Bisnesluokka vaihtuu halpalentoon

FlyMe-halpalentoyhtiö uskoo, että Eurooppaan syntyy lähivuosina lisää liikematkustajiin erikoistuneita lentoyhtiöitä

Liikematkustajat ovat halpalentoyhtiöille kasvava kohderyhmä. Yritysasiakkaiden saaminen lennoille edellyttää kuitenkin kokouksiin kiirehtiville sopivia aikatauluja ja lentokenttiä, joista on lyhyt matka liikekeskuksiin.

– Suurin osa halpalentoyhtiöiden nykyisestä tarjonnasta ei täytä näitä kriteereitä. Liikematkustajiin erikoistuvia lentoyhtiöitä syntyy kuitenkin Eurooppaan lisää lähivuosina, göteborgilaisen FlyMe-halpalentoyhtiön toimitusjohtaja Anders Holst ennustaa.

Keväällä toimintansa aloittanut ruotsalainen FlyMe on slovakialaisen Sky Europen ohella tiettävästi ainoa liikematkustajiin erikoistunut halpalentoyhtiö Euroopassa. FlyMe lentää Tukholman Arlandasta Göteborgiin, Malmöhön, Helsingborgiin ja Helsinkiin.

– Lennämme reittejä, joilla on paljon liikematkustajia. Suurin osa lähdöistä on ajoitettu ruuhkahuippuihin eli aamuun ja iltapäivään, Holst valottaa yhtiönsä liikeideaa.

Kulut karsittu minimiin

FlyMen lippujen hinnat ovat reitistä ja lentoajasta riippuen 2–3 kertaa kilpailijoitaan Finnairia ja SAS:ää halvemmat. Holst väittää, että ohuella kustannusrakenteellaan yhtiö pystyy tekemään toiminnasta kannattavan.

– Uskon, että kuluvan vuoden viimeisellä neljänneksellä kassavirta on jo positiivinen. Ensi vuonna yhtiö tekee voitollisen tuloksen, mikäli emme päätä laajentaa toimintaamme radikaalisti, Holst sanoo.

Lentoyhtiö FlyMen omistaa Tukholman pörssissä noteerattu FlyMe Europe Ab. Holstin mukaan FlyMen kannattavuuslaskelmat perustuvat tiukkaan kulurakenteeseen. Yhtiö operoi neljällä Boeing 737 -leasingkoneella. Työntekijöitä on noin sata, joista 70 prosenttia on lentohenkilökuntaa.

– Lippujen myynnistä noin 96 prosenttia tapahtuu internetin kautta, joten myyntitoimistojenkaan ylläpitoon ei mene resursseja, Holst luettelee.

Flying Finn varjostaa uusia yrittäjiä

Suomessa suoraan FlyMen palkkalistoilla on yksi henkilö, maajohtaja Mikko Knuuttila. Kenttätoiminnot Helsinki–Vantaalla ja call center -palvelun yhtiö ostaa alihankkijoilta.

FlyMellä on Helsingin ja Tukholman välillä kolme edestakaista lentovuoroa sekä lisäksi yksi lento sunnuntaisin. Holstin mukaan yhtiön markkinaosuus reitillä on nyt alle viisi prosenttia. 10–15 prosentin siivu 800 000 vuosittaisesta matkustajamäärästä tekisi hänen mielestään toiminnasta kannattavan.

Mikko Knuuttila uskoo halpalentojen kiinnostavan Helsinki–Tukholma-reittiä käyttävien suuryritysten lisäksi myös pk-yrityksiä. Hänen mukaansa FlyMen lentoja voi pian varata myös matkavarausjärjestelmä Amadeuksesta. Amadeuksen kautta jakeluverkko laajenee matkatoimistoihin ja yritysten itsevarausjärjestelmiin, Knuuttila sanoo.

Näyttävien mainoskampanjoiden sijaan FlyMe aikoo keskittyä Suomessa täsmämarkkinointiin. Knuuttila myöntää, että Flying Finnin taannoinen konkurssi ja muu halpalentoyhtiöihin saama kielteinen julkisuus vaikeuttavat alan uusien yrittäjien myyntityötä.

– Halpalentoyhtiöt ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen myös liikematkailussa. Matkustuskulut ovat suuri kuluerä, joten yritykset hakevat niistä entistä tiiviimmin säästöjä, Knuuttila perustelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    2. 2

      Talvivaaran velkojien kärsivällisyys loppui: menot 400 000 euroa kuussa – ei tuloja

    3. 3

      Lindström setvii sotkua: Yksityiset yritykset eivät haastattele työttömiä

    4. 4

      Ensimmäinen suomalainen peliyhtiö pörssissä takoi hurjat luvut

    5. 5

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    6. 6

      Onnibus irtisanoo 60 työntekijää

    7. 7

      Professori vertaa Sipilän hallitusta Trumpiin: ”Tulee sutta ja sekundaa, haukkua ja parkua”

    8. 8

      Yksi kuva kertoo, miten asuminen kallistuu – näillä eläkeläisillä jo 44 % tuloista

    9. 9

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    10. 10

      Lähes 10 miljoonaa – Nokian Surin palkkapussi paisui selvästi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    3. 3

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    4. 4

      Valuvatko verorahat soten takia pois Suomesta? Selvitimme, miten 3 terveysjättiä maksaa veroja

    5. 5

      TM: Autovero aleni – näin kävi autokaupan hintojen

    6. 6

      Uudessakaupungissa tapahtuu: ensin Mersut, nyt katkaravut

    7. 7

      Sonera jää historiaan – nimi on nyt Telia

    8. 8

      Talvivaaran velkojien kärsivällisyys loppui: menot 400 000 euroa kuussa – ei tuloja

    9. 9

      Professori vertaa Sipilän hallitusta Trumpiin: ”Tulee sutta ja sekundaa, haukkua ja parkua”

    10. 10

      Onnibus irtisanoo 60 työntekijää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Kiinalainen verkkokauppa koukuttaa – Suvi, 28: ”Haluan, että minulle on koko ajan tulossa paketteja”

    3. 3

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    4. 4

      S-ryhmän varasto suljetaan – 470 työpaikkaa vaarassa

    5. 5

      Wahlroos lahjoitti yli 60 miljoonan osakepotin perheenjäsenilleen – myi Sammon osakkeita yhden sentin hinnalla

    6. 6

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    7. 7

      Bruce Oreck: Tätä Suomen suurinta ongelmaa Slush ja Supercell eivät ratkaise

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Sote-uudistus: Jopa 60 000 suomalaista voi saada tuhansia euroja kuukaudessa omaan käyttöön

    10. 10

      Suomeen nousee 34 hirsipäiväkotia, ja sijoittajat riehaantuivat – ”Sisäilmaongelmat ovat todellisia”

    11. Näytä lisää