Timo Lumme myy olympiasponsoreille parempaa tulevaisuutta

Ensi töikseen KOK:n suomalainen markkinointijohtaja saa hioa myyntipuheita 2010-luvun olympialaisille

Timo Lumme hikoili Ateenan olympialaisissa helteessä, nyt häntä hiostaa työ Kansainvälisen olympiakomitean markkinointijohtajana. Suomalaisen tehtävä on haalia kokoon olympialaisten rahoittajat, reilut kymmenen pääsponsoria sekä pienempiä yhteistyökumppaneita, ja myydä televisiointioikeudet, lisenssit ja pääsyliput.

– Kauppaan jo seuraavien vuosikymmenien olympialaisia, joiden paikkaakaan ei ole vielä päätetty, Lumme sanoo kotonaan Nyonissa Sveitsissä.

Viime kesä- ja talvikisojen tulot nousivat reiluun neljään miljardiin dollariin.

– Tulot kasvavat vielä tuosta, sillä olympialaisten seuraamiseen tulee uusia kanavia, esimerkiksi laajakaistaverkot ja matkapuhelin.

Lumpeen arvio näyttää historian valossa todennäköiseltä. Vielä vuosina 1993–96 olympialaiset keräsivät vain reilut kaksi miljardia dollaria.

Pääsponsorit lisäävät olympiadina 2005–2008 investointejaan Lumpeen laskelmien mukaan kolmanneksen lähes 800 miljoonaan dollariin.

Vaikka tv-yhtiöt valittavat kallistuvista maksuista, KOK:n saamissa televisiointimaksuissakaan ei ole tullut raja vastaan.

– Olympialaisia televisioidaan yhä useampia tunteja, ja kaapelikanavien kautta näytetään kisoja yhä enemmän, Lumme ennakoi.

Millaista on myydä dopingin likaamia kisoja ja lahjonnan tahrimaa järjestäjää?

– Olympiakisojen arvon osoittaa se, että pääsponsorit Xeroxia lukuun ottamatta ovat uusineet sopimuksensa Torinoon 2006 ja Pekingiin 2008. Muutama yrityksistä on vahvistanut osallistumisensa myös Vancouverin talvikisoihin 2010 ja seuraaviin kesäolympialaisiin 2012. Kansainväliset suuryhtiöt kuten kännykkävalmistaja Samsung sekä Panasonic näyttävät uskovan olympialaisten brändiin, Lumme ynnää.

Myös tv-yhtiö NBC ja eurooppalaisten televisioyhtiöiden liitto EBU ovat uusineet sopimuksensa lähikisoihin.

– Olympialaisten tavaramerkki on vahva. Kadunmiehen näkökulmaa himmentävät kuitenkin vakavasti doping ja korruptio.

– Meidän tavoitteenamme KOK:ssa ovat parhaiten järjestetyt kisat ja paras maine. Mehän emme myy mainostilaa kentälle: yritykset ostavat nimenomaan olympialaisten mainetta.

Kuinka suuri on olympialaisten arvo brändinä?

– Jaa-a, varmaan joku sen osaa laskea. Olympialaiset ovat useiden miljardien dollareitten bisnes.

Lumme ei hyväksy arvostelua olympialaisista Coca-Cola- tai McDonald’s -kisoina.

– Olemme valinneet pääsponsorit niin, että ne tuovat jotain hyödyllistä jokapäiväiseen elämäämme. Kehitämme yhtiöiden kanssa ohjelmia, joilla ne voivat nostaa profiiliaan. Esimerkiksi McDonald’s lanseeraa olympialaisiin uuden hyvinvointia lisäävän ohjelman.

Mikään ei ole pysyvää olympialaistenkaan markkinoinnissa. Sen todistaa tieto, että Ateenan kisat olivat Xeroxin viimeiset. Tilalle Torinoon tulee kiinalainen tietokonevalmistaja Lenovo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tutkija: Trumpin verouudistus iskisi nopeasti Suomeen

    2. 2

      Taktikoi muuttopäivällä – alemman vuokran voi saada kaksi kertaa vuodessa

    3. 3

      Neljä hanketta, budjetit ylittyivät 50 % – ”Rakentaisin Olympiastadionin marmorista uudelleen”

    4. 4

      Minkä yhtiöiden lennoilla saa parasta ruokaa? Asiantuntija listasi 5 huippua

    5. 5

      Takavuosien murheenkryynin etumerkki vaihtui plussaksi

    6. 6

      Pentagon hyväksymässä ”Kuningasorin” – superkopteri nostaa 12 tonnia ja maksaa kuin synti

    7. 7

      Osingon irrottaja UPM painoi pörssiä – Componenta loikkasi

    8. 8

      Pam ”herrojen vaatimuksesta”: Helsingin vetovoimaa ei korjata heikentämällä työehtoja

    9. 9

      Nämä neljä entistä Anttilan tilaa muuttuvat Tokmanneiksi

    10. 10

      Rakennusliitto: Veronmaksajien raha tuppaa olemaan isännättömämpää kuin yksityinen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä neljä entistä Anttilan tilaa muuttuvat Tokmanneiksi

    2. 2

      Suomalaisten eläkkeissä isot erot – katso, paljonko kotikunnassasi saadaan

    3. 3

      Näin sääntö-Suomen purkaminen on edennyt

    4. 4

      Lähti pois kesken puheen – nobelisti kuittasi Stubbille eduskunnassa: "Alex, mihin sä lähdet?"

    5. 5

      Neljä hanketta, budjetit ylittyivät 50 % – ”Rakentaisin Olympiastadionin marmorista uudelleen”

    6. 6

      Pentagon hyväksymässä ”Kuningasorin” – superkopteri nostaa 12 tonnia ja maksaa kuin synti

    7. 7

      Minkä yhtiöiden lennoilla saa parasta ruokaa? Asiantuntija listasi 5 huippua

    8. 8

      Kommentti: Yksi kauhukuvio kertoo, että normien purkamisessa riittää työtä

    9. 9

      Nobel-voittaja Holmström: Sote on valtava sotku – Obamacare varoitus Suomelle

    10. 10

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    9. 9

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    10. 10

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    11. Näytä lisää