Johtotähti laskeutuu kansanautoluokkaan

Julkaistu:

Uusi pikkumersu tuo bisnesbrändin myös keskivertokuluttajien ulottuville

Mercedes-Benzillä on paljon pelissä uudessa A-sarjalaisessaan. Yhtiön tavoitteena on tuplata edeltäjämallin saavuttama menekki ja haastaa tosissaan myydyimmän perheautoluokan eurokärjessä keikkuva Golf-Megane-Focus-307-kvartetti. Bisnesautojen puolella vastustajiksi lasketaan lähinnä Audi A3 ja uusi BMW-1.

Myyntiurakkaa riittää myös Suomessa, jossa vanhaa A-sarjalaista on myyty 300-400 kappaleen vuosivauhtia. Nyt rima on nostettu tuhannen kappaleen tietämiin, mikä tarkoittaa uutta asiakasmetsästystä jo aiemmin mainitusta kansanautoluokasta. Taipuukohan tähtimerkin myyjien selkä tämän ”tuulipukusegmentin” palvelemiseen?

Pikkumersun lähtöhinnoittelu on aggressiivinen, ja perusmallien hintaero kokoluokan kärkimerkkeihin on vedetty tietoisesti pieneksi. Myyntiverkosto uskoo kansan kiinnostuvan, kun vajaan tuhannen euron lisäpanoksella pääsee Golfin sijasta mersun rattiin, olkoonkin että vain kolmiovisen.

Tuote on joka tapauksessa kunnossa. A-mersuun on tullut perussaksalaista jämäkkyyttä ja täsmällisyyttä, mikä on toisaalta vienyt jotain auton persoonallisesta designistä etenkin sisätiloissa. Kojelaudan ja ohjaamon muotoiluissa on etusijalla käytännöllisyys ja tyylikkyys, eivät niinkään rohkeat linjat.

Muilta osin edeltäjämallia ei tule ikävä. Tervetulleita senttejä on tullut lisää etenkin leveyssuunnassa ja auto tuntuu ulkomitat huomioiden hämmästyttävän tilavalta. Tila-automainen tunnelma säilyy myös takana, jossa penkki on miellyttävän korkealla. Takakontti on edelleen hieman niukka, etenkin jos haluaa säilyttää vararenkaan. Ehkäpä takapenkit olisi voinut jättää liukukiskoille edeltäjämallin Lang-version tapaan...

Ajettavuudessa ei ole huomauttamista. Vanhaa A-sarjalaista vielä ESP-ajonhallinnan vakioimisen jälkeenkin vaivanneet ohjattavuusongelmat ovat historiaa ja meno on suorastaan junamaista. Myös mutkaisempaa taivalta päästelee ilokseen. Kilinöitä, kolinoita tai muoviosien natinoita ei kuulu, mikä kertoo hyvästä viimeistelystä. Rengasmelukin pysyy siedettävänä. Opiskelua vaativa monitoimiviiksi on mersumaiseen tapaan vasemmalla, valitettavasti.

Koeajoautossa ollut 1,7-litrainen ja 116-hevosvoimainen moottori on varsin pippurinen voimanlähde, joka riittää kivuttomaan liikkumiseen myös moottoritienopeuksissa. Kulutuslukemat on saatu uusissa moottoreissa putoamaan muutamalla desillä edeltäjään nähden.

Kaupunkiajossa kiusaa auton kokoon nähden suurehko kääntösäde ja ärsyttävän pieni taustapeili, joka kuskin penkin ollessa yläasennossa tuntuu kaiken lisäksi olevan keskellä tuulilasia. Ryhdikästä ajoasentoa hakeva saa riesakseen myös polven kuvetta painavan keskikonsolin.

Maahantuoja uskoo hintahaitarin alapäässä olevan 150-mallin nousevan meillä myydyimmäksi. Uuden A-sarjalaiselle uskotaan löytyvän kysyntää myös yritysautona.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    8. 8

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    9. 9

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    10. 10

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    6. 6

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    7. 7

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    8. 8

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää