Viipurista Suomen vientisatama

Julkaistu:

Suomeen saatiin lopulta eriskummallisen kierroksen jälkeen tulopoliittinen kokonaisratkaisu. Sen ulkopuolelle jäi kuitenkin kuljetusketjua edustava Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT. Järjestö on uuden puheenjohtajansa Timo Rädyn johdolla omaksunut kovan linjan ja mörön roolin suomalaisilla työmarkkinoilla. Luvassa on vielä tiukkoja neuvotteluja.

Se, miksi häirikkö- tai mörköala on valikoitunut juuri kuljetukseen on outoa. Alan ansiotaso on kohtuullinen varsinkin suhteessa rapakuntoisiin maksajayrityksiin. Taloudellisia syitä tärkeämpiä lienevätkin kulttuuritekijät. Ala on miesvaltainen, perinteet militantteja eikä työntekijöiden koulutustasokaan ole korkeimmasta päästä.

Kuljetus on kuitenkin hyvin tärkeää. Se on ollut sitä aina, eikä tilanne viime vuosina ole muuttunut.

Tehtiin mitä tahansa, tavaran ja ihmisten on liikuttava. Erityisesti Suomen kaltaisessa laajassa, harvaanasutussa ja syrjäisessä maassa liikkuminen on vielä kyettävä tekemään tehokkaasti ja edullisesti. Jos kuljetuskulut ovat liian suuret, ei tuotanto Suomessa ole kannattavaa.

Tästä syntyykin erikoinen pulma. Kuljetustyöntekijät voivat tehokkailla lakoilla nostaa palkkojaan ja yritysten kustannuksia. Osalle kuljetusyrityksiä kulut nousevat liikaa ja toimiala keskittyy, mutta tarpeellinen määrä yrityksiä selviää kyllä. Todellinen maksa löytyy aivan muilta toimialoilta. Kuljetuskustannusten nousu ratkaisee monen paikallisen investointipäätöksen kohtalon. Kiinailmiö vauhdittuu ja aivan muut työntekijät jäävät työttömiksi.

Mikä avuksi? Toki palkkoja tulee nostaa ja ansiokehitys turvata kuljetusalallakin. Mutta kuinka estää turhien vahinkojen syntyminen toisilla toimialoilla. Suomessa AKT:n jäsenten hoitamille kuljetuksille on vähän vaihtoehtoja. Yllättäen vaihtoehtoja kilpailutuksen vahvistukseksi löytyy Venäjältä. Jo nyt kuljetukset Suomesta Venäjälle ovat lähes kokonaan siirtyneet venäläisten yritysten ja kuljettajien käsiin.

Suomen sisällä kabotaasi ei venäläisvoimin luonnistu, mutta vientikuljetukset Venäjän satamien kautta onnistuvat. Kotimaan sisäisiin kuljetuksiin on siirtymäajan jälkeen mahdollista löytää tekijöitä Baltian maista. Venäjän puoleiset Suomenlahden satamat kehittyvät nopeasti. Toistakymmentä vuotta jatkuneet transitokuljetukset Suomen kautta Venäjälle ovat hiipumassa. Pietarin omien satamien satamien modernisointi etenee hyvää vauhtia.

Mikään ei vaikeassa tilanteessa estä kääntämästä kauttakulkukuljetuksia toisin päin. Myös Suomen vientiä voidaan ohjata Venäjän satamien kautta. Voihan Viipurin Uuraasta tehdä jälleen suuren suomalaisen vientisataman.

Toki haasteita löytyy varmasti silläkin puolella rajaa, mutta ainakin ne ovat erilaisia kuin täällä koto-Suomessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    2. 2

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      DNA haluaa luopua verkkoneutraliteetista

    7. 7

      Pidä varasi, jos haastattelija urkkii outoja

    8. 8

      HUS:n historian suurin sairaalahanke maksaa 280 miljoonaa – rakentajaksi SRV

    9. 9

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    10. 10

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    10. 10

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää