Hys hys

Julkaistu:

Mainonnan ei aina tarvitse pitää melua itsestään. Monet yritykset luottavat tänä päivänä gerillamarkkinointiin tai vanhaan kunnon viidakkorumpuun.

Muutama viikko sitten eräs tuttuni suositteli minulle uutta ravintolaa, jossa hän oli hiljattain illastanut. Loistava ruoka ja ilmapiiri, joka muistuttaa Lontoon tai New Yorkin trendikkäimmistä paikoista. Päätin oitis mennä kyseiseen ruokalaan sunnuntaibrunssille.

Ongelma oli vain, että kymmenet muutkin olivat päättäneet tehdä samoin. Pöytiin oli viikkojen jonotuslista vain kuukausi avajaisten jälkeen, vaikkei ravintola ollut mainostanut yhdessäkään mediassa tai näkynyt yhdessäkään lehtiartikkelissa.

Sen sijaan henkilökunta oli kutsunut avajaisiin kaverinsa, jotka olivat levittäneet sanaa omille tutuilleen.

Tämäntyyppinen suusta suuhun -mainonta tai sen sukulaiset – gerillamarkkinointi ja virusmarkkinointi – voittavat Ruotsissa puolelleen yhä useampia yrityksiä.

– Esimerkiksi elokuva Blair Witch Project levisi aikoinaan internetissä filminpätkinä. Ihmiset ihmettelivät, mitä ne olivat, ja lähettivät toisilleen. Tänään suuret filmiyhtiöt tuottavat internetiin suunniteltuja filminpätkiä, joita ne lähettävät ympäriinsä, sanoo gerillamarkkinointiin erikoistuneen göteborgilaismainostoimisto Miamin osakas Fredrik Olsson.

Viidakkorumpu, gerillamarkkinointi ja virusmarkkinointi ovat kaikki saman ilmiön eri versioita. Gerillamarkkinoinnilla tarkoitetaan muun muassa odottamattomia tempauksia eri puolella kaupunkia, virusmarkkinoinnissa sanaa levitetään sähköpostin tai internetin kautta.

Kaikissa on kysymys massiivisten mainoskampanjoiden välttämisestä. Ihmisten uskotaan kyllästyneen perinteiseen markkinointiin, ja sen vaikutusta epäillään.

– Gerillamarkkinoinnin suurin etu on, että se kohtaa ihmisen yllättävällä tavalla ja yllättävässä paikassa. Jos matkustat vaikkapa metrolla Lidingöstä Tukholman keskustaan, opit pian tietämään, missä ulkomainokset ovat. Kun katsot televisiota, odotat paria mainoskatkoa tunnissa. Me olemme täysin vakuuttuneita siitä, että ihmiset muistavat paremmin, jos heidät yllätetään, sanoo Olsson.

Suusta suuhun -metodi ja gerillamarkkinointi tuntuvat sopivan hyvin tuotteille ja yrityksille, jotka tavoittelevat kapeaa kohderyhmää ja eksklusiivisuuden leimaa. Massoille suunnattuja tuotteita sen sijaan markkinoidaan luultavasti tehokkaammin perinteisin keinoin.

Olssonin mielestä gerillamarkkinointi, johon liittyy usein humoristinen ote, sopii erityisesti haastajille.

– Markkinajohtajat ovat usein tarkkoja asemiensa säilyttämisestä. Mutta markkinoiden kakkonen tai kolmonen ovat taipuvaisempia erottumaan joukosta, hän sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    2. 2

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    3. 3

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    4. 4

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    7. 7

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    8. 8

      Ilmainen porno palaa televisioon

    9. 9

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    10. 10

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    5. 5

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    6. 6

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    9. 9

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    10. 10

      Hypo: Asuntojen hinnat nousevat tänä ja ensi vuonna maltillisesti – taustalla ”raju rakentaminen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    4. 4

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    5. 5

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    8. 8

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    11. Näytä lisää