SAS kärsi ylikapasiteetista ja kalliista öljystä

Julkaistu:

Lentoyhtiö säästää lisää poistamalla kymmenen konetta liikenteestä

Lentoyhtiö SAS ryhtyy taas uusiin säästötoimiin. Jo pitkään korkeiden kustannusten ja putoavien lipputulojen kanssa paininut SAS ilmoitti eilen osavuosikatsauksensa yhteydessä vähentävänsä kapasiteettiaan kymmenellä koneella, minkä pitäisi johtaa 400–500 miljoonan kruunun säästöihin. Tällä hetkellä SAS:lla on käytössään yhteensä 302 konetta.

SAS ei toistaiseksi ole päättänyt, kuinka kapasiteetin vähennys vaikuttaa henkilöstöön ja lentoreitteihin.

Nyt ilmoitettujen leikkausten lisäksi SAS on jo yli vuoden ajan toteuttanut Turnaround 2005 -säästöohjelmaansa, jonka valmistuttua konsernin kustannuksia on laskettu 14 miljardilla kruunulla. Ohjelmasta on nyt toteutettu 81 prosenttia.

Kustannukset pian kilpailijoiden tasolla

Heinä-syyskuussa SAS:n liikevaihto nousi 15,4 miljardiin kruunuun viime vuoden vastaavan ajanjakson 14,9 miljardista. Tulos satunnaiserien jälkeen sen sijaan putosi 57 miljoonaan 564 miljoonasta. Konsernin matkustajaliikenne kasvoi tuloskaudella 5,8 prosenttia, mutta matkustajakohtainen tulo putosi seitsemällä prosentilla.

Heikon tulokehityksen taustalla ovat kova kilpailu ja alan uudet toimijat, jotka ovat painaneet lippujen hinnat ennätyksellisen matalalle.

– Ehdottomasti suurin haasteemme on hintapaine, sanoo SAS:n talousjohtaja Gunilla Berg.

SAS muutti hiljattain konseptiaan, ja tarjoaa nyt matkustajille useita eri hintaisia lippuja ja palveluasteita. Tavoitteena on vastata uusien toimijoiden, kuten Ryanairin ja FlyMe:n, haasteeseen.

SAS:n kustannukset ovat olleet liian korkealla verrattuna kilpailijoihin, ja niiden leikkaaminen on vienyt aikaa.

– Lähestymme asteittain kilpailijoidemme kustannustasoa. Kun Turnaround 2005 on valmis, ovat kustannuksemme pudonneet keskimäärin 30-35 prosenttia, Berg sanoo.

SAS on kohdannut armotonta kilpailua erityisesti Ruotsin sisäisillä ja Euroopan reiteillä. Esimerkiksi Tukholma-Göteborg-välillä on SAS:n toimitusjohtajan Jörgen Lindegaardin mukaan 2–3 kertaa enemmän tarjontaa kuin kysyntää.

Polttoainelisä karkottaa matkustajia?

SAS:n toinen päänsärky on polttoaineen korkea hinta. Yhtiö pyrkii pienentämään sen vaikutuksia polttoainelisällä, jota on hiljalleen kasvatettu. Siitä saattaa kuitenkin olla SAS:lle yhtä paljon haittaa kuin hyötyä: Ryanair arvioi eilen saaneensa lisää matkustajia SAS:n polttoainelisän takia.

– On vaikea sanoa, kuinka paljon lisä vaikuttaa volyymiin sitä kautta, että lippujen hinnat nousevat, kommentoi Gunilla Berg.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Nokian osake jatkaa vahvassa nousussa – kurssi yli +7 %

    3. 3

      Härkis nousi suosioon Suomessa – Kauhavalle tulee uusi tehdas

    4. 4

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    5. 5

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    6. 6

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    7. 7

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    8. 8

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    9. 9

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    10. 10

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    4. 4

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    5. 5

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    6. 6

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    7. 7

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    8. 8

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää