Kilpailuttaminen säästää tierahoja50 miljoonaa euroa vuodessa

Julkaistu:

Tiehallintoetsii suurten tiehankkeiden toteuttamiseen ja rahoitukseen uusia vaihtoehtoja

Tiehallinto laskee saavuttaneensa tavoittelemansa kustannussäästöt tienpidon markkinoiden vapauttamisesta. Yksistään hoidon kilpailuttamisella on saatu 30–50 miljoonan euron vuosisäästöt, arvioi Tiehallinnon talousjohtaja Jani Saarinen keskiviikkona.

Teiden rakentamisen ja kunnossapidon markkinoiden vapauttaminen on osa uudistusta, jossa Tielaitos jaettiin vuoden 2001 alussa teitä hallinnoivaan ja uusia tiehankkeita valmistelevaan Tiehallintoon sekä tietöistä ja kunnossapidosta vastaavaan Tieliikelaitokseen. Tieliikelaitos kilpailee nyt yleisten teiden kunnossapidosta yksityisten urakoitsijoiden kanssa.

– Neljän vuoden siirtymäaika alkaa olla ohi. Ensi vuoden alusta lähtien Tiehallinto hankkii kaikki tienpidon tuotteet ja palvelut kilpailuttamalla, Saarinen sanoi.

Saarisen mukaan kilpailuttamisesta tulleet säästöt kompensoivat hieman liikenteen kasvun tuomaa lisärahoitustarvetta ja kustannustason nousua. Hän toisti kuitenkin Tiehallinnon käsityksen, jonka mukaan teiden rakentamiseen ja kunnostukseen tarvittaisiin lisärahaa valtion budjetista.

Pääteiden kunnostusvaatisi miljardeja

– Tulevien vuosien suurin haaste on 1950- ja 60-luvuilla rakennetun päätieverkon nykyaikaistaminen. Päätiet eivät enää vastaa nykyajan vaatimuksia. Tästä syystä esimerkiksi nopeusrajoituksia on jouduttu turvallisuussyistä kiristämään, Saarinen perusteli.

Tiehallinnon selvityksen mukaan päätieverkon nykyaikaistaminen vaatisi 1 350 tiekilometrin kunnostamisen ja 5,8 miljardin euron investoinnit vuoteen 2025 mennessä.

Saarisen mukaan budjettirahoituksen lisäksi uusien tiehankkeiden toteuttamiseen etsiä muita vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto voisi hänen mielestään olla niin sanottu yksityisrahoitus- eli elinkaarimalli, jossa julkinen investointi annetaan yksityisen yhtiön rahoitettavaksi, toteutettavaksi ja hoidettavaksi määräajaksi.

– Elinkaarimalli on toiminut hyvin Järvenpää–Lahti-moottoritiehankkeessa. Vastaavanlaisella tavalla ollaan nyt toteuttamassa Muurla–Lohja-tiehanketta, jota Tiehallinto parhaillaan kilpailuttaa viiden tarjoajan kesken, Saarinen sanoi.

Saarinen ihmetteli valtiovarainministeriön kielteistä suhtautumista vaihtoehtoisiin rahoitus- ja toteutustapoihin.

Tiehallinnon lisäksi myös tulevia liikennehankkeita pohtinut ministeriryhmä haluaisi käyttää elinkaarimallia myös tulevissa suurissa tiehankkeissa.

– Suomi on harvoja jäljellä olevia maita EU:ssa, jolla on varaa rahoittaa tiehankkeet vuosikulujen tapaan valtion budjetista, Saarinen heitti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Kyberhyökkäys kävi kalliiksi varustamojätille: hintalappu satoja miljoonia

    4. 4

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    7. 7

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    8. 8

      Saksa: EU saattaa asettaa autonvalmistajille kiintiöt sähköautoille

    9. 9

      Netflixin perustajalla on hurja suunnitelma: maksa 10 dollaria kuussa, käy elokuvissa joka päivä

    10. 10

      Euroalueen talouskasvu vahvistui – Suomi oli heikoin lenkki

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    4. 4

      Näkökulma: Sijoittajien hurja tuolitanssi – jäätkö sinä ilman tuolia, kun soitto sammuu?

    5. 5

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    8. 8

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    9. 9

      Netflixin perustajalla on hurja suunnitelma: maksa 10 dollaria kuussa, käy elokuvissa joka päivä

    10. 10

      Paisuvista talletuksista tuli ongelma Danskelle – ei halua suurimpien asiakkaidensa talletuksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    6. 6

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    9. 9

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    10. 10

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    11. Näytä lisää