Viimeinen taisto maailmalla

Julkaistu:

Kansainvälistyminen. Siinä on suomalaisten brändijohtajien haaste numero yksi ainakin Parhaat bränditalot -tutkimuksen mukaan.

Yhden vastaajan mukaan Suomen pienessä lammikossa on helppo olla iso kala, mutta kansainvälistyminen on jo liian vaikeaa. Vientikelpoiset brändit ovat harvassa, globaaleja brändejä on vain Nokia.

Kansainvälistyminen on ongelma, vaikka brändi pysyisi tiukasti Suomessa. Kilpailijat nimittäin tulevat tänne ja tuovat ikäviä tuliaisia: vankan tuotekehityksen, tiukan hintakilpailun, komeat mainokset ja jännittävät mediaratkaisut.

– Paikallisten brändien aika alkaa olla ohi, ennustaa yksi vastaaja.

– Brändi nykyisessä informaatiomaailmassa on vahvempi, kun se on kansainvälinen, toteaa toinen.

Kansainvälistyminen on vaikeaa jo siksi, että Suomi on pieni markkina.

Yritysten on vaikea kerätä kotimarkkinoilta lihaksia, joita brändinrakennus ulkomailla vaatii. Ainakin pitäisi löytää kavereita:

– Suomesta on vaikea ponnistaa yksin mihinkään, pitää olla kumppanit kunnossa.

Osaamistakaan ei kaikkien mielestä Suomesta löydy. Yrityksissä työskentelevät insinöörit, jotka rummuttavat tuotteidensa erinomaisuutta vaikka brändi koostuu monista muistakin paloista. Ja jos oikein huonosti käy, tuotekehitys on kokonaan insinöörien kontolla.

– Syvällistä brändiin perustuvaa liiketoimintaa ei Suomessa vielä ole. Ei meillä ole H&M:ää tai Ikeaa. Suomi on brändinkehittelyn suhteen harmaa, harmittelee erään yrityksen markkinointi-ihminen.

Toinen syyttää kumppaneita:

– Asiakkaat alkavat kansainvälistyä, mutta mainos- ja mediatoimistojen ajatukset eivät kansainvälisty samassa aikataulussa. Pienillä markkinoilla kaikki vetävät kotiinpäin ja tarjoavat samanlaisia ratkaisuja.

Pitkäjänteisyyden puute on brändijohtamisen kiusa.

– Brändien kehittäminen on pitkän ajan toimintaa, ja talouden näkökulma on liian lyhyt, suree yksi vastaaja.

Poukkoiluun liittyy se, että monen markkinointi-ihmisen mielestä yritysjohto ei ole sisäistänyt brändin arvoa tai suuntaa.

– Kun saisi ylimmän johdon ymmärtämään, että brändijohtaminen on tärkeä osa tuloksentekoa.

– Brändien omistajilla tulee olla oma tahto brändinsä suhteen. Ei pidä antaa mainostoimistojen viedä.

Myös mainostoimistojohtajat toivovat kohtaavansa yrityksissä lisää pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista.

Yksi neuvoo yrityksiä muistamaan, että brändien pitäisi elää ainakin viiden vuoden jaksoissa. Ei brändiä tehdä yhdessä yössä – eikä mainostoimistossa, huomauttaa toinen.

Vaikeusastetta työhön tulee siitä, että maailma hajoaa entistä pienempiin palasiin. Yhdysvalloissa media on jo pirstaloitunut, ja moni vastaaja arvioi saman tapahtuvan Suomessakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    5. 5

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    6. 6

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    7. 7

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    8. 8

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    9. 9

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    10. 10

      Hypon Brotherus ei usko asuntohintojen pikaiseen nousuun – tarjonnan kasvu painaa hintoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    8. 8

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    9. 9

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    10. 10

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    9. 9

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    10. 10

      Näin säästät 100 euroa kuussa – katso 14 helppoa vinkkiä

    11. Näytä lisää