Mainostajat kiinnostuivat toimistojensa tuloksista

Julkaistu:

Alihankkijoilta tulevista alennuksista mainostajat saavat yhä vain osan

Yritykset maksavat mainos- ja mediatoimistoilleen entistä useammin muulla kuin käytetyn ajan perusteella. Toinen Mainostajien liiton tuoreen selvityksen osoittama muutos on mainostajien lisääntynyt into tutkia asiakkuutensa tulosvaikutuksia.

Aikaveloituksen käyttö mainostoimistojen palkkioperusteena on selvästi vähentynyt. Lähes yhtä suosittu on jo kiinteä palkkio.

Maksu tulosten perusteella ei näytä mainostajia kiinnostavan. Se on edes osittaisena perusteena vain kahdella mainostajalla sadasta. Tulosperuste ei ole mukana oheisen taulukon palkkiovaihtoehdoista, mutta Mainostajien liitto tiedusteli sitä erikseen myös viime vuonna. Tuolloin mainonnan tulokset vaikuttivat ainakin jossain määrin palkkioon viidellä mainostajalla sadasta.

Mediatoimistojen palveluista kaksi kolmesta mainostajasta maksaa palvelupalkkion ja loput pääosin yhdistettyä palvelupalkkiota ja aikakorvausta.

Asiakkuuttaan koskevat mainostoimiston kirjanpitotiedot on tänä vuonna tarkastanut 43 prosenttia mainostajista. Viime vuonna saman teki 16 prosenttia. Mediatoimistonsa tiedot tarkasti tänä vuonna joka neljäs ja suurista asiakkaista joka toinen.

Kahdeksan mainostajaa sadasta tietää, paljonko katetta oma asiakkuus tuo mainostoimistolle. Viime vuonna tieto oli vain kolmella prosentilla. Suurista mainostajista jopa reilu kolmannes ilmoittaa tietävänsä, paljonko toimisto ansaitsee heidän toimeksiannoillaan.

Mediatoimistojen käyttäjistä vajaa kymmenesosa selvitti osuutensa mediatoimiston katteesta.

Alennuskäytännöissä ainos- ja mediatoimistot toimivat varsin epäyhtenäisesti. Useimmin alennus tulee mainostajalle asti mediaostoista. Sen sijaan mainostoimistojen kautta ostettujen painopalvelujen ja filmituotantojen vuosi- tai suurasiakasalennukset saa vain kaksi kolmesta mainostajasta. Vielä huomattavasti harvempi saa alihankkijoiden antamia kassa-alennuksia.

Mainostajista vain 60 prosentilla on kirjallinen sopimus mainostoimistonsa kanssa. Mediatoimistojen käyttäjistä 81 prosenttia on tehnyt kirjallisen sopimuksen.

Mainostajien liiton kyselyyn mainos- ja mediatoimistosuhteista vastasi 110 liiton jäsenyritystä loka–marraskuussa. Vastaajista teollisuutta edusti 31 prosenttia, kauppaa 21 prosenttia, palvelualoja 30 prosenttia ja moniala- tai muita yrityksiä 15 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lääkärit ihmeissään nykynuorten menosta: Sairauslomalle pitää päästä ”kissan kuolemasta”

    2. 2

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    3. 3

      Autoilun puolustajana tunnettu Merkel: Olemme luopumassa polttomoottoreista

    4. 4

      Helsingin pörssi laajassa laskussa

    5. 5

      Ovessa lappu ”työterveydessä”, oikeasti istui pari tuntia kampaajalla – näin lorvailee myyntitykki, virkamies ja hoitaja

    6. 6

      Näin koulutus näkyi palkoissa – ero liki 1 000 euroa kuussa

    7. 7

      H&M joutuu laskemaan hintoja – vaatevarastot paisuivat yllättäen 27 %

    8. 8

      Jolla-pomo uudesta bisneksestä: Rahaa maailmassa on ihan riittävästi

    9. 9

      EU-komissio haluaa helpottaa eläkesäästämistä – tuo markkinoille uuden tuotteen

    10. 10

      Miten käy työterveyshuollon? Tässä 3 vaihtoehtoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    2. 2

      Lääkärit ihmeissään nykynuorten menosta: Sairauslomalle pitää päästä ”kissan kuolemasta”

    3. 3

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    4. 4

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    5. 5

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    6. 6

      Työeläkeyhtiöt Ilmarinen ja Etera yhdistyvät – karsivat päällekkäisiä toimintoja

    7. 7

      Näin koulutus näkyi palkoissa – ero liki 1 000 euroa kuussa

    8. 8

      H&M joutuu laskemaan hintoja – vaatevarastot paisuivat yllättäen 27 %

    9. 9

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    10. 10

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    9. 9

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    10. 10

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    11. Näytä lisää