Kuormurit elvyttävät autoteollisuuden alihankintaa

Ankara hintakilpailu ja nihkeästi sujuva henkilöautokauppa panevat suomalaiset auton- ja osien valmistajat lujille

Suomalainen kuljetusvälineteollisuus keskittyy entistä enemmän kuorma-autojen osien ja työkoneiden valmistukseen, kun Euroopan henkilöautoteollisuuden isot saneeraukset ja kova hintakilpailu uusista EU-maista panevat suomalaiset alihankkijat koville.

– Suomalaisten alihankkijoiden asema on huomattavan haasteellinen. Useimmat suomalaiset alihankkijat ovat toimitusketjussa suhteellisen alhaalla, varsinaisia järjestelmätoimittajia on vähän. Monet tekevät yksinkertaisia osia, joiden valmistukseen tulee uusia kilpailijoita alhaisten kustannusten Itä-Euroopasta, sanoo Teknologiateollisuuden alihankkijat-toimialaryhmän asiantuntija Matti Spolander.

Spolanderin mukaan esimerkiksi Saabin Trollhättanin tehtaan mahdollinen lopetus on uhka myös monille suomalaisille alihankkijoille. Monet suomalaiset valmistajat ovat myös tarkoituksella pyrkineet vähentämään henkilöautoteollisuuden osuutta myynnistään, koska kohtuullisiin katteisiin on alalla vaikea päästä.

Porsche ei alihankiSuomesta

Saabin karkaaminen Valmet Automotiven tuotantolinjalta leikkasi suomalaisen autovalmistuksen liikevaihtoa jo viime vuonna ja painaa yhä tämän vuoden lukuja viime vuotta alemmas. Porsche Boxterinkin tuotanto on hiipunut parhaista päivistään, Porschen uusien mallien menestys ratkaisee ensi vuoden tuotantoluvut.

Porsche ei työllistä suomalaista alihankintateollisuutta juuri lainkaan, koska Porschen osat tulevat Saksasta.

Hankalan henkilöautomarkkinan vastapainoksi kuorma-autojen ja niiden osien kauppa käy vaihteeksi hyvin. Esimerkiksi valukomponentteja ruotsalaiskuormureihin tekevä Componenta ja johdinsarjoja samoihin autoihin kauppaava PKC Group ovat raportoineet tänä vuonna reilusti yli kymmenen prosentin kasvulukuja kysynnässä.

Myös kotimainen kuorma-autojen päällysrakenteiden ja perävaunujen valmistus voi vähintään kohtuullisesti esimerkiksi sen vuoksi, että kuormurikauppa käy Suomessakin hyvin. Rekisteröinnit ovat alkuvuonna lisääntyneet yli seitsemän prosenttia.

Kuormurit sopivatsuomalaisille

Kuorma-autojen osat sopivat Spolanderin mielestä suomalaisille alihankkijoille paremmin kuin henkilöautojen osat, koska valmistussarjat ovat lyhyempiä ja tuotteet niin järeitä, että niitä mieluiten valmistetaan lähellä kokoonpanotehtaita.

Teknologiateollisuuden kulkuneuvovalmistajien toimialaryhmän asiantuntija Raimo Karhu on laskenut, että kulkuneuvoteollisuus saa Suomessa aikaan 3,5 miljardin euron liikevaihdon ja työllistää 18 000 ihmistä.

Metalli- ja elektroniikkateollisuuden valmistajaryhmään kuuluu Valmet Automotiven ja Componentan kaltaisten suurten yritysten lisäksi esimerkiksi suomalaisia linja-autojen korien rakentajia.

Autoteollisuuden muut alihankkijat -ryhmä sisältää esimerkiksi Nokian Renkaiden kaltaisia suuriakin yrityksiä.

Suomalaisten perävaunujen tekijöiden markkinarakoa kotimaassa kasvattaa se, että Suomessa sallitaan muuta Eurooppaa suurempia ajoneuvoyhdistelmiä, siis myös isompia kärryjä.

Juuri perävaunujen tekijät on ainoa ryhmä oheisessa kuviossa, joka kasvatti viime vuonna liikevaihtoaan.

Suomalainen Sisu-Auto on kilpailukykyisimmillään kaikkein raskaimpaan työhön tehdyissä kuorma-autoissa: järeissä tukkirekoissa ja maastokelpoisessa kuljetuskalustossa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    3. 3

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    4. 4

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    5. 5

      Outokumpu petrasi tulostaan roimasti

    6. 6

      Nokian ja Alcatel-Lucentin fuusion vaikutukset alkavat näkyä – ”Voidaan sanoa, että se oli hyvä yrityskauppa”

    7. 7

      Intialainen it-jätti Tata aloittaa yt-neuvottelut Suomessa – vähennystarve 130 työpaikkaa

    8. 8

      4 päivän työviikko kelpaisi monelle – voi olla totta tuleville sukupolville

    9. 9

      Poimi parhaat vinkit rikastumiseen – näin ammattilaiset sijoittavat omat rahansa

    10. 10

      Outokumpu ponnisti tappiolta reippaasti plussalle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    6. 6

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    7. 7

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    8. 8

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    9. 9

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    10. 10

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    10. 10

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    11. Näytä lisää