Pystypäin punaisella brändillä

Viking Linen brändi ei pureammattilaisiin, mutta tulosta tulee

Kansa tykkää, vaikka mainosammattilaiset eivät. Risto Peltola pitää Viking Linen brändin tiukasti tyylilajissaan.

Viking Linen laivoilla matkustaa vuosittain miljoona suomalaista. Yhtiön tulos on ollut tukeva, viime tilikaudella 15 miljoonaa euroa. Silti Taloussanomien Parhaat bränditalot -tutkimuksessa Viking Line sai toiseksi laiminlyödyimmän brändin sijan.

– Brändi ei ole hieno, mutta se on äärimmäisen tarkoituksenmukainen, markkinointijohtaja Peltola sanoo.

Yhtiön symbolit ovat tunnettuja: punainen väri, puolikas nimi logomaisena elementtinä, mainosten ikinau-ravat hahmot.

Brändinrakennus nojaa yli 100 000 vuosittaiseen markkinatutkimushaastatteluun. Yhtiö on luodannut markkinoitaan tutkimuksella yli 30 vuoden ajan.

– Systemaattinen ja jatkuva tutkimus säästää rahaa. Meidän ei tarvitse uhrata hirveitä summia mainontaan.

Peltolan pitkäjänteinen strateginen näkemys saa tunnustusta parhaiden brändijohtajien sarjassa.

– Brändi ei ole leikkikalu vaan vakava asia. Brändin tehtävä kiteytyy siihen, tehdäänkö rahalla brändiä vai brändillä rahaa. Kilpailijaamme verrattuna olemme valinneet tehdä brändillä rahaa.

Helppoa punabrändillä ei silti ole. Samoilla reiteillä kilpailevat virolaiset varustamot, eikä viinamyyntikään kannata kuin ennen. Jokainen lähtö on täytettävä, sillä kustannukset eivät tyhjällä laivalla juuri kutistu.

– Silja on laatujohtaja. Viking on hintajohtaja ja rakentaa laatua selektiivisesti. Tallink on predestinoitu voittajaksi, se ottaa tällä hetkellä markkinaosuutta ylivoimaisella kustannustasolla. Silja on hienostuneempi, konservatiivisempi ja puhuttelee vanhempia ihmisiä. Me olemme nuorekkaampi, iloisempi, vauhdikkaampi. Emotionaalinen brändiviestimme tulee punaisesta väristä, Peltola vertailee.

Kaksi kolmasosaa laivojen matkustajista käyttää useita yhtiöitä. Uskollisuutta ei ole.

Peltolan motto on kuri. Brändin rakentaminen on kurinalaista hommaa, suhde mainostoimistoon on kurinalainen.

– Tärkeintä on jatkuvuus ja että muutossignaalit tulevat asiakkailta. Jos suhde mainostoimistoon ei ole kurinalainen, on se meille entinen mainostoimisto. Mainostajan täytyy olla kova. Esimerkiksi uusi tiimi ei saa vaikuttaa yrityksen brändin tavoitteisiin. Annan tiukat rajat mainonnan tekoon.

Viking Linen mainostoimisto on McCann.

– Suomessa mainostoimisto on usein isäntä ja mainostaja renki, mikä on kamalaa. Yrityksen täytyy tietää itse, mitä se haluaa viestiä markkinoilleen.

– Saan joskus kritiikkiä ammattilaisilta, koska me emme ole muodikkaita. Jos asiakkaamme eivät välitä muodikkuudesta, emme mekään. Asiakkaat eivät myöskään välitä yrityksen sisäisestä elämästä, millaiset koneet tai kännykät meillä on. Se pitää erottaa brändinrakennuksesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    3. 3

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    4. 4

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    5. 5

      United Airlinesin uusi, hunajaisempi ote: taivuttelee matkustajia suurilla summilla

    6. 6

      Sampo otti haltuunsa 280 miljoonan osakepotin – miljoonia osakkeita odottaa mitätöinti

    7. 7

      Wahlroos: Sammon osakkeita yritettiin haalia väärin perustein – "Oli syytä sulkea ikkuna"

    8. 8

      Outokumpu sulkesi vilkkaana tulospäivänä, Ixonos porhalsi

    9. 9

      OP:n Karhinen: ”Meillä on ihan aidosti nousukausi”

    10. 10

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    4. 4

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    5. 5

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    6. 6

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    7. 7

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    8. 8

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    9. 9

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    10. 10

      Nokian tulos heikkeni hieman – ”kartutimme tilauksia hyvin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää