Nasta bisnes

Renkaidennastavalmistaja Tikka Group lisää tuotantoaanpuolella

Vuosittain maailmassa valmistetaan noin 1,4 miljardia nastaa, joista noin 350 miljoonaa tulee Tikka-Nastan koneista. Enemmänkin nastoja menisi kaupaksi, mutta yrityksen kapasiteetti ei vielä riitä.

– Tehdas on jo täydessä kuormassa, töitä tehdään viidessä vuorossa, kertoo toimitusjohtaja Simo Pirttimäki.

– Koneita on lisätty koko ajan matkan varrella, ja lisätään jatkossakin. Puolen vuoden päästä pystymme jo puolta suurempaan tuotantomäärään. Henkilökuntaakin täytyy palkata ja kouluttaa lisää.

Tikkakoskelainen Tikka Group ja sen omistama Tikka-Nasta on maailman johtavia talvirenkaiden nastojen valmistajia. Tämän vuoden liikevaihdoksi odotetaan 11 miljoonaa euroa.

Pirttimäen lisäksi Tikka-Groupin omistajiin ja johtajiin kuuluvat tuotantopäällikkö Eero Sirvio ja markkinointijohtaja Kari Kosonen. Kolmikko on työskennellyt yhtiössä jo pitkään, ja viime vuonna he ostivat yhtiön eläkkeelle vetäytyviltä edellisiltä omistajilta.

Markkinointijohtajalta ei löydy montaa hyvää sanaa nastattomista talvirenkaista eli kitkarenkaista.

– Kitkarengas on väärä nimitys, sillä kitkaahan pitää renkaissa olla muutenkin, hymähtää Kosonen.

– Kitkarenkaat on suunniteltu lumelle, mutta niiden pehmeämmän kumin ja urien määrän takia niiden pito jopa kuivalla asvaltilla ja tietenkin jäällä on huonompi kuin nastarenkailla.

Yrityksen päämarkkinat ovat Pohjoismaissa, joissa talvirenkaiden käyttö on pakollista. Tärkein kasvusuunta on Venäjä, jossa arvioidaan olevan lähes puolet maailman nastamarkkinasta.

Venäjällä talvirenkaat eivät ole pakollisia, joten kesärenkaiden käyttö talvella ei ole harvinaista.

Tikka-Nastan asiakkaina ovat jo kaikki tärkeimmät rengasvalmistajat, jotka ovat laajentamassa Venäjälle. Continentalilla ja Michelinillä on tehtaat Moskovan lähellä. Nokia Renkaiden tehdas valmistuu ensi vuonna Pietarin lähistölle.

Nastavalmistajien on pystyttävä yhteistyöhön rengasvalmistajien kanssa uuden nastarengasmallin suunnittelun alusta lähtien, sillä nastojen on sovittava renkaan muihin ominaisuuksiin.

– Nastojen tekemisessä on se ongelma, että niiden on kuluttava samaa tahtia renkaan kanssa, selittää Kosonen.

– Liian hitaasti kuluvat nastat lisäävät renkaiden ääntä ja irtoavat. Liian nopeasti kuluvat nastat eivät taas pidä liukkaalla.

Monilaippainen nasta rakentuu kovametallitapista, jota ympäröi alumiini- tai teräsrunko. Kovametalli on koboltin ja volframikarbidin cocktail, joiden suhdetta muuttamalla voidaan säädellä nastan kovuutta ja kulutuskestävyyttä. Sekoitus tehdään metallipulverista, joka saadaan pääosin ulkomailta tuotavasta kierrätyskovametallista. Kovametallipulveri ja kovametallitapit valmistetaan Tikka Groupin omassa tytäryhtiössä Tikometissa, Suomen ainoassa kovametallitehtaassa.

Toinen tytäryhtiö Tikka-Tools valmistaa kovametallin käsittelyyn tarvittavia erikoistyökaluja, joten yritysryhmällä on hallussaan kaikki nastavalmistuksen osat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    2. 2

      Talvivaaran velkojien kärsivällisyys loppui: menot 400 000 euroa kuussa – ei tuloja

    3. 3

      Lindström setvii sotkua: Yksityiset yritykset eivät haastattele työttömiä

    4. 4

      Ensimmäinen suomalainen peliyhtiö pörssissä takoi hurjat luvut

    5. 5

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    6. 6

      Onnibus irtisanoo 60 työntekijää

    7. 7

      Professori vertaa Sipilän hallitusta Trumpiin: ”Tulee sutta ja sekundaa, haukkua ja parkua”

    8. 8

      Yksi kuva kertoo, miten asuminen kallistuu – näillä eläkeläisillä jo 44 % tuloista

    9. 9

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    10. 10

      Lähes 10 miljoonaa – Nokian Surin palkkapussi paisui selvästi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    3. 3

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    4. 4

      Valuvatko verorahat soten takia pois Suomesta? Selvitimme, miten 3 terveysjättiä maksaa veroja

    5. 5

      TM: Autovero aleni – näin kävi autokaupan hintojen

    6. 6

      Uudessakaupungissa tapahtuu: ensin Mersut, nyt katkaravut

    7. 7

      Sonera jää historiaan – nimi on nyt Telia

    8. 8

      Talvivaaran velkojien kärsivällisyys loppui: menot 400 000 euroa kuussa – ei tuloja

    9. 9

      Professori vertaa Sipilän hallitusta Trumpiin: ”Tulee sutta ja sekundaa, haukkua ja parkua”

    10. 10

      Onnibus irtisanoo 60 työntekijää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Kiinalainen verkkokauppa koukuttaa – Suvi, 28: ”Haluan, että minulle on koko ajan tulossa paketteja”

    3. 3

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    4. 4

      S-ryhmän varasto suljetaan – 470 työpaikkaa vaarassa

    5. 5

      Wahlroos lahjoitti yli 60 miljoonan osakepotin perheenjäsenilleen – myi Sammon osakkeita yhden sentin hinnalla

    6. 6

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    7. 7

      Bruce Oreck: Tätä Suomen suurinta ongelmaa Slush ja Supercell eivät ratkaise

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Sote-uudistus: Jopa 60 000 suomalaista voi saada tuhansia euroja kuukaudessa omaan käyttöön

    10. 10

      Suomeen nousee 34 hirsipäiväkotia, ja sijoittajat riehaantuivat – ”Sisäilmaongelmat ovat todellisia”

    11. Näytä lisää