Merkkituotteet karisevat kaupan hyllyistä

Kauppa tiputtaa valikoimistaan teollisuuden merkkituotteita ja korvaa niitä omillaan. Ruotsalainen kauppayhtiö ICA on irtisanonut sopimuksia esimerkiksi Unileverin GB Glace -jäätelön ja Procter & Gamblen Gillette-tuotteiden myynnistä.

- Asiakkaamme keskittyvät kulujen vähentämiseen. Helpoin tapa on pienentää valikoimaa ja samalla varastokuluja, Procter & Gamblen Pohjoismaiden-myyntijohtaja Nina Jönsson sanoo.

Jönsson tarkoittaa asiakkaalla kauppaa.

- On vaikea sanoa alkavatko suomalaisyhtiöt käyttäytyä kuin ICA. Riippuu asiakkaan tilanteesta; ICA:lla on paljon uutta johtoa ja yhtiö keskittyy kulurakenteensa läpikäymiseen.

Jönsson pitää kaupan hintakilpailun syynä Lidlin tuloa markkinoille.

- Kaupat katsovat, mitkä tuotteet todella myyvät ja mistä saa parhaan tuoton. Kaupat antavat tuotteille entistä lyhyemmän ajan menekin varmistumiseen.

Pohjoismainen Coop puolestaan lopetti viime syksynä Kellogg’sin tuotteiden myynnin. Viime viikolla yhtiöt solmivat uuden sopimuksen. Sen ehtoja Kellogg’sin Pohjoismaiden toiminnan johtaja John Buckles ei kerro.

- Jouduimme konfliktiin Coopin kanssa, ja he poistivat tuotteemme myymälöistään. Aloitamme tuotteiden toimitukset uudelleen heinäkuun alussa, Buckles sanoo.

- Samanlaista painotusta tuotteiden karsimiseen ei ole vielä ollut, Buckles sanoo yhteistyöstä suomalaiskaupan kanssa.

Pakko suostua hinta-aleen Kauppa puristaa hinnanalennuksensa päivittäistavaroiden valmistajilta. Hyllytilaa saa kaksi kolme merkkituotetta, jotka kauppa asettaa kilpailuun omien, halvempien tuotteidensa kanssa.

- Tuotteen valitsee ensin kauppa, sitten vasta kuluttaja. Kauppa on teollisuuden asiakas numero yksi, mediatoimisto Dagmarin planner Anja Kahri sanoo.

Kahri tutkii Dagmarin asiakkaille, esimerkiksi Valiolle, Fazer-leipomoille, Felix Abballe, Raisiolle ja Cloetta Fazerille, päivittäistavaroiden markkinoita.

- Pelkkä mielikuvien luominen kuluttajille ei enää riitä. Teollisuuden on pakko suostua esimerkiksi Keskon hinnanlaskukampanjoihin, sillä muuten tuotteet jäävät kalliimpina hyllyihin.

Kauppa haluaa markkinointirahaa Samalla valmistajat joutuvat panostamaan suuremman osan markkinointibudjeteistaan yhteistyöhön kaupan kanssa. Dagmarin mukaan Euroopassa jopa 60 prosenttia kuluttajatuotteita valmistavien yritysten markkinointibudjeteista suuntautuu kaupan toimintaan.

Tämä tarkoittaa promootioita kaupassa, markkinointikampanjoita kaupalle ja jopa suoraa hyllytilasta maksamista.

- Teollisuuden pitää kehittää innovaatioita kaupan näkökulmasta: miten kauppa voi nostaa neliömyyntiä tai parantaa tuotteiden esillepanoa, Kahri sanoo.

Pienten valmistusvolyymien takia esimerkiksi omien pakkauskokojen tekeminen kaupan ketjuille on kallista. Ulkomailla kaupat sekoittavat brändituotteiden räätälöidyillä pakkauksilla kuluttajien hintamielikuvia ja -vertailua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    3. 3

      Markkinat hinnoittelevat jo Macronin voittoa Ranskan vaalien toisella kierroksella

    4. 4

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    5. 5

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    6. 6

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    7. 7

      Italian luottoluokituksen lasku ei ollut yllätys – ”Ongelmat ovat vielä edessä ja ratkeamatta”

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    10. 10

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    4. 4

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    5. 5

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    6. 6

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    9. 9

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    10. 10

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää