Rock-oluella mäyräkoiraa vastaan

Julkaistu:

Pienpanimoiden selviytymiskeino on nopea reagointi ajassa oleviin asioihinja ilmiöihin.

Rock-oluesta on tullut pienpanimoille väline kiilata isojen toimijoiden väliin. Nokian Panimon Nightwish-merkistä tuli hitti, vaikka alun perin sen piti juhlistaa pelkästään bändin levynjulkistamistilaisuutta.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas joutui laskemaan Hurriganesin markkinoille suunniteltua huomattavasti aikaisemmin, viime heinäkuussa, kuluttajien painostuksesta. Alun perin yhtiön ensimmäisen lagerin piti tulla markkinoille vasta ensi keväänä.

– Kuluneen vuoden hullunmylly on ollut sen verran kova, että pienpanimoiden on erotuttava selkeästi markkinoilla, Nokian Panimon toimitusjohtaja Marcus Kanerva sanoo.

Sen sijaan Laitilan Wirvoitusjuomatehtaassa lyhyen elämänkaaren tuotteisiin ei uskota. Pelkästään pakkausmuotona käytettävä tölkki edellyttää tuotteilta tiettyä volyymia ja elinkaarta.

Kanerva näkee Nokian Panimon mahdollisuuden uudenlaisissa syklituotteissa eli juomissa, jotka jopa pakottavat kuluttajan ottamaan kantaa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tällaisesta on esimerkki tänä syksynä markkinoille lanseerattu Punikki. Tuote tuli markkinoille parahiksi maustamaan Suomessa käytävää keskustelua suhtautumisesta itänaapurimme kansalaisiin.

– Markkinat näyttävät, miten pitkään tuote on myynnissä, Kanerva toteaa ja vertaa panimotoimintaa vaatemuotiin. Syklituotteen elinkaari on lyhyt.

Pahin virhe pienpanimolle olisi oluen hintasotaan yhtyminen.

– Isojen panimoiden rinnalla jäädään väistämättä toiseksi, Kanerva toteaa.

Pienpanimo voi myös reagoida kuluttajan liikkeisiin nopeasti. Panimotuotanto ja tuotantoprosessin hallinta on kokonaisuudesta Kanervan mukaan vain puolet. Toinen puoli koostuu tuotteen markkinoinnista. Ja nostalgia myy.

Nimikkeitä Nokian Panimolla on tällä hetkellä 11. Sen lisäksi private label-tuotteita on kertynyt vuosien varrella jo tuhansia. Niiden osuus liikevaihdosta 15–20 prosenttia.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan myyntijohtaja Marko Karjalainen on tyytyväinen Laitilan asemaan. Huolimatta hintapaineista panimo on pitänyt linjansa ja kasvattanut markkinaosuuttaan.

– Tämä osoittaa, että hinta ei olekaan ainoa perusta, jolla asiakas valintansa tekee, Karjalainen sanoo.

Laitilallekin omat nimikkeet ovat tärkeitä.

– Ilman lisäinvestointeja ei uusia merkkejä voida tässä vaiheessa tuottaa, Karjalainen mainitsee.

Talossa on sanottu säännönmukaisesti "ei" uusille private label -tarjokkaille, joihin Hurriganes-olut kirvoitti.

– Kyselyjä on tullut useita, mitä ihmeellisimpiä ajatuksia, mutta meille on tärkeää, että idea lähtee tehtaan sisältä, Marko Karjalainen toteaa.

Laitilan omien tuotemerkkien ohella merkittävä osa volyymista tulee keskusliikkeille valmistettavista house brändeistä; Rainbow, Euroshopper ja Eldorado.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    4. 4

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    5. 5

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    6. 6

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    7. 7

      BBC: Yhdysvallat saattaa kieltää läppärit kaikilla kansainvälisillä lennoilla

    8. 8

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    9. 9

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    10. 10

      Yhdysvaltain talous yllätti iloisesti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    8. 8

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    9. 9

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    5. 5

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää