Canal+:n katsojamäärä voi kutistaa kiekkosponsorointia

Julkaistu: , Päivitetty:

Jääkiekko pelaa itsensä ulos valtakunnallisten sponsorien suosiosta, jos televisiokatsojien määrä ei nouse. Joukkueiden tukeminen jää silloin paikallisille yrityksille.

Jääkiekon tv-yleisön kutistuminen on nostanut halliyleisön arvoonsa. Jääkiekkojoukkueiden sponsorointi jää paikallisille yrityksille, mikäli televisionäkyvyys pysyy pienenä.

- Näkyvyydessä korostuu nyt halliyleisön merkitys. Joukkueiden sponsorineuvottelut ovat ensi vuonna vaikeammat, arvioi Blue1:n markkinointijohtaja Tom Karlsson.

Yhtiön sponsorirahaa saavat Ilves, Oulun Kärpät, TPS, pääkaupunkiseudun joukkueet sekä Mestiksessä pelaava Vaasan Sport.

Karlssonin mukaan yhtiön panostus jääkiekkoon pienenee, sillä televisionäkyvyys on ollut arvokkaampaa.

- Haluamme näkyä kaupungeissa, joihin lennämme. Mutta hallissa on samat seitsemän tuhatta katsojaa, jotka mainokset näkevät.

SM-liigan televisiokatsojien määräksi Canal+:lla on arvioitu parikymmentä tuhatta. Huippuotteluilla oli aiemmin televisiossa 300 000 - 400 000 katsojaa.

- Ei hyvä. Lätkäottelut ovat jääneet itseltäkin katsomatta, Karlsson tiivistää.

Hartwallin markkinointijohtaja Andy Neal kertoo yhtiön nyt odottavan ja katsovan, miten Canal+:an katsojamäärä kehittyy. Hartwallin sopimukset joukkueiden kanssa on paketoitu yhteen hallien virvoketoimitusten kanssa.

- Tietysti odotamme hyvää televisionäkyvyyttä. Katsomme tilanteen maltilla, Neal sanoo. Hartwallilla on yhteistyösopimus seitsemän liigajoukkueen kanssa.

SM-liigan mielestä television katsojamäärien arviointi vaatii lisää aikaa. Kiukkuisimmin televisionäkyvyyden hupenemista ovat kommentoineet juuri SM-liigan sponsorit kuten Pohjola.

- Maksukanavan kontaktit ovat näkyvyyttä ostaville yrityksille laatukontakteja, segmentti piirtyy hyvin selvästi, SM-Liigan toimitusjohtaja Urpo Helkovaara sanoo.

Tyypillinen jääkiekon katsoja on keskiasteen koulutuksen saanut 25-40-vuotias mies.

SM-liiga saa tuloja televisio-oikeuksista, sponsorisopimuksista sekä loppuotteluiden lipuista. Uusi televisiosopimus Canal+:an ja Nelosen kanssa nostanee televisiotulojen osuutta liigan noin seitsemän miljoonan euron liikevaihdosta.

- Kun uutta televisiosopimusta solmittiin, oli seurojen toimitusjohtajien vankka käsitys, ettei asia vaikuta joukkueiden tuloihin. Merkittävä osa televisionäkyvyyttä tulee urheilu-uutisten kautta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    3. 3

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    4. 4

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    5. 5

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    6. 6

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    7. 7

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    8. 8

      Asunnon ostaja, älä luule – yritä selvittää

    9. 9

      Ruokakesko OyBaltia-osaston kehitysjohtajaksi on nimitetty KTM <b>Ari Svensk</b> 1.7. alkaen. Osto, logistiikka ja valikoimahallinta -osaston Tuoteryhmä2 -yksikköön on Etelä-Suomen alueen aluetuotepäälliköksi nimitetty VTM<b> Hanna Lähde, </b>36, ja Tuote

    10. 10

      Affärsvärlden: Sijoittajaryhmä haluaisi ostaa Ruotsin valtion osuuden SAS:sta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    8. 8

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    9. 9

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    10. 10

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    9. 9

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    10. 10

      Näin säästät 100 euroa kuussa – katso 14 helppoa vinkkiä

    11. Näytä lisää