Elomatic Marine Engineering odottaa laivanrakennuksen kasvun jatkuvan

Julkaistu:

Kaakkois-Aasian telakkojenkapasiteetti on jotäynnä
Elomatic-konserniin kuuluva Elomatic Marine Engineering on päässyt nauttimaan viimeksi kuluneen puolen vuoden ajan eurooppalaisen laivanrakennuksen noususuhdanteesta.

– Menemme pitkälti samassa tahdissa suomalaisen ja eurooppalaisen laivanrakennuksen kanssa. Kun siellä on hiljaista, on meilläkin hiljaista, sanoo toimitusjohtaja Ray Essen.

Menneiden hiljaisten vuosien peruina yrityksellä on edelleen pari ihmistä lomautettuna noin sadan työntekijän vahvuudestaan.

– Nyt on selvästi optimismia ilmassa, sanoo Essen.

Elomatic Marine Engineeringin päälle viiden miljoonan euron liikevaihto on noin neljänneksen koko Elomaticin liikevaihdosta. Se suunnittelee ja konsultoi laivojen rakentamista niin telakoille kuin varustamoillekin. Elomatic-konsernin suurin omistaja on perustaja Ari Elo perheineen.

Viime vuosina rahtilaivatilauksia on tehty maailmalla enemmän kuin koskaan.

– Se liittyy Aasian ja Kiinan nopeaan talouskasvuun. Kuljetustarve on noussut paljon, ja on tarvittu lisää laivoja.

Kiinan kasvu on vaikuttanut laivanrakennusalaan kahdella tavalla: toisaalta laivoja tarvitaan entistä enemmän, toisaalta Kiina on kehittänyt nopeasti omaa laivanrakennustaan. Tilauskantatilastojen mukaan Etelä-Korealla on noin 40 prosenttia maailmanmarkkinoista, Japanilla 25 prosenttia ja Kiinalla vajaa 15 prosenttia.

– Aasian telakat alkavat olla aika lailla täynnä, eikä vapaata kapasiteettia enää tahdo löytyä. Siksi Euroopastakin tilataan enemmän, sanoo Essen.

Risteilijärakentaminen on ollut Euroopan vahvinta aluetta. Tilaukset loppuivat kuin seinään New Yorkin terrori-iskuihin.

– Juuri sitä ennen oli tilattu niin paljon laivoja, että tilaukset olisivat muutenkin vähentyneet. Nyt näyttää siltä, että risteilijöitä taas tarvitaan. Risteilymarkkinat kasvavat tasaisen varmasti.

Laivanrakennusala on muuttunut parissa vuosikymmenessä täysin.

– Telakoiden oma osuus arvonmuodostuksesta on 25 prosentin luokkaa isoissa risteilylaivoissa. Kaikki muu on laitetoimittajilla ja alihankkijoilla. Se on alkanut näkyä yhä voimakkaammin myös tavassa toimia. Ei riitä, että telakat trimmaavat omaa toimintaansa, vaan verkoston täytyy pelata hyvin yhteen, sanoo Essen.

Laivanrakennus on tänä päivä suurimmaksi osaksi aivan muuta kuin hitsauskipinöitä.

– Tämä on high techiä puhtaimmillaan. Risteilijä on kuin purjehtiva pienoiskaupunki, siinä on kaikkea. Siksi tätä alaa monipuolisempaa ei juuri ole.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    2. 2

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    3. 3

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    4. 4

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    5. 5

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    6. 6

      Trumpin kommentit ja Barcelonan isku hermostuttavat markkinoita – dollari heikkeni

    7. 7

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    8. 8

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    9. 9

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    10. 10

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    4. 4

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    9. 9

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    10. 10

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    11. Näytä lisää