Luovuus on paras tie kasvuun

DDB-mainostoimistoketjun puheenjohtaja Keith Reinhard kulkee maailmalla kannustamassa mainonnan suunnittelijoita ja ostajia luovuuteen

– Luovuus on voimakkain liiketoimintaa eteenpäin vievä voima. Tehtävämme on osoittaa yrityksille, että luovuus on paras tie kasvuun ja että mainostoimisto voi auttaa yritystä olemaan luova eri toiminnoissaan, ei vain mainostajana, sanoo maailman merkittävimpiin mainostoimistoketjuihin kuuluvan DDB Worldwiden hallituksen puheenjohtaja Keith Reinhard.

Mainostoimiston tehtävä on etsiä niitä keinoja, jotka varmimmin herättävät ihmisissä halun viettää aikaa asiakkaan merkkeihin liittyvien viestien parissa. Nykyisin se tarkoittaa useimmiten kaksisuuntaista viestintää. Passiiviset mainonnan vastaanottajat ovat sukupuuttoon kuoleva laji.

Reinhard viittaa USA:ssa tänä vuonna Harris International -tutkimuslaitoksen tekemään kyselyyn, jossa teini-ikäiset ensi kertaa ilmoittivat netin itselleen tärkeämmäksi mediaksi kuin television.

Parhaista mainoksistatulee kuluttajan arkea

Perinteinen mainontakin on kaksisuuntaista, kun se alkaa elää omaa elämäänsä kuluttajien arjessa.

Helsingissä ketjunsa suomalaisen toimiston tilaisuudessa eilen puhunut Reinhard otti esimerkiksi Budweiser-oluelle muutama vuosi sitten tehdyn Whassup-tv-mainoksen, jossa joukko nuoria miehiä soittelee toisilleen ja kyselee ”mitemenee”. Mainoksesta alkoi syntyä versioita internetiin ja se herätti keskustelua sellaisissakin maissa, joissa koko merkki ei ole myynnissä.

Mainostoimisto puolestaan teki verkkoon Whassup-nettisivut, joissa muun muassa saattoi opiskella termin lausuntaa mitä eksoottisimmilla kielillä.

– Mainonnan on onnistuakseen oltava viihdyttävää tai annettava ihmisten kaipaamaa tietoa, Reinhard sanoo.

Mainosala onkonservatiivinen

Reinhard kiertää DDB-ketjun toimistoissa ympäri maailman kannustamassa niitä yhteiseen tavoitteeseen, joka on sijoittuminen omassa maassaan kolmen luovimman mainostoimiston joukkoon. Tavoitteeseen on päässyt joka kolmas DDB-toimisto.

Reinhard on kriittinen omaa toimialaansa kohtaan.

– Mainosteollisuus on yksi konservatiivisimmista. Meidän pitäisi muuttua nopeammin kuten asiakkaat tekevät.

Reinhard myöntää senkin, etteivät mainostoimistot aina ole pystyneet osoittamaan asiakkailleen, millaisiin muutoksiin niiden pitäisi toiminnassaan varautua. Hänen oma ketjunsa on joutunut miettimään asiaa pitkäaikaisen asiakkaan McDonald’sin kohdalla. Hampurilaisyritykseen kohdistuva kritiikki on kovaa niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.

– Uskon McDonald’sin johtoon. Yritys on tietoinen haasteistaan ja tulee tekemään kaikkensa vastatakseen asiakkaitten toiveisiin ja tarpeisiin. Jo 1980-luvulla ketjun johtajilla oli selkeä näkemys siitä, että sen myyntiartikkelit saattavat 2000-luvulle tultaessa muuttua hyvinkin radikaalisti, mutta tavoite säilyä suurimpana pysyy.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Raisio siirtää välipalarahkojensa valmistuksen Virosta Suomeen

    2. 2

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    3. 3

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    4. 4

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    5. 5

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    6. 6

      Wärtsilän tulos heikkeni yllättäen

    7. 7

      Näkökulma: Macronin voitto tuskin ratkaisee Ranskan ongelmia

    8. 8

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    9. 9

      WSJ: Trump aikoo laskea yritysveroa tuntuvasti

    10. 10

      Kemira löi liikevaihto-odotukset, mutta tulos tipahti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    4. 4

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    5. 5

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    6. 6

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    9. 9

      Teuvan Siwa sulki ovensa – sokea Pekka murehtii, miten pärjää uudessa kaupassa

    10. 10

      UPM yllätti tulosparannuksella – kysyntä oli hyvä etenkin Aasiassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää