Talokauppias koettaa automyyjän konsteja

Julkaistu:

Peter Nordgren tietää omastakokemuksesta,miten heikkojatalobrändit ovat
Talovalmistaja Finndomon tuore myynti- ja markkinointijohtaja Peter Nordgren, 40, ei tyydy taloalan perinteiseen markkinointiin, vaan yrittää irtiottoa kanssakilpailijoista nykyaikaisemmilla keinoilla. Samalla yhtiö aikoo lisätä markkinointipanoksia ja suunnata niitä uudelleen.

– Lisäämme mainontaa tunnettuuden lisäämiseksi ja kertoaksemme uusista konsepteista. Mielessä on sekä perinteinen mediamainonta kuten sähköinen mainonta että tapahtumamarkkinointi, Nordgren sanoo.

Jälkimmäinen voisi Nordgrenin mukaan olla talonäyttelyiden parempaa hyödyntämistä autoliikkeiden konstein.

– Autoliikkeillähän on näitä koko perheen tapahtumia, jossa on Nasse-setää ja ilmapalloja. Talonäyttely on iso ja tärkeä tapahtuma. Jos taloja ei pääse näkemään, niin voi olla, että ostopäätös viivästyy.

Perinteiset talopakettien markkinointikonstit ovat olleet talokuvastot, messuilla näkyminen ja suoramainontaa. Nettisivujakin käytetään. Mediamainontaa on Nordgrenin mukaan tehnyt vain harva ja sekin on ollut varsin konservatiivista.

– Markkinointibudjetit ovat olleet pieniä, mikä luultavasti johtuu siitä, että alan kannattavuus on aika heikko, Nordgren kiteyttää.

Nordgrenin ura on miehen omien sanojen mukaan pyörinyt aina kodin asioiden ympärillä. Finndomolle hän tuli Electrolux Kotitalouskoneiden myynnin ja markkinoinnin johtotehtävistä. Sitä ennen oli koettu jo Asko ja Ikea.

Suurin haaste Finndomon markkinoinnissa liittyy brändeihin. Konserni on Pohjoismaiden suurin talovalmistaja noin 2000 talon vuosituotannolla.

Suomessa tuotemerkit ovat Omatalo, Puutalo, Vaajatalo ja Finndomo Valmiskoti. Ruotsista löytyy Modulenthus ja Hjältevadshus. Omataloa ja Puutaloa myyvät K-raudat.

Vaajatalolla ja Valmiskodeilla on oma edustajaverkosto.

– Suomessa taloalan merkeiltä on puuttunut arvostus. Ne ovat tasaista massaa eikä kuluttajilla ole oikein erityistä mielikuvaa mistään merkistä. Jos vertaa kodinkoneisiin, niin siellä on vahvoja globaaleja merkkejä ja niistä on jonkunlainen mielikuva melkein kaikilla.

– Taloalalta en tuntenut oikeastaan yhtään tuotemerkkiä, Nordgren paljastaa.

Ei olekaan siis yllätys, että Nordgren aikoo nostaa Finndomon tuotemerkit kukoistukseen.

– Tuotemerkkejä vahvistetaan ja annetaan niille sisältöä. Tuodaan esiin kenelle nämä on tarkoitettu, selkeytetään viestiä ja nostetaan markkinoinnin volyymiä.

Nordgrenin mukaan talobisneksen markkinointiviestit ovat olleet yleensä teknisiä, tuotemerkkien edustamista arvoista ei ole juuri puhuttu ja viestiä ei ole juurikaan eroteltu eri kohderyhmille.

– Nyt pitäisi kääntää se siihen suuntaan, että lähdettäisiin ihan aidosti kuluttajan tarpeista ja rakennettaisiin se ”unelmien koti”.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    5. 5

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    8. 8

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    9. 9

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    10. 10

      Kondomien myynnissä selvä piikki juhannuksena

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    5. 5

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    6. 6

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    7. 7

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    8. 8

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    9. 9

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    10. 10

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    4. 4

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    5. 5

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    9. 9

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää