Timo Lumme myy olympiasponsoreille parempaa tulevaisuutta

Julkaistu:

Ensi töikseen KOK:n suomalainen markkinointijohtaja saa hioa myyntipuheita 2010-luvun olympialaisille

Timo Lumme hikoili Ateenan olympialaisissa helteessä, nyt häntä hiostaa työ Kansainvälisen olympiakomitean markkinointijohtajana. Suomalaisen tehtävä on haalia kokoon olympialaisten rahoittajat, reilut kymmenen pääsponsoria sekä pienempiä yhteistyökumppaneita, ja myydä televisiointioikeudet, lisenssit ja pääsyliput.

– Kauppaan jo seuraavien vuosikymmenien olympialaisia, joiden paikkaakaan ei ole vielä päätetty, Lumme sanoo kotonaan Nyonissa Sveitsissä.

Viime kesä- ja talvikisojen tulot nousivat reiluun neljään miljardiin dollariin.

– Tulot kasvavat vielä tuosta, sillä olympialaisten seuraamiseen tulee uusia kanavia, esimerkiksi laajakaistaverkot ja matkapuhelin.

Lumpeen arvio näyttää historian valossa todennäköiseltä. Vielä vuosina 1993–96 olympialaiset keräsivät vain reilut kaksi miljardia dollaria.

Pääsponsorit lisäävät olympiadina 2005–2008 investointejaan Lumpeen laskelmien mukaan kolmanneksen lähes 800 miljoonaan dollariin.

Vaikka tv-yhtiöt valittavat kallistuvista maksuista, KOK:n saamissa televisiointimaksuissakaan ei ole tullut raja vastaan.

– Olympialaisia televisioidaan yhä useampia tunteja, ja kaapelikanavien kautta näytetään kisoja yhä enemmän, Lumme ennakoi.

Millaista on myydä dopingin likaamia kisoja ja lahjonnan tahrimaa järjestäjää?

– Olympiakisojen arvon osoittaa se, että pääsponsorit Xeroxia lukuun ottamatta ovat uusineet sopimuksensa Torinoon 2006 ja Pekingiin 2008. Muutama yrityksistä on vahvistanut osallistumisensa myös Vancouverin talvikisoihin 2010 ja seuraaviin kesäolympialaisiin 2012. Kansainväliset suuryhtiöt kuten kännykkävalmistaja Samsung sekä Panasonic näyttävät uskovan olympialaisten brändiin, Lumme ynnää.

Myös tv-yhtiö NBC ja eurooppalaisten televisioyhtiöiden liitto EBU ovat uusineet sopimuksensa lähikisoihin.

– Olympialaisten tavaramerkki on vahva. Kadunmiehen näkökulmaa himmentävät kuitenkin vakavasti doping ja korruptio.

– Meidän tavoitteenamme KOK:ssa ovat parhaiten järjestetyt kisat ja paras maine. Mehän emme myy mainostilaa kentälle: yritykset ostavat nimenomaan olympialaisten mainetta.

Kuinka suuri on olympialaisten arvo brändinä?

– Jaa-a, varmaan joku sen osaa laskea. Olympialaiset ovat useiden miljardien dollareitten bisnes.

Lumme ei hyväksy arvostelua olympialaisista Coca-Cola- tai McDonald’s -kisoina.

– Olemme valinneet pääsponsorit niin, että ne tuovat jotain hyödyllistä jokapäiväiseen elämäämme. Kehitämme yhtiöiden kanssa ohjelmia, joilla ne voivat nostaa profiiliaan. Esimerkiksi McDonald’s lanseeraa olympialaisiin uuden hyvinvointia lisäävän ohjelman.

Mikään ei ole pysyvää olympialaistenkaan markkinoinnissa. Sen todistaa tieto, että Ateenan kisat olivat Xeroxin viimeiset. Tilalle Torinoon tulee kiinalainen tietokonevalmistaja Lenovo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    5. 5

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    6. 6

      Enontekiölläkin tarvitaan arabiaa – kunta hakee kielen osaajaa

    7. 7

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    8. 8

      S&P laski Nokian kilpailijan luottoluokituksen roskalainaluokkaan

    9. 9

      Kiivas tulosviikko alkoi alavireisesti – Outokumpu pysytteli plussalla

    10. 10

      ”Kaljun lihavan äijän” tarjoamaa kesätyötä haki monta hyvää nuorta – ”Kukaan ei tullut toimistoon pipo päässä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    6. 6

      LM: Suomeen tulossa hopeakaivos

    7. 7

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    8. 8

      Tokmanni nappasi uuden toimitusjohtajan Keskolta

    9. 9

      IMF: Yhdysvallat ei ole enää talouskasvun veturi

    10. 10

      ”Kaljun lihavan äijän” tarjoamaa kesätyötä haki monta hyvää nuorta – ”Kukaan ei tullut toimistoon pipo päässä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    11. Näytä lisää