Laivamarkkinat ovatvihdoin elpymässä

Julkaistu:

Syksyn aikana suomalaiset telakat ovat voittaneet tärkeitä tarjouskilpailuja, Aker Finnyards ilmoitti eilen 165 miljoonan euron risteilyalustilauksesta

Varustamoyhtiö Tallink tilaa Aker Finnyardsilta 165 miljoonaa euron risteilyaluksen Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Tilauksen työllistävä vaikutus on 1 700 henkilötyövuotta. Alus rakennetaan Finnyardsin Rauman-telakalla ja otetaan käyttöön vuonna 2006

Aker Finnyardsiin fuusioitava Masa-Yards sai puolestaan suurtilauksen USA:sta syyskuun alussa. Uusien kauppojen myötä telakoiden tulevaisuus näyttää pitkästä aikaa valoisalta, mistä hyötyy myös useat alihankkijat.

– Tilanne laivanrakennusteollisuudessa on muuttunut hyvin nopeasti. Suomalaiset telakat ovat saaneet tärkeitä tilauksia, joiden vaikutus ulottuu laajalle alihankkijoihin, sanoo Meriteollisuusyhdistyksen johtaja Henrik Nordell.

Yhden laivatilauksen hinnasta 60–70 prosenttia kohdistuu laivan toimittavan telakan alihankkijoihin.

– On tehty laskelmia, että yhden risteilyaluksen valmistuksessa käytetään 500 eri toimittajaa ja suurin osa näistä on kotimaisia yrityksiä. Yksi laivatilaus vaikuttaa siis useaan eri teollisuudenalaan.

Yhdysvaltoihin syyskuussa 2001 kohdistuneiden terrori-iskujen seurauksena laivojen tilaukset olivat pitkään jäissä. Nordellin mukaan nyt on selvästi havaittavissa, että varustamot ovat aloittaneet uusien laivojen tilaamisen.

– On selvästi havaittavissa, että markkinat ovat elpymässä. Suomen kannalta ratkaisevaa on se, kuinka hyvin meriteknologinen klusteri kokonaisuudessaan pystyy vastaamaan kansainväliseen kilpailuun. Suurten tilausten kohdalla iso kysymys on myös erilaiset rahoitusjärjestelyt.

Vaikka telakoiden tilauskanta on parantanut, on tilauskirjoissa vielä paljon tyhjää tilaa. Valtion myöntämä telakkatuki on kohdistettu konttialuksiin.

– EU:n sisäisen kilpailun kannalta telakkatuen merkitys on tärkeä suomalaisille telakoille, Nordell sanoo.

Liian montatuntematonta tekijää

Teollisuusasiamies Seppo Torikka Turun seudun kehittämiskeskuksesta on seurannut telakoiden toimintaa 1970-luvulta lähtien. Hänen mielestään nykyisellä tilauskannalla luodaan telakoiden alihankkijoille hyviä toimintaedellytyksiä, mutta vain vähäksi aikaa.

Laivatilauksen työllistävä vaikutus alihankkijoille toteutuu vuoden kuluttua tilauksesta, jolloin rakennustyöt ovat käynnissä.

– Turun seudulla useat telakoiden alihankkijat ovat olleet pitkään täysin tyhjän päällä. Nyt tilanne näyttää paremmalta, mutta töitä ei ole parin vuoden kuluttua näköpiirissä. Laivatilauksia tarvitaan edelleen lisää Turkuun, Torikka sanoo.

Torikan mielestä telakoiden pitäisi huolellisemmin miettiä suomalaisen laivanrakennuksen erityisosaamisen hyödyntämistä ja rakentaa siitä kilpailuetua.

– Meillä on Turussa käytössä kolmen yliopiston osaaminen ja valtavasti kokemusta laivanrakennuksesta. Suomi pystyy kilpailemaan laivatilauksista parhaiten rakentamalla laivat nopeammin ja tehokkaammin kuin muissa maissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    2. 2

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    3. 3

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    4. 4

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    5. 5

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    6. 6

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    7. 7

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    8. 8

      Päivittäistavaroiden kauppa kasvoi huhtikuussa

    9. 9

      Aktia: Suomen talouskasvu vaatii nyt uusia rakennuspalikoita

    10. 10

      Uusi pankki yrittää Suomeen – norjalainen Monobank toimii vain netissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    3. 3

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    6. 6

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    7. 7

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    8. 8

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    9. 9

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    10. 10

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää