Kaupan kävijätilastointi siirtynyt tietoverkkoon

Julkaistu:

Kauppa on viime vuosina tukeutunut markkinointinsa, henkilöstönsä, tuotevalikoimiensa ja myymälöidensä suunnittelussa ja toteutuksessa yhä enemmän asiakkaiden laskentaan ja tilastointiin tietoverkossa.

Asiakkaiden kulkua ja käyttäytymistä seurataan erilaisilla tunnistimilla, joiden keräämät tiedot välittyvät gsm-teknologian keinoin palveluntuottajan palvelimelle tai käyttäjän omaan tietokoneeseen.

Suomessa paraislaisen Teknovisiot Oy:n kävijälaskentajärjestelmää hyödyntävät Stockmann -tavaratalot ja Metsähallitus.

Teknovisiotin kehityspäällikkö Lauri Ruohonen kertoo kävijätilastoinnin olevan asiakkaalle helppoa ja hyötyyn nähden hinnaltaan kohtuullista.

– Asiakas voi tilata itselleen täyden palvelun räätälöitynä, jolloin edes tarvittavia tunnistimia ja käyttöjärjestelmän keskusyksikköä ei tarvitse ostaa. Leasing onkin viime aikoina yleistynyt, toteaa Ruohonen.

Lämpötunnistimellasuuri tarkkuus

Kävijätilastoinnin tekniikan perustana ovat erilaiset tunnistimet. Luontopoluilla ne voidaan sijoittaa vaikkapa polun alle maahan. Sisätiloissa käytetään valokennoja - tai lämpötunnistimia, kun kyseessä on suuret kävijämäärät. Lauri Ruohosen mukaan lämpötunnistimella päästään kovassakin ruuhkassa 98 prosentin tarkkuuteen ja laite havainnoi myös kulkusuunnat.

– Tiedot puretaan omien ohjelmiemme kautta. Kävijämäärät tallentuvat kellonaikoineen, joista on helppo laatia päivittäin, viikoittain tai kuukausittain raportteja. Kävijätilastoja hyödynnetään mitä erilaisimpiin tarkoituksiin. Raportit muokataan tilaajan tarpeen mukaisesti ja tietoja voidaan yhdistää myös asiakkaan omiin tietoihin.

– Vaikka kaupan piiri alkoi tosissaan kiinnostua kävijätilastoinnista vasta muutama vuosi sitten, nykyisin törmää enää harvoin sellaiseen kauppiaaseen, joka ei tajua järjestelmän hyötyjä, arvioi Ruohonen.

Tilastoinnin tavoitteenalisäarvo

Suomessa 16 kauppakeskusta omistavan Citycon Oyj:n liiketoimintaryhmän johtaja Kaisa Vuorio linjaa kävijätilastoinnin hyödyksi entistä nopeamman ja ajankohtaisemman informaation kävijämääristä sekä asiakkaiden ostoista ja liikkumisesta. Tavoitteena on lisäarvon tuottaminen.

– Kauppakeskuksissa tilastointi aloitettiin jo 1990 -luvun alussa ja nyt me tilastoimme kävijöitä kaikissa kauppakeskuksissamme. Meille olennaisinta on tietää, miten asiakkaat liikkuvat, ja miten esimerkiksi markkinointi vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen. Tiedosta hyötyvät erityisesti vuokralla olevat liikeyritykset, joiden kanssa toimimme tiiviissä yhteistyössä.

Stockmann aloitti kävijätilastoinnin Helsingin tavaratalossaan pari vuotta sitten. Nyt jo yrityksen kaikissa tavarataloissa on laskurit ja liiketunnistimet. Myyntijohtaja Terhi Okkosen mukaan tilastoja voidaan hyödyntää monella tavalla. Tavoite on tehostaa toimintaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    7. 7

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    8. 8

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    9. 9

      Venäläinen bioteknologiayhtiö perustaa tehtaan Turkuun – investoi 25 miljoonaa

    10. 10

      Kaupan alaa koskenut työriita ratkesi 

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    4. 4

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    5. 5

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää