Yritys tukee järjestöäoman henkilökuntansa takia

Julkaistu:

Liikkeenjohtoa konsultoivanBarry Clarken mielestä yrityksen kannattaa käyttää tarpeeksi aikaayhteistyönrakentamiseen

Yhä useampi yritys etsii brändilleen nostetta yhteistyöstä hyväntekeväisyysjärjestön kanssa. Yritysten ja järjestöjen yhteistyötä kehittäneen Barry Clarken mukaan cause related marketing eli kumppanuusmarkkinointi kasvaa kymmenisen prosenttia vuodessa ja on jo nyt miljardien dollarien suuruista liiketoimintaa.

– Kumppanuusmarkkinointi auttaa yritystä erottautumaan kilpailijoista, parantamaan mainettaan ja konkretisoimaan arvojaan. Kuluttajat arvostavat vastuullista yritystä, Clarke listaa syitä suosioon.

– Yhä tärkeämpi kumppanuusmarkkinoinnin syy on oman henkilöstön motivointi. Hyvän tekeminen antaa ihmisten työhön merkityksellisyyttä. Erään brittitutkimuksen mukaan noin 85 prosenttia ylimmästä johdosta pitää tätä kaikkein tärkeimpänä syynä tehdä yhteistyötä hyväntekeväisyysjärjestön kanssa.

Brändien kehittämiseen erikoistunut Clarke on aiemmin toiminut muun muassa integroitua viestintää tekevän Proximity Londonin hallituksen puheenjohtajana. Nykyisin hän työskentelee itsenäisenä liikkeenjohdon konsulttina Change-Agency Networkissä.

Yrityksen kannattaa Clarken mielestä aloittaa kumppanuusmarkkinointi omista työntekijöistä. Esimerkin hän ottaa metsäjätti Stora Ensosta, joka tammikuussa sopi viisivuotisesta yhteistyöstä YK:n lastenavun järjestön Unicefin kanssa. Unicef on yhtiön ensimmäinen globaali kumppani.

– Kumppanuusmarkkinoinnissa tärkeää on pitkäaikainen sitoutuminen. Koko tämän vuoden Stora Enso keskittyy toiminnan rakentamiseen. Yritys on lahjoittanut 250 000 dollaria tyttöjen koulunkäynnin edistämiseen, mutta mainontaan kumppanuus tulee vasta ensi vuonna, yhteistyön kätilönä toiminut Clarke sanoo.

Käytännössä työntekijöiden sitouttaminen kumppanuuteen tarkoittaa viestintää: johdon pitää selittää yhteistyön perusteet ja tarkoitus yhä uudelleen. Jatkossa Stora Enso aikoo myös lähettää työntekijöitä katsomaan, mitä kumppanuuteen sijoitetuilla rahoilla on saatu aikaan.

Lentoyhtiöiden markkinointikoalitio oneworld tekee niin jo nyt.

Artikkeli perustuu Barry Clarken mainostoimisto Incogniton seminaarissa pitämään esitelmään.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    2. 2

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    3. 3

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    4. 4

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    5. 5

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    6. 6

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    7. 7

      Enontekiölläkin tarvitaan arabiaa – kunta hakee kielen osaajaa

    8. 8

      S&P laski Nokian kilpailijan luottoluokituksen roskalainaluokkaan

    9. 9

      EU-komission antamat jättisakot rokottivat Googlen emoyhtiön tulosta

    10. 10

      Nuorista miehistä liki viidennes ei tee töitä eikä opiskele – ”Hälytyskellojen pitäisi soida”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    5. 5

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    6. 6

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    7. 7

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    8. 8

      LM: Suomeen tulossa hopeakaivos

    9. 9

      Tokmanni nappasi uuden toimitusjohtajan Keskolta

    10. 10

      ”Kaljun lihavan äijän” tarjoamaa kesätyötä haki monta hyvää nuorta – ”Kukaan ei tullut toimistoon pipo päässä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää