Maastoonkin menevä

Julkaistu:

Ford Maverick on iso, rauhallinenja huoletonamerikkalaismaasturi.

Ford on huomannut mallistossaan vakavan puutteen. Suomen markkinoilla ei ole ollut mitään katumaasturien ostajille. Amerikassa Fordilla sen sijaan on ollut vaihtoehtoja tarjolla, joten sieltä tänne rantautui Ford Maverick.

Autoa on ollut myynnissä myös Mazda Tribute -nimisenä.

Suomessa Maverickia saa kahdella eri moottorilla. Pienempi on käsivaihteistollinen 2,3-litrainen nelikko. Koeajossa oli kolmilitrainen V6-malli, jossa on aina automaattivaihteisto.

Ford Maverick on hyvin amerikkalaisen tuntuinen auto. Automaattivaihteisto toimii pehmeästi ja vaihtohetkeä on vaikea havaita.

Toisaalta kolmilitraista 149 kw:n moottoria ei uskoisi samaksi kuin Ford Mondeossa.

Maverickin kiihtyvyyttä ei ole ilmoitettu, mutta käsimittauksen ja ajotuntuman mukaan sadan kilometrin tuntinopeuteen pääsy vie 10–11 sekuntia. Lukema ei ole erityinen 1 655 kilon painoiselle autolle näin isolla moottorilla.

Voima on uhrattu selvästi vaihteiston mukavuudelle. Suuri moottori näkyy myös kulutuslukemissa, jotka kohoavat yli 12 litraan.

Varsinainen maastoauto Maverick ei ole, mutta huonossa kelissä ja mökkitiellä se on huoleton ajettava. Pyörien luistaessa etuveto muuttuu hetkessä nelivedoksi ja eteneminen jatkuu.

Ajo-ominaisuudet ovat kohtuulliset, mutta maantiellä auto muistuttaa korkeudessaan todellisia maastureita. Mutkissa kori kallistelee selvästi.

Matkustamo on tilava. Leveyttä on hyvin ja takanakin on tilaa kaikkiin suuntiin. Tavaratila sen sijaan on auton kokoon nähden niukka.

Takapenkit kaatuvat ja takaikkunankin saa erikseen auki. Ratkaisu helpottaa kauppakassien sijoittelua.

Maverick on toteutettu itsekantavalla korilla, mutta siitä huolimatta tieäänet on saatu hyvin eristetyksi. Matkustaminen on miellyttävää.

Autossa on manuaalinen ilmastointi ja lämmityslaite, ja nahkapenkeissä jopa istuinlämmitys. Valitettavasti istuinlämmittimen nappi on niin huonossa paikassa, että sen käyttäminen vaatii ulko-oven avaamista.

Auton varustelu on suomalaisittain erikoinen. Nahkapenkit, kattoluukku ja vakionopeussäädin luovat ylellistä ilmapiiriä. Sisustus on kuitenkin hyvin muovinen, ja ulkolämpömittarin ja kellon puute ihmetyttävät.

Erikoista on myös se, että auton radioantennin irrottaminen pesua varten ei onnistu ilman jakoavainta.

Auton hinta on kuitenkin kilpailukykyinen. Perusmallin saa 35 750 eurolla, koeajettu huippumalli maksaa 42 490 euroa. Tähän hintaan saa palasen aitoa Amerikan tunnelmaa ja mukavaa maastoauton kyytiä.

Moniin muihin SUV-autoihin verrattuna Maverick tuntuu enemmän maastoautomaiselta – niin hyvässä kuin pahassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    2. 2

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    3. 3

      Pörssiin pyrkivän Silmäaseman markkina-arvo selvisi

    4. 4

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    5. 5

      G7-kokous alkaa tänään – Trumpille luvassa epämiellyttäviä keskusteluja

    6. 6

      Hypo: Asuntojen hinnat nousevat tänä ja ensi vuonna maltillisesti – taustalla ”raju rakentaminen”

    7. 7

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    8. 8

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    9. 9

      Suomi ja Venäjän sopuun – lentoja Helsingin ja Moskovan välillä voidaan lisätä

    10. 10

      Työttömyys laski viime vuonna, mutta pitkäaikaistyöttömyys piinaa edelleen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    5. 5

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    6. 6

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    7. 7

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    8. 8

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    9. 9

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    10. 10

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    11. Näytä lisää