Näkkäristä tuli viennin tähtibrändi

Julkaistu:

Kuivan rapsakka leipäbrändi Finn Crisp tekee kansainvälistä valloitusta Suomesta itään – niin pitkälle kuin maata riittää

Intia, Kiina, Taiwan, Korea ja Japani. Listalla ovat maat opettelevat tästä vuodesta alkaen järsimään suomalaista näkkileipää. Nämä markkina-avaukset Vaasan & Vaasan Oy:n kansainvälisten toimintojen johtaja Magnus Johanson on äskettäin lisännyt Finn Crisp -brändin maailmankarttaan.

Markkina-avaus tarkoittaa, että brändillä on jakelijasopimus vähintään tekeillä ja koemyynnin tulokset ovat jo Johansonin näpeissä.

Tahti jatkuu ensi vuonna suurin piirtein samana, eikä suomalaisleipurilla ole mitään syytä epäillä hyviä tuloksia.

– Itseluottamus alkaa olla kohdallaan, Johanson heittää.

Näkkileipä- ja hapankorppubrändi on yksi laajimmille levinneistä suomalaisista elintarvikemerkeistä. Vaasan & Vaasan vie kuivan rapsakkaa merkkiään yli 30:een maahan.

– Viiden viime vuoden aikana vienti on tuplaantunut, Johanson iloitsee.

Hänen oma uransa leipuriyhtiössä alkoi vuonna 1997. Sitä ennen Johanson kauppasi Finlandia Vodkaa maailmalla.

Maailman näkkileipämarkkinoitten arvo on 170 –180 miljoonaa euroa. Finn Crispin osuus siitä on viidenneksen luokkaa. Suomalaisbrändi on Ruotsin Wasabrödin jälkeen markkinakakkonen, tosin puolta pienempänä.

Ruotsalaisten murskaava etumatka perustuu Saksan markkinoitten hallintaan. Itsestään selvästi Wasabröd on ykkönen kotikentällään, joka kooltaan on lähes Saksan luokkaa.

Saksa on suomalaisyhtiöllekin tärkeä, mutta kasvutavoitteensa Vaasan & Vaasan rakentaa toiselle pohjalle.

Suomalaisille valo kajastaa idässä. Johanson puhuu innolla kehittyvistä maista, joista tärkein yhtiölle on Venäjä.

Näkkileipävienti Venäjälle alkoi vuonna 2000. Tänä vuonna viennistä yli itärajan kertyy neljä miljoonaa euroa, muutaman vuoden päästä yhtiö uskoo luvun olevan jo kaksinkertainen.

– Saimme lentävän lähdön, kun kilpailua ei ollut. Merkittävän asemaan saavuttamiseen on nyt suotuisa tilanne. Venäjä ja Kiina ovat maailman kaksi nopeimmin kasvavaan markkinaa, Johanson muistuttaa.

Wasabröd tuli suomalaisten perässä Venäjälle, mutta ainakaan vielä Johanssonin housut eivät tutise. Tähän asti Vaasan & Vaasan on keskittynyt ostovoimaltaan ylivertaiseen Moskovaan ja lähialuejätti Pietariin. Nyt on vuorossa eteneminen viiteen uuteen miljoonakaupunkiin syvemmällä Venäjällä.

– Tärkeintä on, että jokaiselle valitsemallemme alueelle ehdimme ensiksi.

– Merkkimme on hyvin tunnettu ja sille on kertynyt jo arvoa. Olemme sataprosenttisesti kaikissa tärkeimmissä jakeluketjuissa. Nyt rakennamme brändiuskollisuutta ja panostamme merkin voimaan. Samalla tuotteen pitää olla kunnossa ja innovatiivinen.

Uusia suunnitelmia onkin jo aika liuta. Vaasan & Vaasan aikoo venyttää Finn Crisp -brändin kattamaan koko kuivaleipäkategorian.

Ensimmäinen brändilaajennus on jo myynnissä Venäjällä. Moniviljakakut ovat tarjolla näkkäreitten vieressä venäläismarketeissa. Seuraavaksi alkaa venekorppujen valmistus. Ainakin kahden muun tuotteen suunnitelmat ovat lähinnä julkistusta vailla.

Uusia ideoita tuotekehittely hakee etnisestä ruuasta ja seuraa silmä tarkkana luomuruokatrendin etenemistä.

Johansonin visiossa Finn Crisp -brändi on venäläiskuluttajille terveyden ja hyvinvoinnin synonyymi.

Vientimarkkinoinnin aikajänteestä Finn Crispin 52 vuotta maailmalla kertovat paljon.

Ensimmäiset puoli vuosisataa ovat tuoneet jalansijan yli 30 maassa ja viime vuonna 24 miljoonaa euroa liikevaihtoon, joka yhteensä oli 275 miljoonaa euroa.

Huimaan kasvuun brändi on päässyt viime vuosina – samaan aikaan, kun yhtiö kirkasti brändistrategiansa. Vielä 90-luvun lopulla viennin arvo oli alle puolet nykyisestä.

Avuksi moneen suuntaan kasvavan vientibrändin hallinnassa Johanson palkkasi viime vuonna Lowe & Partnersin. Toimiston suunnittelujohtaja Satu Lindroos, toimitusjohtaja Pertti Ura ja yhtiön markkinoinnista koottu ryhmä hioivat kansanvälisen konseptin kuntoon. Käytännön tasolla muutokset näkyvät muun muassa uutena mainonnan linjana ja yhtenäisinä pakkauksina. Venäjällä toimisto toteuttaa nyt laajaa markkinointiviestinnän ohjelmaa.

Kun ensimmäiset Finn Crisp-pakkaukset sujahtavat tänä syksynä kiinalaisiin ostokoreihin Pekingissä ja Shanghaissa, on takana puolentoista vuoden työ: kuluttajakyselyjä, markkinatutkimuksia ja elintärkeä jakelijan ja maahantuojan haku.

– Menestys seuraa menestystä, Johanson filosofoi ja selventää esimerkillä:

– Saamme nykyisin jo aika paljon kyselyjä maahantuojilta. Esimerkiksi Intiaan lähdimme paikallisen maahantuontiyhtön pyynnöstä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    6. 6

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    7. 7

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    8. 8

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    9. 9

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    10. 10

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    9. 9

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    10. 10

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    8. 8

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    9. 9

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    10. 10

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    11. Näytä lisää