Tapparan mies Olvimaassa

Julkaistu:

Lasse Aho uskoo elinkaareen ja joukkuepeliin.
Annika Lohi Kuvat

– Moro, huikkaa Olvin uusi toimitusjohtaja Lasse Aho yhtiön portilla Iisalmen Luuniemessä. Töihintulijoita hymyilyttää hiukan.

Yläsavolaisuuden ytimeen on soluttautunut ilmielävä tamperelainen.

Headhunterit löysivät iisalmelaispanimolle uuden vetäjän Metro-Auto Tampereen toimitusjohtajan paikalta. Lasse Aho kertoo uskovansa liikkeenjohdossa ennen kaikkea kahteen kantavaan ideaan, elinkaareen ja joukkuepeliin.

– Jokainen yritys, brändi, tuote ja henkilöstön jäsen on jossain elinkaarensa vaiheessa. On tärkeää olla selvillä, missä.

Omalla elinkaarellaan Aho on jättänyt taakseen uransa toisen vaiheen. Valmistumisensa jälkeen hän teki töitä viitisentoista vuotta elintarviketeollisuuden johtopaikoilla Fazerin ja Linkosuon palveluksessa, sitten seurasivat vuodet autoalalla 2000-luvun alussa.

Aika autokauppiaana ajoittui yhteen alan turbulenssien kanssa: ensin autoveron lasku nosti uusien autojen rekisteröintimääriä lähelle 140 000 kappaletta vuodessa. Sitten tuli käytettyjen autojen maahantuonnin pelisääntöjen muutos, jonka seurauksena maahantuonti kasvoi räjähdysmäisesti.

– Ne olivat hektisiä vuosia. Mutta olin hyvin tyytyväinen olooni ja tuloksiini Metro-Autolla.

Metro-Auton merkkivalikoimaan kuuluvat germaanit BMW ja Opel, ruotsalainen Saab, amerikkalaiset Chevrolet ja Cadillac, aasialaiset Subaru, Hyundai, Daewoo ja Toyota sekä Skoda.

– Haasteena on hyödyntää 20 vuoden kokemukset voimakkaista brändeistä ja erilaisista kilpailutilanteista. Samat lainalaisuudet pätevät vahvoihin merkkituotteisiin kautta linjan.

Uutta on pörssiyhtiön kvartaalitalous. Tuore toimitusjohtaja julkisti elämänsä ensimmäisen neljännesvuosikatsauksen marraskuun alussa. Konsernin markkina-asema vahvistui päätuoteryhmissä, oluissa ja kivennäisvesissä.

Olvin tuotantolaitosten ulkopuolelle on varastoitu kirjaimellisesti miljoona pulloa. Milloin Olvi vie pullonsa lopullisesti pois, on pelko, joka kouraisee tuon tuosta kaupunkilaisten mieliä. Viimeinen suomalaisomistuksessa oleva panimo työllistää reilun 20 000 asukkaan kaupungissa, eri vuodenajat huomioiden, keskimäärin 300 henkilöä suoraan, ja välillisesti noin 450 henkeä.

– Tahtotila on se, että pääkonttori ja tuotanto pysyvät Iisalmessa. Elleivät oluen valmistuksen olosuhteet kotimaassa muutu aivan mahdottomiksi, Aho varmistelee.

Hän on osunut taas turbulenssiin: panimoyhtiöt kipuilevat olutveron alennuksen riittämättömyyden, tuonnin kasvun ja tölkkiveroon tulevien muutosten kanssa. Hintakisa on vienyt tuotannon ja myynnin kannattavuuden kriittisille rajoille.

– Tölkkiveron muutos aiheuttaa merkittäviä tuotannollisia sopeuttamistarpeita. Siksi veron asteittainen aleneminen ja siirtymäaika ovat koko toimialalle tärkeitä asioita.

Olutkaupunki on pitänyt hyvänä Olvin uutta toimitusjohtajaa.

– Luonto on lähellä, harrastusmahdollisuudet riittävät ja kaikki asiat pystyy hoitamaan kävellen.

Iltaisin toimitusjohtajan käsipuolessa on tuotantolinjoja tarkastanut myös ekaluokkalainen Aleksi, jolle panimo on suuri elämys.

Viisas veto, sanoo Lasse Aho Olvin päätöksestä lähteä 1990-luvun puolivälissä Baltiaan. Nyt konsernin panimotuotteet ovat markkinaosuuksissa ykkössijalla Virossa, kakkosena Latviassa ja kolmosena Liettuassa.

– Sijat ovat hieno saavutus, kun Baltiassa kilpailijoina ovat maailman suurimmat panimot.

Olvin tuhannesta työntekijästä jo yli puolet työskentelee Baltiassa ja Tartun Ölletehdas tuottaa jo lähes yhtä monta olutlitraa kuin kotimaan Olvi.

– Baltiaan on investoitava voimakkaasti, sillä tuotantokapasiteetti on jäämässä jälkeen myynnistä. Tuotanto menee kiivaasti kaupaksi viimeistä pisaraa myöten.

Ahon mukaan kansainvälinen konsernikulttuuri on Olvilla vielä hyvin nuorta. Osaamista tuotannossa ja tuotekehittelyssä voidaan hyödyntää konsernissa eri panimoiden kesken.

– Virolaisilla on esimerkiksi erinomaista osaamista vitaminoiduissa mehuissa ja urheilujuomissa.

Pääperiaatteita yhteistyössä ovat kuitenkin paikalliset merkit ja paikallisen johdon oma vastuu. Konserni avustaa investoinneissa, mutta esimerkiksi Olvi-merkkiä ei lähdetä lanseeraamaan Baltiassa Tallinnan ulkopuolelle. Sen sijaan Fizz-siideri on jo konsernin yhteinen brändi.

Olvin junttimainonta on luonut yritykselle vahvan imagon. Suomalainen seurapeli -kampanja, jossa yksinäinen mies näytetään piilossa juomassa kaljaansa, on jo todella mustaa huumoria.

Ahon mukaan olutmainonnan pitääkin keikkua veitsenterällä.

– On oltava sen verran raju, että tuote erottuu muista. Siinä on onnistuttu: Olvin sloganit nousevat esiin spontaanisti kaikkialla missä Olvista puhutaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    2. 2

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    3. 3

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    4. 4

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    5. 5

      Ekonomisti: Nousukauden huipussakaan ei ylletä samaan kuin muissa Pohjoismaissa

    6. 6

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    7. 7

      OP: Suhdannenousu vasta alkutekijöissä

    8. 8

      Harhaluulot ikääntyneistä jylläävät työelämässä – eivät sen sairaampia tai muutosvastaisempia kuin muutkaan

    9. 9

      Vahva euro huolestuttaa saksalaissijoittajia – luottamus talouteen heikkeni

    10. 10

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    3. 3

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    4. 4

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    5. 5

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    6. 6

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    7. 7

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    8. 8

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    9. 9

      Seppälää haetaan konkurssiin

    10. 10

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    11. Näytä lisää