Copterline ei anna tietoja onnettomuuskoneen matkustajista

Julkaistu: , Päivitetty:

Copterline ei anna julkisuuteen tietoja onnettomuuskoneen matkustajista.

Helikopteriturman syytä ei toistaiseksi tiedetä, kertoo Copterlinen toimitusjohtaja Kari Ljungberg. Onnettomuus sattui, kun kone oli vaakalentovaiheessa ja matkalentokorkeudessa.

Säällä ei ollut osuutta helikopterionnettomuuteen. Sää oli tuulinen, mutta normaali isolle helikopterille, Ljungberg arvioi.

Copterlinen lentoja jatketaan huomenaamuna, Ljungberg kertoo.

Turman syy epäselvä Helikopteriturman syy on Copterlinen vastuullisen johtajan Jorma Kalholan mukaan tällä hetkellä epäselvä.

- Täysin mahdottomuus on tällä hetkellä sanoa yhtään mitään, Kalhola sanoi iltapäivällä STT:lle.

Copterline odottaa parhaillaan lisää tietoa, sillä Kalholan mukaan vielä ei tiedetä tarkalleen kopterin sijaintia eikä uhrien määrää.

- Tiedämme sen, että kopteri on lähtenyt liikkeelle kello 12.40, hävinnyt tutkasta eikä radioyhteyttä ole saatu.

Ei lentorajoituksia tällä hetkellä Ilmailulaitoksen mukaan Copterlineen ei kohdistu tällä hetkellä minkäänlaisia lentorajoituksia, jotka säätelisivät tavanomaisesta poiketen yhtiön liikennettä Tallinnan ja Helsingin välillä.

- Copterlinea koskevat samat säännöt kuin muitakin, Ilmailulaitoksen lentoturvallisuushallinnon apulaisjohtaja Reijo Lamberg sanoo.

Ilmailulaitos rajoitti Copterlinen kaupallisia lentoja viime vuoden keväällä, koska se katsoi yrityksen lentäjien taidot puutteellisiksi. Tarkkailulennoilla lentäjien mittarilähestymistaidoissa todettiin vajavuuksia, mikä olisi voinut aiheuttaa ongelmia varakentille laskeutumisessa.

Näin ollen Ilmailulaitos päätti, että Copterline sai lentää Helsingin ja Tallinnan välillä ainostaan hyvällä säällä.

- Copterline korjasi puutteet ja rajoitukset poistettiin näin ollen jo viime vuoden syksyllä, Lamberg vakuuttaa.

Tapauksen jälkeen Copterline on myös järjestänyt lentäjilleen säännöllistä koulutusta taitojen ylläpitämiseksi.

- Jokaista pilotille pitää järjestää toistuvaiskoulutusta puolen vuoden välein, ja minun tietojeni mukaan tämä puoli on ollut järjestyksessä.

Koneessa kahdeksan suomalaista STT:n mukaan Copterlinen turmakoneessa oli matkustajina kuusi suomalaista, neljä virolaista ja kaksi yhdysvaltalaista matkustajaa sekä kaksi suomalaista miehistön jäsentä.

Onnettomuuskopterin lentäjillä oli pitkä lentokokemus, Ljungberg sanoo. Toinen lentäjä oli 41-vuotias Rajavartiolaitoksen evp-lentäjä ja toinen 57-vuotias, joka oli ollut yhtiön palveluksessa kymmenen vuotta.

Onnettomuuspaikalle on tullut apua myös Suomen puolelta. HS:n mukaan koneen roottori oli löydetty varsin pian noin klo 12.45 sattuneen onnettomuuden jälkeen.

Kopteri oli palaamassa Helsinkiin. Lennonjohto menetti siihen radioyhteyden pian Tallinnasta lähdön jälkeen.Viron viranomaisten mukaan onnettomuuskopteri on nostettu ponttoonien avulla pintaan. Virolaisen uutistoimisto BNS:n mukaan tieto ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Onnettomuuspaikan syvyydeksi on arvioitu 60 metriä.

Copterline on liikennöinyt reittiä viitisen vuotta. Yhtiö pitää lentoturmasta tiedotustilaisuuden tänään klo 16. Kaikki tämän päivän lentovuorot on peruttu.

(Päivitetty klo 17.33)

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    6. 6

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    7. 7

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    8. 8

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    9. 9

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    10. 10

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    5. 5

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    8. 8

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    9. 9

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    10. 10

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää