PHS ja Bob Helsinki järjestivät Cannesissa pronssijuhlat

Julkaistu: , Päivitetty:



Suomalaistoimistot ottivat kaksi pronssia Cannes Lions -mainoskilpailun ulkomainonnan sarjassa. Tulos on parempi kuin kertaakaan 2000-luvulla. Yhden leijona Suomi sai viimeksi kolme vuotta sitten, silloin mediasarjassa. Kahden leijonan vuosi sijoittuu tilastonikkareiden mukaan vuoden 1997 tienoille.

- Tämä tekee hyvää koko alalle: kahta leijonaa ei voi sanoa vahingoksi. Varmasti se lisää uskoa siihen, että Suomesta voi tehdä enemmänkin voittajatöitä, arvioi tuomariston suomalaisjäsen, mainostoimisto Skandaalin osakas Sari Mikkonen-Mannila.

- Taso oli tänä vuonna todella kova. Leijonaa oli todella vaikea saada.

Suomalaisten toteutus puri tuomaristoon Pronssileijonalla palkittiin PHS:n ja Bob Helsingin työt. PHS:n Amnesty Internationalille tekemä työ kampanjoi naisiin kohdistuvaa väkivaltaa teippaamalla raitiovaunupysäkkeihin varoitustarroja ja kertomalla, että joka päivä yksi kolmesta naisesta törmää kulmaan tai tolppaan.

Bobin syöpäyhdistykselle tekemässä julisteessa tupakasta muodostettu suu nauraa keltaisilla hampailla.

- Tupakkakampanjan hieno toteutus hurmasi tuomariston. Amnesty-kampanjassa tuomaristo arvosti sitä, että vaikea asia oli esitetty konkreettisesti ja epäsuorasti, kertoo Mikkonen-Mannila.

- Kultatöissä oli selvä vau-efekti. Ideat olivat suurempia ja toteutus viimeistellympi.

Pääpalkinnot Chileen, USA:han ja Brasiliaan Ulkomainonnan pääpalkinnon tuomaristo ojensi chileläisen Ogilvy & Mather Santiagon leluyhtiö Silfalle tekemällä mainokselle. Seinään kiinnitetty juliste sai rakennuksen näyttämään siltä, että siitä puuttui legopala.

Sama tuomaristo arvosteli myös lehtimainokset. Pääpalkinnon sai ranskalaisen TB WAParis Boulogne-Billancourtin levy-yhtiö EMI:lle rakentama piratismia vastustava tähtikampanja: mainoksissa esimerkiksi Joe Cockerin kieli on katkaistu.

- Kampanjassa teki vaikutuksen hieno kuvallinen toteutus. Pidimme myös siitä, että kampanja lähestyi aihetta faniuden eikä saarnaamisen kautta, perusteli päätuomari John Hunt.

Ruotsalaiset saivat loppukilpailuun vain kolme työtä, mutta onnistuivat kahden kullan arvoisesti. Nettisarjassa naapuri sai viisi leijonaa, josta yksi oli kultainen. Suomen kaksi finalistia jäivät leijonatta.

Nettisivujen pääpalkinto meni Crispin Porter + Bogusky Miamin Method-yhtiölle tekemä Come clean -sivusto, jonka avulla yhtiö lanseerasi puhdistustuotteen. Internet-mainonnan pääpalkinnon pokkasi brasilialaisen DDB Brasil Sao Paulon Henkelin teholiiman kampanja.

Tänään selviävät filmi- ja radiosarjojen finalistit. Radiopalkinnot jaetaan perjantaina, filmin ja monikanavaisten kampanjoiden leijonat päätöspäivänä lauantaina.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      HUS:n historian suurin sairaalahanke maksaa 280 miljoonaa – rakentajaksi SRV

    4. 4

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    5. 5

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    6. 6

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    7. 7

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja eroaa

    10. 10

      Solidium osti Konecranesia 93 miljoonalla eurolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    6. 6

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    7. 7

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    10. 10

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää