Shellin kylmäasematkuumentavat bensan hintasotaa

Julkaistu:

Alueidensahalvinta bensaa kortti-automaateista myyvä express-ketju aikoo kasvaa 50 asemanverkostoksi

Markkinaosuuttaan Suomen bensakaupassa menettänyt Shell on käynyt kylmäasemillaan aggressiiviseen hintasotaan.

Shell express-asemat kuumentavat hintakilpailua jo pääkaupunkiseudullakin. Ne painavat 95-oktaanisen bensan hinnan vanhoja pohjahintoja alemmas ja pakottavat lähialueidensa asemat pudottamaan omia hintojaan.

Kolmaskymmenes Shell express aloitti marraskuussa Helsingin Vartiokylässä. Hintavaikutus näkyy oheisessa kartassa. Vieressä olevat miehitetytkin asemat ovat joutuneet painamaan hintojaan. Lähiseudun asemista lähelle expressiä pääsivät torstai-iltana bensan hinnassa vain kylmät A 24 ja perinteisesti huokea JET.

Dieseliä myi korttiasiakkailleen expressiäkin halvemmalla ST 1, expressin ja ST 1:n listahinta dieselille oli sama.

Selvästi alueensa halvinta bensaa ja niukasti halvinta dieseliä myi samana iltana myös Espoon Sepänkylän express.

– Pyrimme hintakilpailussa olemaan kilpailukykyisiä, sanoo Shell express -ketjupäällikkö Jaakko Hulkko. Hänen mukaansa vuonna 2002 pilottina Lahdessa aloittanut ketju aikoo kasvaa 50 aseman suuruiseksi. Tänä vuonna on aloittanut 11 uutta expressiä, kolme starttaa vielä ennen vuodenvaihdetta.

Myös kulut alas

Shellin kylmäketju leikkaa myös kustannuksia. Mittareista saa vain kahta tuotetta, 95-oktaanista bensaa tai dieseliä. Maksuvälineeksi käyvät kortit, seteliä automaatti ei niele. Kun hinnoittelukin toimii etäohjauksella, ei asemilla joudu käymään asiakkaiden lisäksi juuri muut kuin tankkiauto.

– Uusi teknologia tuo alhaisemmat käyttökustannukset, toteaa Hulkko.

Hulkko vakuuttaa, että Shellin palveluasemien yrittäjät eivät ole isännän kylmäkilpailusta hermostuneet.

– Verkostosuunnittelussa pitää laittaa oikeat asemat oikeille paikoille. Suomessa on kasvava asiakasryhmä, joka haluaa juuri tämän tyyppistä palvelua. Express on kansainvälinen malli, jonka Shell lanseerasi ensimmäiseksi Suomessa.

Katetta vain dieselistä

Kilpailijoilta Shellin hyökkäys kirvoittaa happamia kommentteja.

– Shell on menettänyt Suomessa markkinaosuuttaan yli 20 prosentista noin viiteentoista. Nyt se pyrkii pitämään lopusta kiinni hinnoittelemalla aggressiivisesti, sanoo ST 1 -ketjun myyntijohtaja Mika Jokinen.

Shellin menetysten taustalla on se, että SOK:n kiinteistöissä ABC-asemat ovat syrjäyttäneet paljon Shellin asemia. ABC:llä ja ST 1:llä on yhteinen hankintayhtiö.

Jokisen mukaan alle 1,10 euron litrahinnalla bensa tuottaa myyjälle tappiota.

– Hinta ei kata välttämättä edes muuttuvia kustannuksia. Tässä voi olla käynnissä pudotuskilpailu, jossa isot öljy-yhtiöt yrittävät pudottaa yrittäjävetoisia asemia pelistä saadakseen määräävän aseman. Shellin kokoista firmaa ei heilauta, jos se tekee suomalaisilla asemilla tappiota, sanoo Jokinen.

– Kyllä kilpailuun pitää vastata, jos yksi lähtee polkemaan hintoja, harmittelee Jokinen. Myös ST 1 joutuu myymään bensaa alle järkevän hinnan.

Dieselin myynnistä yksityiskäyttöön asemat sentään saavat kunnon katteet. Jokisen mukaan dieselin järkevän hinnan alaraja on 85 senttiä litralta. Suuret kuljetusyritykset saavat dieselinsä alihintaan, koska niiden kuralla oleva talous ei muuta kestäisi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Hotelli Keurusselän ostaja selvisi

    2. 2

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    3. 3

      Pääministeri: Ruotsi haluaa pitää Nordean pääkonttorin

    4. 4

      Lomarahojen leikkaus kiukuttaa työntekijöitä: ”Ihmisiä ahdistetaan nyt joka taholta”

    5. 5

      Asuntokaupoilla ”13 ensimmäistä sekuntia ratkaisee – ainakin itse miettisin, mikä täällä mättää”

    6. 6

      Joka kolmas nuori asuntovelkainen ei tiedä oman lainansa keskeistä lukua

    7. 7

      Palkansaajien reaaliansiot laskivat alkuvuonna – ”Kiky toimii!”

    8. 8

      ”Miksi kotitalous ei saisi hyötyä asuntojen hintojen noususta?” – Nordea vastustaa lainakaton kiristyksiä

    9. 9

      Ryanairin tulos parani – laajentaa toimintaansa Manner-Euroopassa

    10. 10

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    2. 2

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    3. 3

      Palkansaajien reaaliansiot laskivat alkuvuonna – ”Kiky toimii!”

    4. 4

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    5. 5

      Asuntokaupoilla ”13 ensimmäistä sekuntia ratkaisee – ainakin itse miettisin, mikä täällä mättää”

    6. 6

      Lomarahojen leikkaus kiukuttaa työntekijöitä: ”Ihmisiä ahdistetaan nyt joka taholta”

    7. 7

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    8. 8

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    9. 9

      Joka kolmas nuori asuntovelkainen ei tiedä oman lainansa keskeistä lukua

    10. 10

      Hotelli Keurusselän ostaja selvisi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    3. 3

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    6. 6

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää