15/30 Researchtutkii nuorten elämää

15/30 Research tunkeutuu parikymppisten elämään ja myy tiedon yrityksille. Yrityksen esikoinen, kansallinen nuorisotutkimus, julkaistaan joulukuun alussa.

Toimitusjohtaja Antti Kasanen, 23, on tullut töihin hupparissa, mutta vaihtanut sen haastattelua varten kauluspaitaan.

– Kravattia en suostu laittamaan, Kasanen heittää.

Kasanen perusti Markus Keräsen, 26, kanssa Suomen ensimmäisen nuoriin keskittyvän tutkimusyrityksen, 15/30 Researchin elokuussa. Idea syntyi kaksikon työskennellessä korkeakoulujen valmennuskursseja pitävässä Valmennuskeskus Oy:ssä.

– Nuorisolle joudutaan markkinoimaan liiaksi mutu-tuntuman varassa, koska tutkittua tietoa ei ole. Perinteiset tutkimuslaitokset tutkivat kyllä 15–24-vuotiaitakin, mutta eivät pääse tilastojen taakse, koska eivät elä nuorten maailmassa, Keränen perustelee.

15/30 Research pyrkii syvälle nuorten pään sisään. Internetin ja sähköpostin avulla toteutettavien laajojen kvantitatiivisten tutkimusten lisäksi nuorisotrendejä kartoitetaan ruohonjuuritasolta. Analysointi on tilastotieteeseen perehtyneen Keräsen harteilla.

– Meillä on tutkimuksia varten 10 000 nuoren tietokanta. Lisäksi nuorten eri alakulttuureissa on porukkaa selvittämässä, mitä siellä tapahtuu, Keränen kertoo.

Käytännön havaintoja ja tutkimustuloksia vertailemalla saadaan tietoa, jonka Kasanen ja Keränen uskovat kiinnostavan mainostoimistoja ja yrityksiä, joiden kohderyhmä on nuoriso. Lisäksi 15/30 Research konsultoi yrityksiä nuorisomarkkinoinnissa.

– Mainostoimistot pyrkivät olemaan nuorisoasiantuntijoita, mutta heiltä puuttuu tutkittu tieto. Siksi olemme heille hyvä kumppani. Olisi hienoa saada asiakkaaksi myös yleishyödyllisiä yhdistyksiä, Kasanen toivoo.

Tutkimuslaitoksen esikoinen, kansallinen nuorisotutkimus julkaistaan joulukuun alussa. Julkistamistilaisuus on nuorelle yritykselle merkittävä markkinointitapahtuma.

– Sinne kutsutaan kaikki potentiaaliset asiakkaat. Olemme saaneet yllättävän paljon yhteydenottoja kiinnostuneilta yrityksiltä, Kasanen myhäilee.

Tavoitteena on saada ensi vuonna sen verran vakituisia asiakkaita, että Kasanen ja Keränen voisivat nostaa yrityksestään palkkaa, ja työllistää muutaman vakituisen työntekijän.

Alkutaipaleen on rahoittanut yhtiön kolmas osakas Antin isä, Kari Kasanen, joka on osakkaana myös liikkeenjohdonkonsulttiyhtiö Talent Partnersissa.

Nuorten pitäisi Antti Kasasen mukaan kiinnostaa kaikkia yrityksiä. Vaikka nuorilla on vähän omaa rahaa, he ohjaavat vanhempiensa kulutusta.

– Varsinkin kodin elektroniikkahankinnoissa vanhemmilla on vain rahoittajan rooli.

Kulutustottumukset muovautuvat 15–24-vuotiaana.

– Vakuutusyhtiön on helpompi myydä 18-vuotiaalle ensimmäinen kotivakuutus kuin saada 40-vuotias vaihtamaan vakuutusyhtiötä, Keränen kiteyttää.

Yritysten jatkuvuuden kannalta on tärkeää, millaisina työnantajina nuoret niitä pitävät. 15/30 Research aloittaa keväällä työnantajakuvatutkimuksen.

– Yleensä tutkimuksissa vain listataan vaikkapa 50 suosituinta työnantajaa. Me yritämme selvittää, miksi joku on yritys on suosittu, Keränen kertoo.

Miksi nuoriin keskittyvää tutkimuslaitosta ei sitten ole aiemmin perustettu?

– Kun ollaan nuoria, ei ole osaamista, ja kun ollaan vanhempia, ei ole kiinnostusta erikoistua nuoriin, Keränen arvelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    3. 3

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    4. 4

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    5. 5

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    6. 6

      Italian luottoluokituksen lasku ei ollut yllätys – ”Ongelmat ovat vielä edessä ja ratkeamatta”

    7. 7

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    8. 8

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    9. 9

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    10. 10

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    4. 4

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    5. 5

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    6. 6

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    9. 9

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    10. 10

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää