Finnmatkat myy matkoja jo verkko edellä

Suomensuurimpiinnettimainostajiin kuuluvamatkanjärjestäjä kerääjo kolmanneksen myynnistääninternetistä

Suomen suurimpiin matkanjärjestäjiin kuuluva Finnmatkat panostaa voimakkaasti internetin käyttöön markkinoinnissa ja myynnissä. Tänä vuonna yhtiö käyttää viiden miljoonan euron markkinointibudjetistaan noin 375 000 euroa verkkomainontaan, millä se on tutkimusyhtiö TNS Gallupin mukaan Suomen seitsemänneksi suurin nettimainostaja.

– Enää siivu ei kasva. Suomessa on vain rajoitettu määrä meille sopivia massaportaaleja, ettei hyviä mainospaikkoja tahdo enää löytyä, sanoo markkinointijohtaja Piiu Pukkila.

Tosissaan Finnmatkat alkoi satsata nettiin viime vuoden keväällä, kun yhteistyö internet-konsulttiyhtiö Satama Interactiven kanssa alkoi. Sitä ennen sen verkkohankkeet olivat pieniä ja nettimainonta lähinnä satunnaisia bannereita.

– Nykyisin kaikki kampanjamme ovat monikanavaisia, ja ensin mietimme aina verkkoa, Pukkila kuvaa ajattelun muutosta.

Missä pukki luuraa on Finnmatkojen toistaiseksi menestynein nettikampanja. Kiihkeimpään mainosaikaan viime jouluna pyörinyt interstitiaali eli esimerkiksi Sonera Plazalle klikatessa muutamaksi sekunniksi ruudun täyttävä mainos johti noin 1 700 matkakauppaan.

– Pystymme seuraamaan nettikampanjoiden ja uutiskirjeiden tuomaa nettimyyntiä reaaliajassa, sanoo Pukkila.

Myynti onkin Finnmatkojen tärkein verkkomarkkinoinnin mittari.

Pukkila seuraa eri medioista tulevien tilausten määrää ja kokonaismyyntiä, Sataman asiakkuusjohtaja Janne Waltonen myös kävijöiden ja ostajien suhdetta.

– Jos kymmenen prosenttia kävijöistä ostaa, suhde on oikein hyvä. Tavoitteen pitää olla vähintään viisi prosenttia, Waltonen linjaa.

Finnmatkojen oma nettisivusto on sekin tärkeä media: sivuilla on kävijöitä viikossa keskimäärin 70 000.

Haaste onkin saada kävijä ostamaan.

– Jos pystyy auttamaan lomakohteen valinnassa, kauppa on lähellä. Sitä varten kehitimme vuosi sitten Lomalingon, josta käytössä on nyt jo kolmas versio, Waltonen sanoo.

Verkko on halpa myyntikanava, mutta on netillä muitakin hyviä puolia.

– Verkossa ostetaan korkeampihintaisia tuotteita kuin muualla. Ja suurin osa asiakkaista etsii tietoa nettisivuiltamme, vaikka ostaisikin lomansa myymälästä tai puhelinpalvelusta, Pukkila listaa.

Nykyisin noin 30 prosenttia Finnmatkojen myynnistä tulee netistä, mutta Pukkila uskoo sen voivan kasvaa yli 50 prosenttiin. Toistaiseksi nettikaupan osuus kokonaismyynnistä on kasvanut nopeammin kuin netin kävijämäärät.

Tänä vuonna yhtiön nettiliikevaihto kasvaa liki kolmanneksen 40 miljoonaan euroon.

Jo 30 prosentilla Finnmatkat on saksalaisomisteisen TUI-konsernin nettimyynnin priimus.

Pohjoismaiden TUI-yhtiöt ovat Pukkilan mukaan jo kiinnostuneet suomalaisten tekemisistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    7. 7

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    8. 8

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    8. 8

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    6. 6

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    11. Näytä lisää