Näkkäristä tuli viennin tähtibrändi

Kuivan rapsakka leipäbrändi Finn Crisp tekee kansainvälistä valloitusta Suomesta itään – niin pitkälle kuin maata riittää

Intia, Kiina, Taiwan, Korea ja Japani. Listalla ovat maat opettelevat tästä vuodesta alkaen järsimään suomalaista näkkileipää. Nämä markkina-avaukset Vaasan & Vaasan Oy:n kansainvälisten toimintojen johtaja Magnus Johanson on äskettäin lisännyt Finn Crisp -brändin maailmankarttaan.

Markkina-avaus tarkoittaa, että brändillä on jakelijasopimus vähintään tekeillä ja koemyynnin tulokset ovat jo Johansonin näpeissä.

Tahti jatkuu ensi vuonna suurin piirtein samana, eikä suomalaisleipurilla ole mitään syytä epäillä hyviä tuloksia.

– Itseluottamus alkaa olla kohdallaan, Johanson heittää.

Näkkileipä- ja hapankorppubrändi on yksi laajimmille levinneistä suomalaisista elintarvikemerkeistä. Vaasan & Vaasan vie kuivan rapsakkaa merkkiään yli 30:een maahan.

– Viiden viime vuoden aikana vienti on tuplaantunut, Johanson iloitsee.

Hänen oma uransa leipuriyhtiössä alkoi vuonna 1997. Sitä ennen Johanson kauppasi Finlandia Vodkaa maailmalla.

Maailman näkkileipämarkkinoitten arvo on 170 –180 miljoonaa euroa. Finn Crispin osuus siitä on viidenneksen luokkaa. Suomalaisbrändi on Ruotsin Wasabrödin jälkeen markkinakakkonen, tosin puolta pienempänä.

Ruotsalaisten murskaava etumatka perustuu Saksan markkinoitten hallintaan. Itsestään selvästi Wasabröd on ykkönen kotikentällään, joka kooltaan on lähes Saksan luokkaa.

Saksa on suomalaisyhtiöllekin tärkeä, mutta kasvutavoitteensa Vaasan & Vaasan rakentaa toiselle pohjalle.

Suomalaisille valo kajastaa idässä. Johanson puhuu innolla kehittyvistä maista, joista tärkein yhtiölle on Venäjä.

Näkkileipävienti Venäjälle alkoi vuonna 2000. Tänä vuonna viennistä yli itärajan kertyy neljä miljoonaa euroa, muutaman vuoden päästä yhtiö uskoo luvun olevan jo kaksinkertainen.

– Saimme lentävän lähdön, kun kilpailua ei ollut. Merkittävän asemaan saavuttamiseen on nyt suotuisa tilanne. Venäjä ja Kiina ovat maailman kaksi nopeimmin kasvavaan markkinaa, Johanson muistuttaa.

Wasabröd tuli suomalaisten perässä Venäjälle, mutta ainakaan vielä Johanssonin housut eivät tutise. Tähän asti Vaasan & Vaasan on keskittynyt ostovoimaltaan ylivertaiseen Moskovaan ja lähialuejätti Pietariin. Nyt on vuorossa eteneminen viiteen uuteen miljoonakaupunkiin syvemmällä Venäjällä.

– Tärkeintä on, että jokaiselle valitsemallemme alueelle ehdimme ensiksi.

– Merkkimme on hyvin tunnettu ja sille on kertynyt jo arvoa. Olemme sataprosenttisesti kaikissa tärkeimmissä jakeluketjuissa. Nyt rakennamme brändiuskollisuutta ja panostamme merkin voimaan. Samalla tuotteen pitää olla kunnossa ja innovatiivinen.

Uusia suunnitelmia onkin jo aika liuta. Vaasan & Vaasan aikoo venyttää Finn Crisp -brändin kattamaan koko kuivaleipäkategorian.

Ensimmäinen brändilaajennus on jo myynnissä Venäjällä. Moniviljakakut ovat tarjolla näkkäreitten vieressä venäläismarketeissa. Seuraavaksi alkaa venekorppujen valmistus. Ainakin kahden muun tuotteen suunnitelmat ovat lähinnä julkistusta vailla.

Uusia ideoita tuotekehittely hakee etnisestä ruuasta ja seuraa silmä tarkkana luomuruokatrendin etenemistä.

Johansonin visiossa Finn Crisp -brändi on venäläiskuluttajille terveyden ja hyvinvoinnin synonyymi.

Vientimarkkinoinnin aikajänteestä Finn Crispin 52 vuotta maailmalla kertovat paljon.

Ensimmäiset puoli vuosisataa ovat tuoneet jalansijan yli 30 maassa ja viime vuonna 24 miljoonaa euroa liikevaihtoon, joka yhteensä oli 275 miljoonaa euroa.

Huimaan kasvuun brändi on päässyt viime vuosina – samaan aikaan, kun yhtiö kirkasti brändistrategiansa. Vielä 90-luvun lopulla viennin arvo oli alle puolet nykyisestä.

Avuksi moneen suuntaan kasvavan vientibrändin hallinnassa Johanson palkkasi viime vuonna Lowe & Partnersin. Toimiston suunnittelujohtaja Satu Lindroos, toimitusjohtaja Pertti Ura ja yhtiön markkinoinnista koottu ryhmä hioivat kansanvälisen konseptin kuntoon. Käytännön tasolla muutokset näkyvät muun muassa uutena mainonnan linjana ja yhtenäisinä pakkauksina. Venäjällä toimisto toteuttaa nyt laajaa markkinointiviestinnän ohjelmaa.

Kun ensimmäiset Finn Crisp-pakkaukset sujahtavat tänä syksynä kiinalaisiin ostokoreihin Pekingissä ja Shanghaissa, on takana puolentoista vuoden työ: kuluttajakyselyjä, markkinatutkimuksia ja elintärkeä jakelijan ja maahantuojan haku.

– Menestys seuraa menestystä, Johanson filosofoi ja selventää esimerkillä:

– Saamme nykyisin jo aika paljon kyselyjä maahantuojilta. Esimerkiksi Intiaan lähdimme paikallisen maahantuontiyhtön pyynnöstä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    4. 4

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    5. 5

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    6. 6

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    7. 7

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    8. 8

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    9. 9

      Nordean kortit eivät toimi sunnuntaina – pankkiautomaateilla on jo jonoa

    10. 10

      Trump aloittaa selvityksen terästuonnin rajoittamisesta – ”Ratkaisevaa meille sekä taloudellisesti että sotilaallisesti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    4. 4

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    5. 5

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    6. 6

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    7. 7

      Nordean palvelut nurin pitkälle iltaan – käteistä ei nouse eikä verkkopankkiin pääse

    8. 8

      Nordean kortit eivät toimi sunnuntaina – pankkiautomaateilla on jo jonoa

    9. 9

      Ikea-johtaja: Lihapullat ovat parhaita sohvamyyjiämme

    10. 10

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sanna osti lähes uuden asunnon – kahden vuoden jälkeen se osoittautui karmeaksi virheeksi

    2. 2

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    3. 3

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    4. 4

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    9. 9

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    10. 10

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    11. Näytä lisää