Rapautunut maine haastaaeläkevakuutusten markkinoijat

Julkaistu:

Vakuutusyhtiöt uskovat, että aika tekee tehtävänsä ja eläkevakuutuskauppa vauhdittuu taas itsestään

Eläkevakuutusten kauppiailla on tänä syksynä edessä yksi kovimmista markkinointihaasteistaan. Niiden on palautettava eläkevakuutusten menetetty maine ja asiakkaiden luottamus eläkesäästämiseen sen jälkeen kun viime kevään verouudistus heikensi säästäjien etuja.

Yhtiöiden on saatava yli puoli vuotta hyydyksissä ollut vakuutuskauppa kunnolla vauhtiin.

Lisäksi vakuutuskauppiaiden on markkinoitava verouudistus vanhoille asiakkaille. Yhtiöt ovat jo lähettäneet asiakkailleen useita kirjeitä, joissa ne korostavat, etteivät edut sittenkään heikkene olennaisesti.

Uusia asiakkaita kosiskelevat kampanjat ovat juuri alkaneet tai alkamassa.

Useimmat yhtiöt käyttävät maineenpalautuskampanjoihinsa suunnilleen sen verran rahaa kuin loppuvuoden kampanjoihin yleensä, ja jotkut panostavat nyt jopa vähemmän kuin tavallisesti.

Vain OP-Henkivakuutus kertoo käyttävänsä markkinointiin jonkin verran aiottua enemmän, mutta merkittävästi isompi ei senkään budjetti ole.

Nordean Henkivakuutusyhtiön kampanjaan veromuutos ei ole vaikuttanut mitenkään, ja Henki-Sampo päätti jättää uusasiakashankintaan tähtäävän kampanjan kokonaan väliin. Se tyytyy vain tiedottamaan muutoksesta vanhoille asiakkaille.

Ala nimittäin uskoo, että koska kesään asti jatkunut epäluottamus ja hämminki eivät johtuneet yhtiöistä vaan veromuutoksesta, selittelyistä ei ole markkinoinnissa apua. Yritykset uskovat, että kuluttajien epävarmuus häviää ajan mukana itsestään, koska eläkesäästämisen tarve ei ole poistunut.

– Teimme tietoisen päätöksen siitä, ettemme markkinoinnissa enää palaa muutokseen. Lähdemme ikään kuin puhtaalta pöydältä, sanoo OP-Henkivakuutuksen varatoimitusjohtaja Pauli Sarelius.

Sarelius uskoo, etteivät tulevat uudet vakuutuksenottajat enää muista veroedun muutoksesta syntynyt kalabaliikkia tai aiempia etuja. Heitä on siis turha siitä markkinoinnissa muistuttaa. Tärkeämpää on kertoa, mikä on tilanne nyt.

Myös Nordea Henkivakuutuksen asiakkuusjohtaja Anne Pollari uskoo, että yhtiöt voivat tehdä kovin vähän asiakkaiden luottamuksen palauttamiseksi markkinoinnin avulla. Lähinnä asiakkaille voi jakaa mahdollisimman paljon tietoa nykytilanteesta ja korostaa, ettei veroeduista voi antaa lupauksia.

– Emme voi alana palauttaa luottamusta päättäjiin. Se epävarmuus säilyy aina.

Piakkoin oman kampanjansa aloittavassa Pohjolassakaan ei lakimuutos ollut edes markkinoinnin taustapohdinnoissa.

– Toki luottamuksen palauttaminen on haaste, sillä säästäminen on luottamusbisnestä. Pyrimme korostamaan eläkesäästämisen turvallisuutta ja järkevyyttä, sanoo markkinointijohtaja Arto Kämppi.

Uudet kampanjat eivät juuri poikkea aiemmista. Lokakuussa kampanjansa aloittaneet Nordea ja Osuuspankki markkinoivat eläkevakuutuksia yhä ennen kaikkea eläketurvan täydentäjänä. Veroetua tai mahdollisuutta jäädä ennenaikaiselle eläkkeelle ei pankkien mukaan markkinoinnissa korosteta.

Nordean kohderyhmää ovat 25–50-vuotiaat asiakkaat. Muutkin yhtiöt suuntaavat markkinointia jatkuvasti entistä nuorempiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    2. 2

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    7. 7

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    8. 8

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    9. 9

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    10. 10

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    5. 5

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    8. 8

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    9. 9

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    10. 10

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää