Lentokoneen vaihtoon vuosien projekti

Julkaistu:

Projektijohtajan ihmissuhdetaidot nousevatarvoonsa, kun lentoyhtiö vaihtaa konemerkkiä.
SAS:n projektijohtaja Hans Christian Kolsum sai loppuvuodesta 1999 haastavan tehtävän; yhtiö oli päättänyt ostaa 20 Airbus-konetta vanhojen Boeingien sijaan ja Kolsumin tehtäväksi tuli valmistaa organisaatio uusien koneiden käyttöön ottamiseen.

Uusien lentokoneiden käyttöönotto ei tapahdu ihan yhtä helposti kuin auton vaihtaminen. Lentokoneen vaihtuessa tuhansia asioita pitää tehdä eri tavalla kuin aiemmin ja samalla satojen ihmisten työhön tulee uusia asioita.

Erilaisten koneiden lastaus ja tyhjennys tapahtuvat eri tavalla. Moottorihuolto menee uusiksi kaikilla kentillä, joille uusilla koneilla lennetään. Ruoan tarjoilu ja WC:n tyhjennys tapahtuvat uusissa koneissa eri tavalla. Matkustamon materiaalit ovat erilaisia eri koneissa, joten myös siivousvälineet täytyy vaihtaa. Vastaavia muutoksia on paljon, ja kaikkiin muutoksiin pitää valmistautua.

Oma lukunsa ovat lentokoneen istuimet, joiden avulla lentoyhtiöt kilpailevat matkustajista. SAS hoiti itse istuimien tilaamisen uusiin koneisiin. Uusien istuimien piti olla paitsi mukavia ja kestäviä myös turvallisia. Spesifikaatiot tehtiin Ruotsissa, pintakankaat ja -nahat Sveitsissä, sisusmuovit Itävallassa, design Italiassa ja asennukset Japanissa.

Uusien koneiden käyttöönotto on siis mullistava projekti. SAS:n tapauksessa käyttöönottoprojekti kesti 2,5 vuotta ja projektitiimissä työskenteli noin 250 henkilöä kolmessa Skandinavian maassa.

SAS:n projekti eteni niin sujuvasti, että Ruotsin projektiakatemia valitsi Kolsumin vuoden 2003 projektijohtajaksi. Kolsumin mukaan valinnan takana oli fakta, että mies vei vähäisellä teknisellä osaamisella läpi hyvin teknisen projektin.

– Onnistuin ohjaamaan erittäin kokeneita alan eksperttejä alueella, jossa minulla ei ollut omaa asiantuntemusta. Mutta sain heidät toimimaan yhdessä ja saavuttamaan päämäärän, pohtii Kolsum.

Ihmisten johtaminen onkin ominaisuus, jota projektijohtajalta vaaditaan. Tekniikan ammattilaiset hoitavat kyllä tekniset kysymykset.

Projektijohdon pitää osata johtaa myös organisaation ylintä johtoa. Kolsumin mukaan ylimmän johdon sitoutuminen on perusvaatimus projektin onnistumiselle. Ilman ylimmän johdon tukea projektijohdon on vaikea saada hankkeelle riittävästi henkilöstöä ja rahaa.

– Mutta ylimpää johtoa ei saa rasittaa liiallisilla yksityiskohdilla. Jos jakaa johdolle liikaa detaljitietoa, syntyy ongelmia, sanoo Kolsum.

Kolsum muistuttaa, että tietotulvan syynä voi olla juuri projektijohtaja eikä ylin johto. Eräässä toisessa lentokoneprojektissa ylin johto oli kieltäytynyt ottamasta vastaansa projektijohdon tyrkyttämiä satasivuisia raportteja. Tuon hankkeen opettamana Kolsum lähettikin SAS:n johdolle selvityksiä, joiden maksimipituus oli 15 sivua.

Ylimmän johdon tuki on tärkeä myös silloin, kun projekti on organisaatiossa erittäin arvostettu. Huomiota herättävä hanke synnyttää myös kateutta ja epäilyjä, jolloin hanke voi kohdata yllättävää ”myyräntyötä” organisaatiossa.

Passiivisen vastarinnan voittaminen vaatii projektinjohtajalta paljon energiaa, selkeiden tavoitteiden määrittelyä ja organisaation raja-aidat ylittävää yhteistyötä.

Myös kannustaminen ja rohkaisu ovat tärkeitä taitoja projektinvetäjälle. Monet saattavat kokea suuren projektin liian haastavaksi itselleen. Siksi ihmiset saattavat liian helposti työntää vastuun muille. Tällöin projektinvetäjän täytyy kyetä vakuuttamaan ihmiselle, että muut eivät ole sen pätevämpiä ja ettei kenenkään pidä yksin osata kaikkia asioita.

Airbus-projektissa raja-aitojen ylitystä tarvittiin erityisen paljon, sillä hankkeen suunnittelussa tarvittiin kovin erilaisten henkilöstöryhmien osaamista. Ilmailualan tekninen henkilöstö koostuu perfektionisteista, jotka keskittyvät prosesseihin ja kontrolliin. Hyttihenkilökunta pohtii etupäässä turvallisuutta ja palvelua. Kenttähenkilökunta puolestaan on keskittynyt aikatauluihin ja muotoilijat näkevät kaikessa mahdollisuuden.

Eri henkilöstöryhmien yhteistyökyvyn testipaikka oli muun muassa tilaisuus, jossa Airbus-projektin avainhenkilöt pohtivat projektin riskejä. Kolsum oli koonnut 90 henkeä yhteen huoneeseen, jossa oli yhdeksän pöytää. Jokaisen pöytäryhmän tuli arvioida hankkeen riskit ja niiden todennäköisyys.

Tilaisuus osoitti, kuinka erilainen ajattelutapa eri osapuolilla on. Parhaimmillaan eri näkemykset täydentävät toisiaan, mutta huonoimmillaan tuloksena voi olla turhautunutta kinastelua.

– Erilaisilla ryhmillä on erilaista osaamista, ja heidät pitää saada tekemään yhteistyötä. Mutta lentäjien yhteistyö muotoilijoiden kanssa edellyttää kyllä aika paljon harmoniaa, sanoo Kolsum.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Yle etsii uutta päätoimittajaa: Nämä ovat vaatimukset – liksa huidellee ainakin 13 000 eurossa / kuukausi

    3. 3

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    4. 4

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    5. 5

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    6. 6

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    9. 9

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Yle etsii uutta päätoimittajaa: Nämä ovat vaatimukset – liksa huidellee ainakin 13 000 eurossa / kuukausi

    3. 3

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    4. 4

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    8. 8

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    9. 9

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    11. Näytä lisää