Lifestyle korvaa perinteisen asiakaslehden Ruotsissa

Yritykset uskovat entistämonipuolisempienjournalististen tuotteidenparantavan uskottavuuttaan

Ruotsissa on viime kuukausina nähty asiakaslehtien tulva. Hennes & Mauritz, NK ja McDonald’s ovat lanseeranneet uudet lehdet, jotka on osoitettu joko asiakasklubien jäsenille tai kenelle tahansa, joka kävelee sisään kauppaan tai ravintolaan.

Lehdet eroavat perinteisistä asiakaslehdistä, joissa yritys ja sen tuotteet ovat etualalla. Nyt yritykset panostavat monipuolisiin lifestyle-lehtiin, joissa käsitellään kaikenlaisia yrityksen liiketoimintaa hipovia aiheita.

– Tarkoituksena on kommunikoida asiakkaidemme kanssa uudella tavalla. Haluamme näyttää käsityksemme muodista, vaatteista, matkoista, arkkitehtuurista, siitä kuka H&M-henkilö on, sanoo H&M:n markkinointijohtaja Jörgen Andersson.

Oma lehti on Anderssonin mukaan hyvä tapa kertoa asioista, jotka eivät pääse esiin mainoksissa tai päivälehtien artikkeleissa. Esimerkkinä hän mainitsee H&M:n eettiset pyrkimykset. Yritystä on syytetty muun muassa lapsityövoiman käytöstä.

– Haluamme kertoa mahdollisimman uskottavasti keitä olemme, ei vain mitä myymme.

Uskottavuus on noussut avainsanaksi asiakaslehtien tekemisessä. Tätä mieltä on Mats Edman, pitkän linjan taloustoimittaja, joka nousi vuosi sitten asiakaslehtiä tekevän Appelbergin toimitusjohtajaksi. Yhtiön asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Ericsson, Microsoft, M-real ja Tetra Pak.

– Journalistisen viestinnän kysyntä on vahvaa. Monet ovat sijoittaneet suuria summia mainoksiin, mutta huomanneet, että niiden teho on jäänyt laihaksi, Edman sanoo.

– Kysymys kuuluu:haluatko, että asiakas luottaa sinuun tavaran tai palvelun toimittajana? Kaikki hyvät suhteet perustuvat luottamukselle, mutta mainokset eivät luo luottamusta.

Edmanin mukaan lehtien on nostettava keskiöön asiakas yrityksen sijasta. Tuotepropaganda on unohdettava ja kysyttävä, mitä asiakas haluaa tietää.

– On monia tuotteita, joihin asiakkaan on voitava luottaa, esimerkiksi henkivakuutusyhtiöt kaikkien skandaalien jälkeen.

Journalistisen sisällön lisäksi monet asiakaslehdet sisältävät mainoksia. H&M Magazinekin on sekoitus vaatemainoksia ja artikkeleita ajankohtaisista ihmisistä tai ilmiöistä.

Omassa lehdessä mainostaminen on yrityksille edullisempaa kuin mainostilan ostaminen päivä- tai aikakauslehdistä. Anderssonin mukaan H&M aikoo jatkaa mainostamista myös muissa medioissa entiseen tapaan.

– Oma lehti täydentää perinteistä mainontaa. Jatkamme myös muotilehdissä mainostamista. Haluamme olla siellä, missä asiakkaat ovat. He lukevat myös sellaisia lehtiä kuin Elle ja Vogue.

Suuren levikkinsä takia moni asiakaslehti voi myydä ilmoitustilaa myös muille yrityksille. Tämä on ainakin McDonald’sin kustantaman Våra Barn-lehden suunnitelma: ilmaislehti haluaa tulevaisuudessa irrottautua hampurilaisketjusta ja elää mainoksilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    5. 5

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    6. 6

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    7. 7

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    8. 8

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    9. 9

      Katso miten muut arvostavat työtäsi

    10. 10

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    7. 7

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    10. 10

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää