Pioneeriyrittäjätsaivat turpaansa,mutta ideat kypsyivät

Julkaistu:

Viisi vuotta myöhemmin osa 2/5. Sarja selvittää, mitä tapahtui internet-yhtiöille ja -yrittäjille vuosituhannen vaihteen nousukauden jälkeen.

Viisi vuotta itsetutkiskelua, uudelleenmäärittelyä ja säästämistä. Enää ei uusmedia ole uutta, ja alan yritykset ovat myllertyneet uuteen järjestykseen.

Espoolainen Tietotalo on myllerryksen tyyppiesimerkki: yhtiö on ostanut toisia, pilkkonut toimintaansa ja järjestellyt sen sitten uudelleen. Nykyinen Tietotalo syntyi, kun Nominin uusmediatoiminta siirtyi takaisin yrittäjille, jotka olivat sen perustaneet.

– Teemme digitaalista viestintää. Digitaalinen dialogi on tuotteidemme ydin, toimitusjohtaja Lars Holmström sanoo. Tämä tarkoittaa asiakasyritysten ja niiden asiakkaiden välille rakennettavia sähköisiä palveluja.

– Yhtiön muodonmuutos on pitkällinen tarina, Holmström huokaa. Hän on nähnyt monen liikeidean menevän pieleen: nykyisessä Tietotalossa on esimerkiksi osa Sunpointia, Digital Eventiä, Concrete Illusionsia ja Nomini Networksia.

– Juridisesti yritys on perustettu vuonna 1995. Yrityksen runkoon on liittynyt useita pieniä yrityksiä, joiden pioneerin osa on ollut se, että on tullut turpaan.

Esimerkiksi videokuvaa internetiin siirtävää tekniikkaa kehittävät yritykset olivat 1990-luvun lopussa aikaansa edellä.

– Modeemiyhteydellä video oli kestämätöntä katsottavaa, puhe ja liike menivät epäsynkkaan kuin Saksassa dubatut toffeemainokset. Nyt aika on kypsä esimerkiksi tällaisille sovelluksille.

Biteistä on oltava hyötyä, Holmström julistaa Tietotalon asiakaslehdessä, versaalikirjaimin.

Teknologiaan rakastunut yritys on opetellut toteuttamaan asiakkaiden toiveita, hän kuvailee. Yhtiön asiakkaita ovat esimerkiksi valtioneuvosto, kauppa- ja teollisuusministeriö ja SK-Ravintolat.

Marraskuussa Tietotalo osti ruotsalaisen Mogulin toiminnan Suomessa.

– Mogulin Suomen-toimintaa oltiin ajamassa alas, ja yhtiöllä oli asiakkaita ja osaamista, jotka kiinnostivat meitä, Holmström sanoo.

Viime vuosikymmenen lopussa uusmediayhtiöt ostivat yrityskaupoissa työntekijöitä, nyt ne ostavat asiakkuuksia.

Holmström puhuu innolla myynnistä.

– Tuotteen pitää olla helppo myydä, mutta ennen kaikkea helppo ostaa. Viisi vuotta sitten alalla tehtiin hienoja töitä, mutta ei mietitty, mihin asiakas niitä käyttää. Nyt tuotekehitys on täysin kysyntä- ja markkinaorientoitunutta, hän sanoo.

– Meillä on ihmisiä, jotka ovat olleet alalla niin kauan kuin se on ollut olemassa. Teknologiat ja ideat ovat kypsyneet.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    8. 8

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    9. 9

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    10. 10

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää