Risteilijäteollisuudessa on yhä tilaajan markkinat

Julkaistu:

Aker Finnyardsinitalialaisenkilpailijantilauskirjatovat kuitenkin täynnä vuoteen 2009 asti

Risteilijämarkkinat elpyvät, mutta tilaajat ovat vielä niskan päällä ja hyötyvät telakoiden melko tyhjistä tilauskirjoista.

– Tilaajat käyttävät yhä telakoiden huonoa tilauskantaa hyväkseen. Tilanne kääntyy todennäköisesti vasta vuoden 2005 lopussa, toimitusjohtaja Mauri Mäkiranta Merima Oy:stä kertoo.

Merima tekee kokonaistoimitusalueita eli esimerkiksi ravintolatiloja alihankintana risteilijöihin Suomessa ja muualla Euroopassa.

Norjalainen telakkayhtiö Aker Finnyards teki perjantaina aiesopimuksen noin 350–400 miljoonan euron arvoisen risteilijän toimittamisesta NCL Corporation -varustamolle.

Sopimus poiki töitä Akerin Helsingin-telakalle, jonka risteilijärakentaminen on ollut täysin seisoksissa.

Fincantierin tilauskirjat jo täynnä

Vuodenvaihteessa Aker Finnyardiksi muuttuvan Masa-Yardsin pahin kilpailija on italialainen Fincantieri.

Muita pääkilpailijoita ovat ranskalainen Chantiers de l’Atlantique ja saksalainen perheyhtiö Meyer Werft. Kaikki neljä kärsivät tasapuolisesti euron ja dollarin vaihtosuhteesta.

Risteilyaluksien markkinoita hallitsevilla eurotelakoilla on yhä vapaata kapasiteettia ankean jakson jälkeen.

Viime vuosien vähistä tilauksista kuitenkin pääosan on napannut Fincantieri, joka on hyötynyt valtion järjestämästä huippuedullisesta rahoituksesta ja valtion tilauksista.

– Fincantierin tilauskirjat ovat täyttyneet aika hyvin niin, että he myyvät jo vuotta 2008–2009, Mauri Mäkiranta toteaa.

Ranskalaisen Chantier de l’Atlantiquen omistajayhtiö Alstom on hoippunut viime vuosina kaatumisen partaalla, mutta Ranskan valtio pelasti pääomaruiskeellaan Alstomin.

Meritekninen klusteri pohtii strategiaansa

Meriman Mäkirannan mukaan Suomen meritekninen klusteri on pohtinut huhtikuusta alkaen strategiaansa. Alihankintaverkoston tehokkuudesta ja kilpailukyvystä paljolti riippuu se, saadaanko Suomeen laivatilauksia.

– Suomen meritekniselle klusterille on luotu yhteisstrategia vuoteen 2010 asti. Strategian luomiseen ovat osallistuneet alan kaikki suurimmat toimijat.

– Strategian myötä yhteistyö alan toimijoiden kesken on tehostunut, ja perinteinen telakan ja toimittajan vastakkainasettelu on vähentynyt, Mäkiranta kertoo.

Suurin osa aluksesta telakan ulkopuolelta

Suuria risteilyaluksia on tilattu maailmassa noin kymmenkunta tänä vuonna, ja Suomeen on näistä saatu nyt kaksi. Risteilyaluksen rakentamisessa on mukana lukuisia toimittajia ja alihankkijoita.

– Telakoiden kilpailukyky perustuu paljolti siihen, että pystyy toimimaan hyvin alihankkijoiden ja osakokonaisuustoimittajien kanssa, koska laivasta noin 70 prosenttia syntyy telakka-alueen ulkopuolella, johtaja Henrik Nordell Meriteollisuusyhdistyksestä muistuttaa.

Nordellin mukaan verkostoituminen onkin perusedellytys, jotta tilauksia saadaan jatkossakin Suomeen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    4. 4

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    5. 5

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    6. 6

      Pyörä päihittää bussin – Valtaosa pk-seudun asukkaista pääsisi töihin nopeammin pyörällä kuin julkisilla

    7. 7

      Ekonomisti yllättyi: Näin paljon Suomessa palkitaan lapsia arvosanoista

    8. 8

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    9. 9

      Kyberhyökkäys kävi kalliiksi varustamojätille: hintalappu satoja miljoonia

    10. 10

      Euroalueen talouskasvu vahvistui – Suomi oli heikoin lenkki

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    4. 4

      Näkökulma: Sijoittajien hurja tuolitanssi – jäätkö sinä ilman tuolia, kun soitto sammuu?

    5. 5

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    8. 8

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    9. 9

      Paisuvista talletuksista tuli ongelma Danskelle – ei halua suurimpien asiakkaidensa talletuksia

    10. 10

      Netflixin perustajalla on hurja suunnitelma: maksa 10 dollaria kuussa, käy elokuvissa joka päivä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    6. 6

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    9. 9

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    10. 10

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    11. Näytä lisää