Asiakasrekisteri ei yksinmyyntiä kasvata

Yritys- ja päättäjäkontaktitietoa myydään Suomessa parinkymmenen miljoonan euron edestä vuodessa. Markkina on kuitenkin vielä neitseellinen markkinajohtajaksi itsensä luokittelevan TDC Hakemistot Oy:n toimitusjohtajan, Fredrik Schaumanin mukaan.

– Markkinat voivat hyvinkin kasvaa vaikka 150 miljoonaan euroon, kun omia asiakastietokantojaan itse pyörittävät yritykset alkavat ulkoistamaan rekisteritoimintaansa ja sekä tuoreuttamaan että laajentamaan rekisteritietojaan, hän toteaa.

Tanskalaisomisteisesta TDC Hakemistoista tuli Suomessa merkittävä kontaktitietokantojen markkinapeluri sen ostettua vuonna 2002 SanomaWSOY-konsernilta jo vuonna 1929 perustetun Blue Book -toiminnan.

Toiminnan pohjana olevassa Blue Book -yritysrekisterissä on noin 200 000 julkaisukynnyksen ylittävää organisaation toimipaikkaa ja yli 300 000 päättäjää. Tietoja pidetään monin tavoin jatkuvasti yllä.

Kontaktitiedon maksavia ostaja-asiakkaita TDC Hakemistoilla on Schaumanin mukaan kaikkiaan noin 21 000. Vaikka tiedosta jo siirretäänkin valtaosa sähköisessä muodossa ostajalle, tehdään edelleen myös puhdasta tarrakauppaa.

Bluebook.fi -osoitteesta löytyvien online-palveluiden käyttäjiksi rekisteröityneitä asiakkaita on Schaumannin mukaan 2 700.

Omat rekisterit yhteispeliinnettipalvelun avulla

Selviä uusia ilmiöitä Schaumanin mukaan ovat analytiikan lisääntyvä käyttö, crm-järjestelmien päivityspalvelujen kysynnän kasvu sekä erilaiset tietokantojen integroinnit.

Blue Book / TDC Hakemistojen vastaus trendiin on tänä syksynä julkistettu ja näinä päivinä tuotantokäyttöön otettava MyBluebook-palvelu, jonka avulla yritykset voivat Schaumannin mukaan ensimmäistä kertaa yhdistää saumattomasti oman asiakastietokantansa ja Blue Bookin rekisterin.

Selaimella www.bluefook.fi -sivujen kautta löytyvä uusi palvelu tarjoaa käyttäjille Schaumanin mukaan samassa paketissa asiakastietojen ajantasaisuuden, potentiaalisten uusien asiakkaiden löytämisen sekä markkinoinnin suuntaamisen oikeille kohderyhmille.

MyBluebookissa käyttäjä voi määritellä itse, miten laajasti hän tarvitsee tietoa esimerkiksi eri toimialoilta tai alueilta. Myös yrityksen taustoihin tai tilanteeseen ja henkilöihin liittyvän tiedon syvällisyys on määriteltävissä.

Yrityksen omien myynti- ja markkinointiprojekteihin liittyvän tiedon lisääminen ulkoistetusti pyöriviin rekisteritietoihin on MyBluebookissa ratkaistu palveluun integroidulla IPSS - Intelligent Precision Solutions and Services Oy:n iConnector-sovelluksella. Sen avulla asiakkaan omat ja Blue Bookin tietokannat voidaan synkronoida riippumatta siitä, millaista teknologiaa ja sovelluksia eri osapuolilla on käytössään.

Fredrik Schauman luokittelee kontaktitietoja ja niiden myyjiä kontaktitiedon jalostusarvon perusteella. TDC Hakemistot / Blue Bookin tavoitteena on hänen mukaansa jatkuva jalostusarvon kasvatus kilpailu- ja markkina-aseman ylläpitämiseksi.

Kilpailijoita kyllä riittää. Matalamman jalostusarvon kilpailua tulee Fonectan ja Eniron suunnasta, Inoa kurottaa jo Prospektorillaan ylemmäs. Selvemmin Blue Bookin tontilla ovat MicroMedia, nykyisin Posti-konserniin kuuluvaan Atkokseen integroitu Mailer ja JM-Tieto.

MicroMedia painottaamainostoimisto-osaamista

Kontaktirekisterien tarjoajista kaikkein selvimmin mainostoimistomaailmalle ominaista luovuutta painottaa MicroMedia.

Vuonna 1978 Suomessa toimintansa alottanut MicroMedia siirtyi vuonna 1999 80-prosenttisesti DDB Worldwide -konsernin omistukseen.

Mainostoimisto-otteen painoa MicroMediassa selittää paljon syntyhistoria. Juuret ovat Ruotsissa, jossa se perustettiin mainostoimisto Anderson & Lembken toimesta vuonna 1975.

MicroMedian tärkein omaisuus on 380 000 päättäjästä ja 160 000 toimipaikasta koostuva osoitepankki, joka on sekin ollut iHaunet-nimisenä nettipalveluna tarjolla jo vuosia. Asiakkaita nettipalvelulla ei viime kesänä aloittaneen toimitusjohtaja Petteri Hakalan mukaan ole kuitenkaan kuin muutamia kymmeniä.

Rekisteritiedon myynnissä ylivoimaisesti suurimmaksi kilpailijaksi MicroMediasta nimetään asiakkaiden omat rekisterit.Kohderyhmiä webistä

www.bluebook.fi

www.micromedia.fi

www.prospektori.fi

www.jm-tieto.fi

www.atkos.com

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    3. 3

      Radiopuhelimen laturista voi saada sähköiskun – myyty Erätukussa

    4. 4

      Nordea uhkasi taas pääkonttorin siirrolla – päätös ”mieluiten ennen kesää”

    5. 5

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    6. 6

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      4 päivän työviikko kelpaisi monelle – voi olla totta tuleville sukupolville

    9. 9

      Outokumpu petrasi tulostaan roimasti

    10. 10

      Intialainen it-jätti Tata aloittaa yt-neuvottelut Suomessa – vähennystarve 130 työpaikkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    5. 5

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    6. 6

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    7. 7

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    8. 8

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    9. 9

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    10. 10

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    10. 10

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    11. Näytä lisää