Merkkituotteet karisevat kaupan hyllyistä

Julkaistu: , Päivitetty:

Kauppa tiputtaa valikoimistaan teollisuuden merkkituotteita ja korvaa niitä omillaan. Ruotsalainen kauppayhtiö ICA on irtisanonut sopimuksia esimerkiksi Unileverin GB Glace -jäätelön ja Procter & Gamblen Gillette-tuotteiden myynnistä.

- Asiakkaamme keskittyvät kulujen vähentämiseen. Helpoin tapa on pienentää valikoimaa ja samalla varastokuluja, Procter & Gamblen Pohjoismaiden-myyntijohtaja Nina Jönsson sanoo.

Jönsson tarkoittaa asiakkaalla kauppaa.

- On vaikea sanoa alkavatko suomalaisyhtiöt käyttäytyä kuin ICA. Riippuu asiakkaan tilanteesta; ICA:lla on paljon uutta johtoa ja yhtiö keskittyy kulurakenteensa läpikäymiseen.

Jönsson pitää kaupan hintakilpailun syynä Lidlin tuloa markkinoille.

- Kaupat katsovat, mitkä tuotteet todella myyvät ja mistä saa parhaan tuoton. Kaupat antavat tuotteille entistä lyhyemmän ajan menekin varmistumiseen.

Pohjoismainen Coop puolestaan lopetti viime syksynä Kellogg’sin tuotteiden myynnin. Viime viikolla yhtiöt solmivat uuden sopimuksen. Sen ehtoja Kellogg’sin Pohjoismaiden toiminnan johtaja John Buckles ei kerro.

- Jouduimme konfliktiin Coopin kanssa, ja he poistivat tuotteemme myymälöistään. Aloitamme tuotteiden toimitukset uudelleen heinäkuun alussa, Buckles sanoo.

- Samanlaista painotusta tuotteiden karsimiseen ei ole vielä ollut, Buckles sanoo yhteistyöstä suomalaiskaupan kanssa.

Pakko suostua hinta-aleen Kauppa puristaa hinnanalennuksensa päivittäistavaroiden valmistajilta. Hyllytilaa saa kaksi kolme merkkituotetta, jotka kauppa asettaa kilpailuun omien, halvempien tuotteidensa kanssa.

- Tuotteen valitsee ensin kauppa, sitten vasta kuluttaja. Kauppa on teollisuuden asiakas numero yksi, mediatoimisto Dagmarin planner Anja Kahri sanoo.

Kahri tutkii Dagmarin asiakkaille, esimerkiksi Valiolle, Fazer-leipomoille, Felix Abballe, Raisiolle ja Cloetta Fazerille, päivittäistavaroiden markkinoita.

- Pelkkä mielikuvien luominen kuluttajille ei enää riitä. Teollisuuden on pakko suostua esimerkiksi Keskon hinnanlaskukampanjoihin, sillä muuten tuotteet jäävät kalliimpina hyllyihin.

Kauppa haluaa markkinointirahaa Samalla valmistajat joutuvat panostamaan suuremman osan markkinointibudjeteistaan yhteistyöhön kaupan kanssa. Dagmarin mukaan Euroopassa jopa 60 prosenttia kuluttajatuotteita valmistavien yritysten markkinointibudjeteista suuntautuu kaupan toimintaan.

Tämä tarkoittaa promootioita kaupassa, markkinointikampanjoita kaupalle ja jopa suoraa hyllytilasta maksamista.

- Teollisuuden pitää kehittää innovaatioita kaupan näkökulmasta: miten kauppa voi nostaa neliömyyntiä tai parantaa tuotteiden esillepanoa, Kahri sanoo.

Pienten valmistusvolyymien takia esimerkiksi omien pakkauskokojen tekeminen kaupan ketjuille on kallista. Ulkomailla kaupat sekoittavat brändituotteiden räätälöidyillä pakkauksilla kuluttajien hintamielikuvia ja -vertailua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    3. 3

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    4. 4

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      Air Berlinin osia havitellaan monelta suunnalta – Ryanair syyttää Lufthansan suosimisesta

    8. 8

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    9. 9

      Pihlajalinna kohensi hieman tulostaan – toimitusjohtaja pettyi

    10. 10

      Kyberhyökkäys kävi kalliiksi varustamojätille: hintalappu satoja miljoonia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    3. 3

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    8. 8

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    9. 9

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    10. 10

      Saksa: EU saattaa asettaa autonvalmistajille kiintiöt sähköautoille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    6. 6

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    9. 9

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    10. 10

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    11. Näytä lisää