Liikennöinti Venäjän Karjalanoikoradalla käynnistyi toden teolla

Julkaistu:

Kansainvälisetkuljetuksetuudellareitilläalkavataikaisintaanensi keväänä

Venäläiset ovat alkaneet laajemmassa mitassa liikennöidä Kotskoma–Lietmajärvi-rataosuudella Vienan Karjalassa.

Tiedot pitkään rakenteilla olleen rataosuuden käyttöönotosta tulivat Suomeen hiljattain epävirallisesti. Lokakuun Rautateiden johto Pietarissa määräsi aloittamaan tavaraliikenteen marraskuun alussa, ja joulukuun alkupuolella liikennetiheyden pitäisi vakiintua viiteen päivittäiseen junapariin.

Perämeren satamien ja VR Cargon yhteisen markkinointiryhmän Northlinkin projektipäällikkö Pentti Ruutikainen kuuli asiasta Kostamuksen asemapäälliköltä ja sai suullisen varmistuksen Lokakuun Rautateiden Petroskoin-konttorista.

Vuosia venyneen ja vanuneen rataprojektin hieman yllättävä ”ripeytyminen” loppusuoralla selittynee Venäjän Karjalan ajankohtaisilla kuljetusongelmilla:

– Suojärven rata (etelämpänä Venäjän Karjalassa) ei enää kestä raskaita kuljetuksia, Ruutikainen kertoo kuulemistaan perusteluista.

Linkki Kostamuksestamuualle Venäjälle

Lietmajärvi–Kotskoma-oikorata yhdistää rautakaivoksestaan tunnetun Kostamuksen seudun Murmanskin rataan ja muualle Venäjälle.

Koska Kostamuksesta on ratayhteys Suomeen, oikorata yhdistää esimerkiksi Perämeren satamat suoraa reittiä Venäjän pohjoisosien rataverkkoon.

Oikorata lyhentää junamatkaa Kostamuksesta tai Vartiuksen raja-asemalta Suomesta esimerkiksi Murmanskin tai Arkangelin satamiin noin 500 kilometriä.

Ratahanketta on viety eteenpäin 90-luvun alkuvuosista saakka. Lykkäyksiä ja viivästyksiä on riittänyt paljon. Ensimmäiset koejunat puksuttivat oikorataa pitkin Murmanskin radalta Kostamukseen keväällä 2002, hyvin rajoitettua liikennöintiä on rataosuudella ollut jo puolitoista vuotta.

Toistaiseksi 120 kilometrin rataosuudella liikkuu vain Venäjän sisäisiä kuljetuksia. Kauan odotettuja turvalaitteita ei ole sinne vieläkään saatu, vaan venäläisjunien kohtaamiset rataosuuden kahdella ohituspaikalla koordinoidaan satelliittipuhelimilla.

Tariffituupuvat vielä

Suomalaisten odottama kansainvälinen liikenne ei voi alkaa ennen kuin ratayhtiöllä käytössään niitä koskevat tariffit.

Ruutikainen ei halua edes arvuutella, miten kauan tariffeja on vielä odotettava. Yleinen arvaus alalla on, että aikaisintaan keväällä 2005 mutta todennäköisemmin ensi vuoden lopulla.

Tuorein uutinen liikennöinnin vilkastumisesta ja vakiintumisesta on silti Ruutikaisen mielestä selvä nytkähdys eteenpäin myös tulevaa kansainvälistä liikennettä ajatellen.

Raakapuuta ja metallia länteen

Uutta ratayhteyttä pitkin odotetaan liikkuvan raakapuuta Suomeen. Ruutikaisen mukaan myös muun bulkkitavaran kuljettamiseen on kiinnostusta. Suomalaiset metalliyhtiöt tuovat Venäjältä muun muassa romua.

Outokumpu tuo pieniä määriä raaka-aineistaan Venäjän pohjoisosista. Yhtiön mukaan uusi ratayhteys ei ole kovin mielenkiintoinen, koska Venäjältä ostetut raaka-aineet tulevat pääsääntöisesti eteläisemmiltä seuduilta ja siis myös eteläisempiä reittejä Suomeen.

Rautaruukki eli Ruukki tuo perinteisesti rautapellettejä rautateitse Kostamuksesta Raahen terästehtaalle. Uusi reittivaihtoehto Kostamuksesta itään ei toistaiseksi kiinnosta yhtiötä. Ruukki tuo entisen Neuvostoliiton alueelta lisäaineita ja välikäsien kautta romua.

Ruutikaisen mukaan Northlink ei ole toistaiseksi markkinoinut oikoradan mahdollistamaa uutta reittivaihtoehtoa länsiyhtiöille.

– Sitten vasta kun rata on auki kansainväliselle liikenteelle, sitä voidaan markkinoida länteen, Ruutikainen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    3. 3

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      EKP:n huoli valuutan vahvistumisesta halventaa euroa

    8. 8

      EKP pelkää euron vahvistumista

    9. 9

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    10. 10

      Pihlajalinna kohensi hieman tulostaan – toimitusjohtaja pettyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    7. 7

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    8. 8

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    9. 9

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    10. 10

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    7. 7

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    8. 8

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    9. 9

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    10. 10

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    11. Näytä lisää