Tiedottajathuolissaanjournalismin etiikasta

Julkaistu:

Viestintätoimistojen liitto on huolissaan journalismin etiikasta. Liitto on ilmaissut huolensa suurten lehtitalojen tunkeutumisesta heidän reviirilleen. Silmätikkuna on ollut mm. asiakas- ja sidosryhmälehtien tekeminen. Asiaan ovat puuttuneet niin liiton entinen puheenjohtaja Kim Nyberg (Journalisti-Journalisten -lehti 29.10.2004 ) kuin uusi puheenjohtaja Kaija Langenskiöld (Mediaviikko- verkkojulkaisu). Myös Hill and Knowltonin toimitusjohtaja Tarja Jussila kantoi asiasta huolta parisen viikkoa sitten ilmestyneen Option haastattelussa.

Jussila tiivisti liiton havaitseman ongelman Option haastellussa toteamalla, että ”hän ei pidä järin eettisenä sitäkään, että jotkut toimittajat tuottavat juttuja sekä omaan tiedotusvälineeseensä että maksusta joidenkin yritysten asiakaslehtiin”.

Langenskiöld puolestaan toteaa Mediaviikossa, ”että on varottava, että lehtitaloihin ei pääse pääse syntymään toimittajapooleja, jotka kirjoittavat maksua vastaan ulkopuolisille yrityksille ja samaan aikaan talon omaan julkaisuun”.

Koska en tällaista käytäntöä parissakin suuressa lehtitalossa työskennelleenä tunne, niin ihan jo reilun pelin ja journalismin uskottavuuden kannalta olisi kohtuullista, että syytösten tueksi asiaa valotettaisiin konkreettisin esimerkein. Perinteisellä medialla on nimittäin varmasti suurin intressi vaalia sitä, että sen journalistinen uskottavuus säilyy.

En epäile, etteikö vastuullisesti työtään tekevillä viestintätoimistoilla ole sama intressi. Niinpä olisikin syytä pitää huolta siitä, että mediaan päin free-toimittajana esiintyvät henkilöt eivät samanaikaisesti hoitelisi joidenkin yhtiöiden tiedotustoimintaa. Tällaisissa aina aika ajoin paljastuvissa tapauksissa sitä puurot ja vellit vasta sekaisin menevätkin.

Mediaviikko-verkkojulkaisun mukaan viestintätoimistojen piirissä on herättänyt keskustelua myös Taloussanomissa julkaistut OmaTulos-ilmoitukset. Niiden tekotavasta ja roolista esiintyneet väärinkäsitykset on tässä syytä lakonisesti oikaista.

OmaTulos-konsepti on puhdas ilmoitustuote, jonka tekemiseen Taloussanomien toimitus ei luonnollisestikaan millään tavoin osallistu. Tuotteen on kehittänyt ja sitä markkinoi Comteam CT Oy.

Taloussanomissa julkaistava OmaTulos-ilmoitus osoitetaan kaupalliseksi aineistoksi alan yleisen tavan mukaan otsikoimalla se vielä erikseen sanalla ilmoitus. Näin ollen Viestintätoimistojen liiton ei ainakaan Taloussanomien suhteen tarvitse olla huolissaan. Meiltä eivät ainakaan puurot ja vellit ole menneet sekaisin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    8. 8

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    9. 9

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    10. 10

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    5. 5

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    9. 9

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    10. 10

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    11. Näytä lisää