Finnmatkat myy matkoja jo verkko edellä

Julkaistu:

Suomensuurimpiinnettimainostajiin kuuluvamatkanjärjestäjä kerääjo kolmanneksen myynnistääninternetistä

Suomen suurimpiin matkanjärjestäjiin kuuluva Finnmatkat panostaa voimakkaasti internetin käyttöön markkinoinnissa ja myynnissä. Tänä vuonna yhtiö käyttää viiden miljoonan euron markkinointibudjetistaan noin 375 000 euroa verkkomainontaan, millä se on tutkimusyhtiö TNS Gallupin mukaan Suomen seitsemänneksi suurin nettimainostaja.

– Enää siivu ei kasva. Suomessa on vain rajoitettu määrä meille sopivia massaportaaleja, ettei hyviä mainospaikkoja tahdo enää löytyä, sanoo markkinointijohtaja Piiu Pukkila.

Tosissaan Finnmatkat alkoi satsata nettiin viime vuoden keväällä, kun yhteistyö internet-konsulttiyhtiö Satama Interactiven kanssa alkoi. Sitä ennen sen verkkohankkeet olivat pieniä ja nettimainonta lähinnä satunnaisia bannereita.

– Nykyisin kaikki kampanjamme ovat monikanavaisia, ja ensin mietimme aina verkkoa, Pukkila kuvaa ajattelun muutosta.

Missä pukki luuraa on Finnmatkojen toistaiseksi menestynein nettikampanja. Kiihkeimpään mainosaikaan viime jouluna pyörinyt interstitiaali eli esimerkiksi Sonera Plazalle klikatessa muutamaksi sekunniksi ruudun täyttävä mainos johti noin 1 700 matkakauppaan.

– Pystymme seuraamaan nettikampanjoiden ja uutiskirjeiden tuomaa nettimyyntiä reaaliajassa, sanoo Pukkila.

Myynti onkin Finnmatkojen tärkein verkkomarkkinoinnin mittari.

Pukkila seuraa eri medioista tulevien tilausten määrää ja kokonaismyyntiä, Sataman asiakkuusjohtaja Janne Waltonen myös kävijöiden ja ostajien suhdetta.

– Jos kymmenen prosenttia kävijöistä ostaa, suhde on oikein hyvä. Tavoitteen pitää olla vähintään viisi prosenttia, Waltonen linjaa.

Finnmatkojen oma nettisivusto on sekin tärkeä media: sivuilla on kävijöitä viikossa keskimäärin 70 000.

Haaste onkin saada kävijä ostamaan.

– Jos pystyy auttamaan lomakohteen valinnassa, kauppa on lähellä. Sitä varten kehitimme vuosi sitten Lomalingon, josta käytössä on nyt jo kolmas versio, Waltonen sanoo.

Verkko on halpa myyntikanava, mutta on netillä muitakin hyviä puolia.

– Verkossa ostetaan korkeampihintaisia tuotteita kuin muualla. Ja suurin osa asiakkaista etsii tietoa nettisivuiltamme, vaikka ostaisikin lomansa myymälästä tai puhelinpalvelusta, Pukkila listaa.

Nykyisin noin 30 prosenttia Finnmatkojen myynnistä tulee netistä, mutta Pukkila uskoo sen voivan kasvaa yli 50 prosenttiin. Toistaiseksi nettikaupan osuus kokonaismyynnistä on kasvanut nopeammin kuin netin kävijämäärät.

Tänä vuonna yhtiön nettiliikevaihto kasvaa liki kolmanneksen 40 miljoonaan euroon.

Jo 30 prosentilla Finnmatkat on saksalaisomisteisen TUI-konsernin nettimyynnin priimus.

Pohjoismaiden TUI-yhtiöt ovat Pukkilan mukaan jo kiinnostuneet suomalaisten tekemisistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    3. 3

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    4. 4

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    5. 5

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    6. 6

      Kiina harkitsee avautuvansa lisää ulkomaisille sähköauton valmistajille

    7. 7

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    8. 8

      Kaupankäynti Afarak Groupin osakkeella keskeytetty

    9. 9

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    10. 10

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    2. 2

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    3. 3

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    4. 4

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    7. 7

      Fiva huolissaan kotitalouksien veloista – ja yleistyneestä asuntolainamuodosta

    8. 8

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    9. 9

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    10. 10

      VR:n pilkkominen etenee vähin äänin: puolen miljardin euron varainsiirto, Heliövaara ulos työryhmästä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Tulot jopa 5000 e/kk, mutta rahat eivät silti riitä – näin hyvätuloinen suistuu köyhyyteen

    7. 7

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    8. 8

      Töihin peruskoulupohjalta ja ilman kokemusta, palkka jopa liki 4 000 €/kk – töitä on taas tarjolla

    9. 9

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    10. 10

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    11. Näytä lisää