Kone lisäsi kuvaan ihmiset

Julkaistu:

Brändijohtaja Annamari Lammassaaren mielestä teollisuuden brändinrakennus pitää aloittaa sisältä, mutta visuaalisuudellakin on tärkeä rooli

Ei brändiä voi rakentaa, se pitää ansaita! Koneen brändijohtajan Annamari Lammassaaren puuskahdus tulee sydämestä.

Koneen määrätietoinen brändinansainta alkoi todenteolla vasta kuusi vuotta sitten. Työ on tuottanut tulosta: Taloussanomien IROResearchillä teettämässä tutkimuksessa markkinointiammattilaiset kehuivat yhtiön onnistuneen luomaan yhtenäisen brändin ja muuttumaan konepajasta palveluntarjoajaksi. Teollisuuden brändeistä Kone oli vastaajien mielestä asiakkaalle arvokkain ja yksi kolmesta parhaiten hoidetusta.

Lammassaaren mukaan kaikki alkoi siitä, että yhtiö otti käyttöön yhden Kone-brändin.

– Toinen iso oivallus oli se, että Kone on palveluyhtiö. Yli puolet hissien tuloksesta tuli huollosta ja palvelusta, mutta sitä ei ajateltu mielikuvatasolla. Nykyisin vertaamme itseämme mieluummin Finnairiin kuin metalliyhtiöihin.

Kuusi vuotta sitten Koneen kuvissa inhimillistä oli vain käsi, joka painoi hissin nappuloita. Nykyisin brändikirja pitää huolen siitä, että kuvissa on aina aktiivisia ja iloisia ihmisiä. Hissi on kuvissa jäänyt sivuosaan, välineeksi.

– Kuva on valtavan tehokas viestijä. Kun muutos on visualisoitu, se on helpompi viedä eteenpäin, Lammassaari sanoo.

– Konsulttivuosinani olisin sanonut, ettei brändinrakennusta pidä alkaa visualisoinnista vaan täydellisen strategian luomisesta, mutta käytännön tahti ei sellaiseen anna mahdollisuutta. Tehokkainta on kehittää yhtä aikaa sekä strategiaa että visuaalisuutta.

Mielikuvat ovat Lammassaaren mielestä teollisuudessa sitä tärkeämpiä, mitä enemmän tuotteet kehittyvät toistensa kaltaisiksi. Hän tosin väittää, ettei Kone tarkkaan ottaen toimi teollisuuden tavoin yritysten välisillä markkinoilla.

– Meidän missiomme on luoda kestävää arvoa myös loppukäyttäjien elämään. Siis vaikka kauppakeskusten asiakkaiden tai metromatkustajien, ei vain rakennuttajien tai arkkitehtien.

Missio on Koneen melkein 23 000-päisellä henkilöstöllä hallussa. Tänä vuonna tehdyssä tutkimuksessa kahdeksan kymmenestä osasi kertoa yhtiön mission ja melkein yhtä moni brändin arvot. Ne ovat muuten luotettavuus, innovatiivisuus, sitoutuneisuus ja vastuullisuus.

– Sisäistä työtä on pakko tehdä valtavasti, ja uskon, että se näkyy myös ulospäin, Lammassaari sanoo.

Suomessa Koneen ei tarvitse rakentaa brändiään ulkoisesti, niin korkealla tasolla yhtiön tunnettuus on. Tänä vuonna tehty kohderyhmätutkimus vahvisti, että 39 muussa toimintamaassa siinäkin on vielä tekemistä.

– Pidämme jatkossa enemmän yhteyttä mediaan. Asiakkaamme ja arkkitehdit arvostavat eniten henkilökohtaisia kontakteja, mutta niiden avulla eteneminen on hidasta ja kallista. Ehkä meidän pitää jatkossa mainostaa enemmän kuin nyt.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    2. 2

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    3. 3

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Suomen Yrittäjät haluaa estää monopolit terveysalalla

    7. 7

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      HUS:n historian suurin sairaalahanke maksaa 280 miljoonaa – rakentajaksi SRV

    10. 10

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    8. 8

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    9. 9

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    10. 10

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää