Pohjolan kaupalla liian matala profiili

Julkaistu:

Pohjolassa kauppa uskoo turhaan,että asiakason uskollinen
Uskollista asiakasta ei ole. Näin herätteli AC Nielsenin pohjoismaisen vähittäiskauppakonferenssin yleisöä Arne Reiler, yhtiön tutkimusjohtaja Norjassa.

– Ihmiset korkeintaan pitävät kiinni vanhoista tavoistaan, koska parempaa vaihtoehtoa ei ole näköpiirissä eivätkä he ole tarpeeksi tyytymättömiä etsiäkseen sitä.

– Jokapäiväinen kaupassakäynti pohjoismaiseen tapaan on rutiinia. Siitä puuttuvat asiakasuskollisuudelle välttämättömät tunne-elementit.

Ellei pohjoismainen keskittynyt kaupan ala itse tarjoa lisää vaihtoehtoja kuluttajille, Pohjolan ulkopuolelta niitä on tarjolla useita.

Lidlin ja Aholdin jälkeen Pohjolaan on juuri rantautunut ranskalainen Carrefour, joka tämän kuun alussa julkisti franchising-sopimuksensa Norjan suurimman vähittäiskauppiaan Norges Gruppenin kanssa. Samalla yhtiöt sopivat koko Norges Gruppenin myymäläverkon kattavista tavarantoimituksista.

– 24 miljoonan kuluttajan markkinoilla on tuoteryhmiä, joiden kulutuskäyttäytyminen on hyvin samanlaista. Juuri nämä kiinnostavat suuria kansainvälisiä toimijoita, Reiler arvioi.

Kuluttajien kiinnostus uusia toimijoita kohtaan on ollut tuntuvaa. Lidlin tavoite saavuttaa kymmenen prosentin osuus Pohjoismaitten vähittäiskaupasta vuoteen 2010 mennessä ei Reilerin mukaan anna aihetta panikoitua.

– Totta kuitenkin on, että esimerkiksi Norjassa Lidl oli vielä muutama vuosi sitten kuluttajille täysin tuntematon. Nyt sen tuntee neljä viidestä.

Norjassa ensimmäiset kymmenen Lidliä ovat avanneet ovensa vasta tänä syksynä.

Toteutumisen mahdollisuuksia Reiler näkee Lidlin toisessa tavoitteessa. Se on kolmanneksen markkinaosuus valikoiduissa tuoteryhmissä, joihin kuuluvat esimerkiksi oluet, mehut ja makeiset.

Lidlin tapaiset puhdasoppiset hard discounterit ovat tulleet täkäläisille markkinoille jäädäkseen. Reiler uskoo, että kuluttajat ovat valmiita vastedeskin hyväksymään rajatun tuotevalikoiman, jos saavat tiettyjen tuoteryhmien tuotteet selvästi halvemmalla kuin muualta.

Halpojen hintojen hard discountereiden lisäksi menestyjäkauppatyyppejä ovat monipuolisia valikoimia kilpailuetunaan käyttävät hypermarketit ja ostamisen vaivattomuudella ratsastavat convenience storet.

Pohjoismaiset kaupan alan yritykset eivät Reilerin mukaan ole osanneet päättää, mitä näistä ne olisivat. Sen seurauksena esimerkiksi hard discounter -yritelmät ovat vuosien saatossa liudentuneet supermarketien suuntaan niin paljon, ettei aitoa hintaeroa enää juuri ole.

Supermarketeille Reiler suosittelee selkeää erottumista hinnoilla kilpailevista ketjuista.– Omaa profiilia voisi rakentaa esimerkiksi sellaisten tuoteryhmien varaan, joita hallitsevat paikalliset kulutustottumukset.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    2. 2

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    3. 3

      Suomi luopui omasta järjestelmästä: eroaminen eurosta vaikeutui huomattavasti – kaikki maksut kulkevat EKP:n kautta

    4. 4

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    5. 5

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    6. 6

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    7. 7

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    8. 8

      OP: Suhdannenousu vasta alkutekijöissä

    9. 9

      Ekonomisti: Nousukauden huipussakaan ei ylletä samaan kuin muissa Pohjoismaissa

    10. 10

      Harhaluulot ikääntyneistä jylläävät työelämässä – eivät sen sairaampia tai muutosvastaisempia kuin muutkaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    2. 2

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    3. 3

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    4. 4

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    5. 5

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    6. 6

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    7. 7

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    8. 8

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    9. 9

      Suomi luopui omasta järjestelmästä: eroaminen eurosta vaikeutui huomattavasti – kaikki maksut kulkevat EKP:n kautta

    10. 10

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    7. 7

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    10. 10

      Seppälää haetaan konkurssiin

    11. Näytä lisää