Tämä on mainos

Julkaistu:

Kun teollisuus Yhdysvalloissa 1800-luvun loppupuolella alkoi tuottaa tavaraa massoille, tarvittiin kysynnän kasvattamiseksi uusia keinoja. Sanomalehdissä alettiin edistää tuotteiden myyntiä. Mediatilan myyntiä varten perustettiin mediatoimistot, jotka liittivät palveluunsa myymiensä mainosten sisällön suunnittelun. Näin saivat alkunsa mainostoimistot.

Syntyi monia meidän päiviimme asti kantaneita tarinoita. Kullankaivaja Levi Strauss keksi tehdä kestävät työhousut, joihin rakastuivat ensin työläiset, sitten nuoret ja lopulta myös näiden vanhemmat. Kun Levi tarvitsi markkinointiapua, syntyi Foote, Cone & Belding -niminen mainostoimistoketju.

Mediat olivat peltoja, joita mediatoimistot vuokrasivat asiakkailleen. Mainostoimistot kylvivät siemenet.

Asiakas maksoi mediatoimistolle palkkion sen mukaan, mikä on pellon koko ja kuinka nerokkaasti pelto on valittu. Mainostoimistolle asiakas maksoi palkkion käytettyjen siementen mukaan. Hän halusi mahdollisimman paljon peltoalaa ja mahdollisimman paljon satoa eikä ollut liiemmin kiinnostunut hehtaarituotosta. Lieneekö elää kuin pellossa -sanonta saanut alkunsa tästä?

Peltoviljely jatkuu: osa mediatoimistoista on jäänyt pellonvuokraajiksi ja osa mainostoimistoista kylväjiksi.

Kunnianhimoisimmat ovat siirtyneet sinne missä asiakkaiden asiakkaat eli kuluttajat asuvat.

Kekseliäs kuluttajien tavoittaminen on uusi bisnes. Pellonvuokraus on muuttunut kuluttajien reittien tarkkailubisnekseksi: yhden tavoittaa aamulla torilta, toisen illalla ravintolasta, kolmas kulkee töihin yhtä reittiä aamulla ja toista kotiin illalla. Reitit ja niiden varrelle sijoitetut viestit muodostavat verkoston, jossa kuluttajaan voi vaikuttaa.

On syntynyt kokonaan uusia tapoja puhutella kuluttajaa. Valistuneimmat tuottajat kutsuvat tuotteitaan brändeiksi. Parhaita brändejä rakennetaan kokonaisvaltaisella kaupunkitilan hallinnalla. Parhaat brändirakentajat ottavat hehtaarista huikeita tuottoja.

Brändit ovat niin houkuttelevia, että ne pystyvät koskettamaan tai halaamaan kuluttajaa. Jotkut ovat niin taitavia, että viettelevät kuluttajan pysyvästi. Kaikki ovat sekä mediatoimistojen että mainostoimistojen maailmaan kätilöimiä.

Yhteistä näille brändeille on se, että kuluttajat rakastavat niitä. Rakastaminen mahdollistaa rahastamisen. Kuinka paljon tällaisia brändejä Suomi on pystynyt tuottamaan? Miten niitä saataisiin lisää? Keneltähän kannattaisi kysyä?

Kirjoittaja on mainostoimisto FCB/Espan toimitusjohtaja, joka uskoo, että luovuus on Suomen tärkein tuotannontekijä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    2. 2

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    3. 3

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    4. 4

      EU siunasi Arevan pilkkomisen

    5. 5

      Outokumpu halventunut kuukaudessa 16 prosenttia – tänään nousua

    6. 6

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    7. 7

      Suomalaisten talousluottamus huipussa – tätä se oikeasti tarkoittaa

    8. 8

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    9. 9

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    10. 10

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    2. 2

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    3. 3

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    6. 6

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    7. 7

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    8. 8

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    9. 9

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    10. 10

      BBC: Yhdysvallat saattaa kieltää läppärit kaikilla kansainvälisillä lennoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää