Pystypäin punaisella brändillä

Julkaistu:

Viking Linen brändi ei pureammattilaisiin, mutta tulosta tulee

Kansa tykkää, vaikka mainosammattilaiset eivät. Risto Peltola pitää Viking Linen brändin tiukasti tyylilajissaan.

Viking Linen laivoilla matkustaa vuosittain miljoona suomalaista. Yhtiön tulos on ollut tukeva, viime tilikaudella 15 miljoonaa euroa. Silti Taloussanomien Parhaat bränditalot -tutkimuksessa Viking Line sai toiseksi laiminlyödyimmän brändin sijan.

– Brändi ei ole hieno, mutta se on äärimmäisen tarkoituksenmukainen, markkinointijohtaja Peltola sanoo.

Yhtiön symbolit ovat tunnettuja: punainen väri, puolikas nimi logomaisena elementtinä, mainosten ikinau-ravat hahmot.

Brändinrakennus nojaa yli 100 000 vuosittaiseen markkinatutkimushaastatteluun. Yhtiö on luodannut markkinoitaan tutkimuksella yli 30 vuoden ajan.

– Systemaattinen ja jatkuva tutkimus säästää rahaa. Meidän ei tarvitse uhrata hirveitä summia mainontaan.

Peltolan pitkäjänteinen strateginen näkemys saa tunnustusta parhaiden brändijohtajien sarjassa.

– Brändi ei ole leikkikalu vaan vakava asia. Brändin tehtävä kiteytyy siihen, tehdäänkö rahalla brändiä vai brändillä rahaa. Kilpailijaamme verrattuna olemme valinneet tehdä brändillä rahaa.

Helppoa punabrändillä ei silti ole. Samoilla reiteillä kilpailevat virolaiset varustamot, eikä viinamyyntikään kannata kuin ennen. Jokainen lähtö on täytettävä, sillä kustannukset eivät tyhjällä laivalla juuri kutistu.

– Silja on laatujohtaja. Viking on hintajohtaja ja rakentaa laatua selektiivisesti. Tallink on predestinoitu voittajaksi, se ottaa tällä hetkellä markkinaosuutta ylivoimaisella kustannustasolla. Silja on hienostuneempi, konservatiivisempi ja puhuttelee vanhempia ihmisiä. Me olemme nuorekkaampi, iloisempi, vauhdikkaampi. Emotionaalinen brändiviestimme tulee punaisesta väristä, Peltola vertailee.

Kaksi kolmasosaa laivojen matkustajista käyttää useita yhtiöitä. Uskollisuutta ei ole.

Peltolan motto on kuri. Brändin rakentaminen on kurinalaista hommaa, suhde mainostoimistoon on kurinalainen.

– Tärkeintä on jatkuvuus ja että muutossignaalit tulevat asiakkailta. Jos suhde mainostoimistoon ei ole kurinalainen, on se meille entinen mainostoimisto. Mainostajan täytyy olla kova. Esimerkiksi uusi tiimi ei saa vaikuttaa yrityksen brändin tavoitteisiin. Annan tiukat rajat mainonnan tekoon.

Viking Linen mainostoimisto on McCann.

– Suomessa mainostoimisto on usein isäntä ja mainostaja renki, mikä on kamalaa. Yrityksen täytyy tietää itse, mitä se haluaa viestiä markkinoilleen.

– Saan joskus kritiikkiä ammattilaisilta, koska me emme ole muodikkaita. Jos asiakkaamme eivät välitä muodikkuudesta, emme mekään. Asiakkaat eivät myöskään välitä yrityksen sisäisestä elämästä, millaiset koneet tai kännykät meillä on. Se pitää erottaa brändinrakennuksesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    2. 2

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    3. 3

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    4. 4

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    5. 5

      Suomeen suunnitellaan uutta 50 miljoonan euron datakeskusta

    6. 6

      Kiinalle toinen luottoluokituksen pudotus – paisuva velka lisännyt riskejä

    7. 7

      Hallitus selvittää kolmen valtionyhtiön listaamista pörssiin – ”Nyt tarvitaan poliittista päätöksentekoa”

    8. 8

      Lännen Media: Posti on kiinnostunut saattohoidon järjestämisestä Turussa

    9. 9

      ”Hän sanoi hinnan ja ajattelin, että ei helkkari” – välittäjän arvio talosta järkytti Pakarisen pariskuntaa

    10. 10

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    4. 4

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    5. 5

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Nella, 16, johtaa pian Kotipizzaa – yhden päivän

    9. 9

      ”Hän sanoi hinnan ja ajattelin, että ei helkkari” – välittäjän arvio talosta järkytti Pakarisen pariskuntaa

    10. 10

      Suomen suurimman pankkiryhmän OP:n uudeksi pääjohtajaksi nousee Timo Ritakallio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    5. 5

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    6. 6

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    7. 7

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    8. 8

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    9. 9

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    10. 10

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    11. Näytä lisää