Copterline ei anna tietoja onnettomuuskoneen matkustajista

Copterline ei anna julkisuuteen tietoja onnettomuuskoneen matkustajista.

Helikopteriturman syytä ei toistaiseksi tiedetä, kertoo Copterlinen toimitusjohtaja Kari Ljungberg. Onnettomuus sattui, kun kone oli vaakalentovaiheessa ja matkalentokorkeudessa.

Säällä ei ollut osuutta helikopterionnettomuuteen. Sää oli tuulinen, mutta normaali isolle helikopterille, Ljungberg arvioi.

Copterlinen lentoja jatketaan huomenaamuna, Ljungberg kertoo.

Turman syy epäselvä Helikopteriturman syy on Copterlinen vastuullisen johtajan Jorma Kalholan mukaan tällä hetkellä epäselvä.

- Täysin mahdottomuus on tällä hetkellä sanoa yhtään mitään, Kalhola sanoi iltapäivällä STT:lle.

Copterline odottaa parhaillaan lisää tietoa, sillä Kalholan mukaan vielä ei tiedetä tarkalleen kopterin sijaintia eikä uhrien määrää.

- Tiedämme sen, että kopteri on lähtenyt liikkeelle kello 12.40, hävinnyt tutkasta eikä radioyhteyttä ole saatu.

Ei lentorajoituksia tällä hetkellä Ilmailulaitoksen mukaan Copterlineen ei kohdistu tällä hetkellä minkäänlaisia lentorajoituksia, jotka säätelisivät tavanomaisesta poiketen yhtiön liikennettä Tallinnan ja Helsingin välillä.

- Copterlinea koskevat samat säännöt kuin muitakin, Ilmailulaitoksen lentoturvallisuushallinnon apulaisjohtaja Reijo Lamberg sanoo.

Ilmailulaitos rajoitti Copterlinen kaupallisia lentoja viime vuoden keväällä, koska se katsoi yrityksen lentäjien taidot puutteellisiksi. Tarkkailulennoilla lentäjien mittarilähestymistaidoissa todettiin vajavuuksia, mikä olisi voinut aiheuttaa ongelmia varakentille laskeutumisessa.

Näin ollen Ilmailulaitos päätti, että Copterline sai lentää Helsingin ja Tallinnan välillä ainostaan hyvällä säällä.

- Copterline korjasi puutteet ja rajoitukset poistettiin näin ollen jo viime vuoden syksyllä, Lamberg vakuuttaa.

Tapauksen jälkeen Copterline on myös järjestänyt lentäjilleen säännöllistä koulutusta taitojen ylläpitämiseksi.

- Jokaista pilotille pitää järjestää toistuvaiskoulutusta puolen vuoden välein, ja minun tietojeni mukaan tämä puoli on ollut järjestyksessä.

Koneessa kahdeksan suomalaista STT:n mukaan Copterlinen turmakoneessa oli matkustajina kuusi suomalaista, neljä virolaista ja kaksi yhdysvaltalaista matkustajaa sekä kaksi suomalaista miehistön jäsentä.

Onnettomuuskopterin lentäjillä oli pitkä lentokokemus, Ljungberg sanoo. Toinen lentäjä oli 41-vuotias Rajavartiolaitoksen evp-lentäjä ja toinen 57-vuotias, joka oli ollut yhtiön palveluksessa kymmenen vuotta.

Onnettomuuspaikalle on tullut apua myös Suomen puolelta. HS:n mukaan koneen roottori oli löydetty varsin pian noin klo 12.45 sattuneen onnettomuuden jälkeen.

Kopteri oli palaamassa Helsinkiin. Lennonjohto menetti siihen radioyhteyden pian Tallinnasta lähdön jälkeen.Viron viranomaisten mukaan onnettomuuskopteri on nostettu ponttoonien avulla pintaan. Virolaisen uutistoimisto BNS:n mukaan tieto ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Onnettomuuspaikan syvyydeksi on arvioitu 60 metriä.

Copterline on liikennöinyt reittiä viitisen vuotta. Yhtiö pitää lentoturmasta tiedotustilaisuuden tänään klo 16. Kaikki tämän päivän lentovuorot on peruttu.

(Päivitetty klo 17.33)

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    2. 2

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    5. 5

      Tällainen johtaja Alkoon halutaan: 7 kriteeriä

    6. 6

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    7. 7

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    8. 8

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    9. 9

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    10. 10

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    3. 3

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    4. 4

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    5. 5

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    6. 6

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    7. 7

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    8. 8

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    9. 9

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    10. 10

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    5. 5

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää