Tasapäiset japanilaiset

Julkaistu:

Uudistunut Honda Jazz on saanut uudesta Mitsubishi Coltista itselleen varteenotettavan haastajan.
Annika Lohi Kuvat

Pikkuautoluokan kisa on tiivistynyt kuluvana syksynä, kun Honda on päivittänyt Jazzinsa ja Mitsubishi jatkanut toista tulemistaan uudella Coltilla.

Ulkonäöltään autot ovat melko samanoloisia. Colt on kuitenkin aavistuksen kookkaampi. Pituutta siinä on lähes 3,9 metriä, mikä on 15 senttiä enemmän kuin Jazzissa.

Linjoiltaan molemmat muistuttavat juuri nyt muodissa olevia pienemmän luokan tila-autoja viistoine etupelteineen ja suurine etuikkunoineen. Coltin takavalot ulottuvat kattoon asti, kun taas Jazzissa on perinteisempi ratkaisu.

Coltin sisätilat tuntuvat Jazzin tiloja trendikkäämmiltä, myös Coltin kojelauta kerää pisteitä selkeydellään. Sen ilmastoinnin ja lämmittimien säätimet toimivat kiertämällä, kun Jazzin ilmastointi ja lämmitys toimivat näppäimiä painamalla ja vaativat hieman tarkempaa perehtymistä. Coltin ilmastointiaukot ovat hauskan pyöreät. Jazzin tavanomaisen luukkumaiset.

Molemmissa mittaristo on sijoitettu järkevästi ratin päälle. Siinä ne ovat näköpiirissä, eikä ajoa häiritsevää vilkuilua tarvita.

Coltista löytyy muutamia piristäviä lisätoimintoja, joita Jazzissa ei ole. Coltin vilkun sai kevyesti painamalla vinkkaamaan muutaman kerran, hyödyllinen ominaisuus kaistan vaihdossa. Sen etuistuinten lämmittimissä on kaksi tehoa, joista pienempi ei ole liian lämmin ja sitä voi käyttää talvikelillä koko ajomatkan.

Coltin bensamittarissa on hauska toiminto uudelle kuskille, sillä se kertoo kummalla puolella tankki on. Lisäksi Coltin etulasin pyyhkimien tihkutoiminnon nopeus vaihtuu automaattisesti nopeuden mukaan. Coltin koelaudan keskiosassa on ajotietokone, joka Jazzista puuttuu.

Jazzissa musiikin kuuntelu sujuu näppärästi. Autojen äänentoistolaitteissa eroa ei sinänsä huomaa, mutta Jazzin rattiin on sijoitettu radion säätönäppäimet, joiden avulla radiokanavalta toiselle surffailu käy näppärästi. Näppäimistä voi myös lisätä volyymiä mielikappaleen kajahtaessa. Jazz on niitä harvoja koeajoautoja, jonka radio kuuluu suuremmitta häiriöittä parkkihallissa.

Sekä Jazzissa että Coltissa on hauskoja oivalluksia takatiloissa. Coltin takaistuimia voidaan liu’uttaa, minkä ansiosta takapenkkiläisillä on ruhtinaallisesti jalkatilaa, jos istuimet ovat ääriasennossa. Tällöin konttiin ei tosin paljon tavaraa mahdu.

Takaistuimet voidaan tavaratilan lisäämiseksi taittaa eteen ja nostaa pystyyn etuistuimia vasten. Istuimet voidaan jopa nostaa kokonaan pois. Penkin leveämmän puolen nosto vaatii toisin hieman voimia, ja lisäksi tarvitaan säilytyspaikka.

Jazzin takapenkit eivät liiku pituussuunnassa. Kyllä taakse silti 180-senttinen aikuinen mahtuu, vaikkei jalkatila järin suuri olekaan. Takaluukku on hieman suurempi kuin Coltin tilavimmaksi viritetyn version.

Jazzin takapenkin istuintyynyt voi nostaa ja lukita pysyy, jolloin tilaan sopii vaikkapa kukkaruukku tai koira. Takaistuimen selkänojat kaatamalla taakse saadaan iso tasainen kuljetustila.

Kuljettajan penkin korkeutta voi säätää molemmissa. Jazzissa säätöpyörää on hankala käyttää, jos ovi on kiinni. Coltissa säätö käy kätevämmin pumppuvivulla.

Jazzin oikeanpuolesta etuturvatyynyä ei saa kytkettyä pois, joten turvaistuinta ei voi asentaa etupenkille. Tämä ei sinänsä haittaa, koska turvallisin paikka lapselle on aina takana.

Coltin moottorissa on tavoiteltu urheilullisuutta ja se tuntuukin hieman ärhäkämmältä kiihdyttäessä. Auto kiihtyy nollasta sataan 11,1 sekunnissa valmistajan tietojen mukaan. Jazzissa aikaa kuluu 12,5 sekuntia. Jazzin moottori on tasainen puurtaja, jonka luvataan kuluttavan alle viisi litraa bensiiniä sataa kilometriä kohti maantieajossa.

Myös Coltille lupaillaan samoja lukemia.

Molemmat autot ovat parhaimmillaan kaupunkiajossa. Erityisesti Jazzilla ratin pyöritys kaupungissa on hauskaa pienen kääntöympyrän ansiosta. Maantieajossa tuntuma oli parempi Coltin kyydissä.

Molemmilla autoilla ”pikkuautomaiset” piirteet tulevat kuitenkin esiin maantieajossa suuremmilla nopeuksilla. Melua kuuluu sisään ja olo on hieman epävarma erityisesti kitkarenkailla.

Mitsubishi Colt 95 Invite Cool

Hinta 18 040 euroa, vapaan autoedun verotusarvo 430 euroa/kk

+ runsaasti varusteita

+ muunneltavat sisätilat

- pienehkö takakontti

Honda Jazz 1,4i LS

Hinta 18 350 euroa, vapaan käyttöedun verotusarvo 430 euroa/kk

+ muunneltavat sisätilat

+ radio-ohjaimet ratissa

- takajalkatilat

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    2. 2

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    5. 5

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    6. 6

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    7. 7

      TVO:n luottoluokitus laski

    8. 8

      Tablettitutkimuksen tehnyt Biohit harppasi pörssissä

    9. 9

      Masentuneen eläkehakemus hylätään yhä useammin – ”Syy ei ole tiedossa”

    10. 10

      Tokmanni laajentui ja kasvoi – asiakkaat tarjoushaukkoina

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    9. 9

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    10. 10

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää