Erikoinen suhdanneindikaattori

Talouden kehityssuuntaa voi havainnoida monesta eri näkökulmasta ja monen erilaisen mittarin avulla. Virallisten kansantuotteen kasvulukujen, teollisuuden odotusten tai työllisyyden lisäksi tarjolla on paljon enemmän tai vähemmän informatiivisia heikkoja signaaleja. Talouden kehitystrendejä voi ennakoida taksin käyttöasteen, satamien konttipinojen korkeuden tai sanomalehtien ilmoitusmäärien perusteella.

Yksi erikoisimpia mittareita on verkostomyynnin suosio. Yksi Suomen vanhimmista verkostomyyntituotteista on amerikkalainen Tupperware-säilytysastiasto. Tupperware rantautui Suomeen vuonna 1965, jolloin suomalaiset saivat ensi tuntumaa Tupperware-kutsuihin. Astioita markkinoitiin myyjien järjestämien kutsujen avulla. Myyjäksi ryhtynyt henkilö kutsui kotiinsa ystäviään ja tuttaviaan, ja kahvittelun lomassa esiteltiin ja myytiin muovisia säilytysastioita. Innostuneimmat asiakkaat saattoivat myös itse ryhtyä myyjiksi.

Myöhemmin vastaava verkostomarkkinointia on harjoitettu lukuisien erilaisten tuotteiden kohdalla. Varsinkin alussa kiinnostus uuteen myyntitapaan oli suurta ja toiminta laajeni. Alkuinnon jälkeenkin Tupperwaren markkinointi on jatkunut. Se on kuitenkin seuraillut voimakkaasti suhdanteita. Taantuman aikana Tupperwaren markkinointi on laajentunut, koska työttömiksi on joutunut hyvin aktiivisia ihmisiä, jotka muun työn puutteessa ovat halunneet ryhtyä verkostomarkkinoijiksi.

Tällä hetkellä Tupperware kasvaa Suomessa enemmän kuin muissa Pohjoismaissa ja erityisesti monista takaiskuista kärsinyt Lounais-Suomi on kasvanut hyvin nopeasti. Tämä kertoo siitä, että maailman nousukaudesta huolimatta Suomella ei mene tällä hetkellä erityisen hyvin. Toisaalta se antaa myös alueellista tietoa siitä missä päin talouden rakenteiden muuttuminen koettelee yhteiskuntaa eniten. Toisaalta Lounais-Suomen korkeat Tupperware-myynnin kasvuluvut kertovat myös siitä, että alueella on paljon aloitekykyisiä ihmisiä.

Verkostomyynnin voimakas kasvu on hyvä asia. Verkostomyynnissä hankittu kokemus auttaa ihmisiä etenemään myös muussa yritys- ja myyntitoiminnassa. Tämä on tietenkin eduksi koko alueen taloudelle varsinkin, jos se johtaa uusien yritysten syntyyn. Varmasti osa Tupperware-myynnin osaajista menestyy hyvin myös Tupperware-tuotteiden myynnissä.

Itse Tupperware-markkinoinnin idea perustuu tuotteiden henkilökohtaiseen suositteluun. Tuttavan suosittelemia tavaroita on helpompi ostaa. Markkinoinnissa tuttavan tai ystävän suosittelu tiedetään kaikkien vahvimmaksi ostopäätökseen vaikuttavaksi tekijäksi. Kotikutsut sopivat kuitenkin vain harvojen tuotteiden myyntikanavaksi. Vuosien mittaan vuonna 1945 aloittaneen Tupperwaren esimerkkiä on koetettu seurata lukuisia kertoja. Menestys on ollut vaihtelevaa, mutta muoviasioissa konsepti on toiminut hyvin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    5. 5

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    6. 6

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    7. 7

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    7. 7

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    10. 10

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää