Kriittinen kuluttaja haastaa massamerkit ja mainonnan

Julkaistu:

Kriittisistä kuluttajista on useilla markkinoilla kasvanut jo mahtitekijä, joka kääntää selkänsä merkkituotestatukselle

Yhdysvalloissa elää nopeasti kasvava kuluttajaryhmä, joka päällisin puolin muistuttaa keskivertoamerikkalaista mutta uskoo aivan toisenlaisiin arvoihin. Heitä kiinnostavat kestävä kehitys ja globaali oikeudenmukaisuus, yhteisöllisyys, henkinen kasvu sekä kulttuurien ja elämänmuotojen kirjo. Rahalle ja statukselle he eivät anna suurtakaan arvoa.

Ryhmän löytäjä, sosiologi Paul H. Ray nimesi heidät kulttuurisesti luoviksi. Hän arvioi, että vuosituhannen vaihteessa ryhmään kuului runsas neljännes amerikkalaisista, ja osuus kasvaa koko ajan.

Kulutusvoimaa ryhmällä on runsaat 500 miljardia dollaria. Potti kasvaa viisi prosenttia vuosittain, arvioi Ray saksalaisen Psychologie Heute -lehden haastattelussa.

Tutkijat eri puolilla maailmaa hakevat nyt tuntumaan tähän ryhmään. Tutkimukset ovat käynnissä ainakin Brasiliassa, Japanissa ja Kanadassa. Euroopan maista teoriaa testaavat Saksa, Ranska, Italia, Unkari ja Norja.

– Rahoitusvaikeudet ovat hidastaneet tutkimuksen etenemistä, mutta odotamme ensimmäisiä tuloksia ensi vuonna, kertoo Club of Budapestin hanketta koordinoiva Johannes Heimrath.

Saksan tunnetuin tulevaisuudentutkija Matthias Horx puhuu kirjoissaan hyvin samantyyppisestä joukosta, jota hän nimittää luovaksi luokaksi. Sen edustajat kokoavat tarjolla olevista elämäntyylin aineksista itselleen sopivan tilkkutäkin ja työskentelevät usein freelancereina tai yrittäjinä.

Horxin Zukunftsinstitut-nimisessä yrityksessä on pohdittu myös sitä, millainen haaste tällainen antimaterialistinen, mainontaan ja massakulttuuriin kriittisesti suhtautuva kuluttajajoukko on markkinoinnille ja myynnille.

Instituutin tutkija Eike Wenzel ennustaa, että häviäjiin kuuluvat ainakin tietyt merkkituotteet sekä mainonnan massamarkkinat, ennen muuta televisio.

Voittajien puolelle Wenzel nimeää terveelliset, luonnonmukaisesti tuotetut ja älykkäät tuotteet sekä pienemmän mittakaavan mainonnan.

Luomun ja lähiruoan suosion kasvusta on jo selvää näyttöä ympäri maailman. Matkailualalla vaihtoehtoinen tarjonta on kasvanut viime vuosina yli parinkymmenen prosentin vauhtia.

Joogan ja sen kiinalaisten vastineiden qigongin ja taijin harrastajamäärät kasvavat, ja kiireestä ja tavarapaljoudesta alkunsa saanut ajatus yksinkertaisemmasta elämästä leviää yhä laajempien piirien tietoisuuteen.

– Terveys on suuri teema. Ennen ihmiset ostivat sitä mihin oli varaa tai mikä toi statusta. Nyt ostokriteerinä on terveys, olipa hankittavana kirja, auto, polkupyörä, ruokaa, luontaishoitoja, vaatteita tai lastentarvikkeita, listaa tutkija.

Merkkituote ei tulevaisuudessa ole enää statussymboli, vaan sen koetaan olevan olemassa tehdäkseen käyttäjänsä elämän helpommaksi.

– Tuotteilta vaaditaan, että se on oikeasti älykäs ja auttava, eikä taas uusi ajansyöjä. Applen iPod on tässä mielessä suuntaa näyttävä. Se on helppo käyttää ja kaunis, sanoo Wenzel.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    2. 2

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    3. 3

      Pörssiin pyrkivän Silmäaseman markkina-arvo selvisi

    4. 4

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    5. 5

      G7-kokous alkaa tänään – Trumpille luvassa epämiellyttäviä keskusteluja

    6. 6

      Hypo: Asuntojen hinnat nousevat tänä ja ensi vuonna maltillisesti – taustalla ”raju rakentaminen”

    7. 7

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    8. 8

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    9. 9

      Suomi ja Venäjän sopuun – lentoja Helsingin ja Moskovan välillä voidaan lisätä

    10. 10

      Työttömyys laski viime vuonna, mutta pitkäaikaistyöttömyys piinaa edelleen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    5. 5

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    6. 6

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    7. 7

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    8. 8

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    9. 9

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    10. 10

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    11. Näytä lisää