Oiva opettaaidean tärkeyden

Julkaistu:

Päivän mittaisessa mainoselokuvakoulussa nuoret kyvyt näkevät, miten monta vaaraa idea kohtaa matkalla spotiksi

Mainostoimisto Grey Pron copywriter Johanna Mäkeläinen, 29, on innoissaan.

– On hauska nähdä, miten asiat tehdään muissa mainostoimistoissa, hän arvioi alkavaa päivää.

Mäkeläinen ja 21 muuta mainonnan ammattilaista ovat matkustaneet Mäntsälään mainoselokuvakoulu Oivaan.

Kerran vuodessa pidettävän päivän mittaisen koulutuksen järjestää Markkinointiviestinnän toimistojen liitto MTL. Koulu on ainoa laatuaan Suomessa.

Aamutunnelma on rennon unelias. Mainostoimisto PHS:n strategiajohtaja Marco Mäkinen kertoo, kuinka tulla toimeen asiakkaiden kanssa. Vaikeimpia tapauksia ovat yritykset, jotka määrittelevät itsensä sekavasti: sekavista lähtökohdista on vaikea tehdä hyviä mainoksia.

– Onhan se hankalaa jos yritys pyytää korostamaan jukurttinsa asiakaslähtöisyyttä, Mäkinen naurattaa oppilaita.

Mäkeläinen nyökkäilee takapenkissä. Yritysten kapulakieli pitää osata, jotta voi myydä ideansa asiakkaalle.

– Harvoin on selvillä, miten yrityksen arvot, visiot ja missiot näkyvät käytännössä esimerkiksi viestinnän tyylissä. Yritän selvittää näitä asioita aina kampanjan ekassa palaverissa. Kyllä ne keskustelemalla löytyvät.

Koulutuspäivän teema on ”idea on kaikki”. Kaikkialla vellova mainosmassa kyllästyttää kuluttajia. Vain omaperäisimmät ideat huomataan.

– Pyydät huomiota ärtyneeltä ja pitkästyneeltä. Jos asiakas ei uskalla, uskaltaminen jää sinulle. Jonkun on ajateltava rohkeasti, Mäkinen neuvoo.

Koulun rehtori Hannu Konttinen pahoittelee sitä, että suomalaiset yritysjohtajat ovat taipuvaisia turvalliseen keskinkertaisuuteen. Kompromisseista ei synny vaikuttavia mainoksia.

Mainostajan miellyttäminen voi johtaa siihen, että keskeinen lupaus jää filmistä kokonaan pois.

– Rahat pois ja rappuun -tyyli voi toimia kerran, muttei pidemmän päälle. Kukaan ei halua toimistoa, jonka mainos ei tuota, mainoselokuvan konkari, PHS:n Markku Rönkkö painottaa.

Mainoksia tutkitaan Marco Mäkisen mielestä usein pelkän tutkimisen vuoksi. Tuloksia käytetään sitä paitsi usein väärin.

– Tärkeintä on mainoksen vaikutus. Ei sillä ole väliä, mitä ihminen pitää etiketistä, vaan sillä, mitä hän pitää siideristä.

Mäkeläisen ei ole törmännyt turhiin tutkimuksiin. Hän toivoo, että kampanjoiden jälkeen tutkittaisiin useammin, miten kampanja on muuttanut yrityskuvaa ja miten mainosponnistus on huomattu.

Luentojen jälkeen alkaa tekeminen. Televisiokanava MTV3 haluaa mainoksen talk show’n valmistelua parodioivalle W-tyyli-ohjelmalleen. Koululaiset jakautuvat ryhmiin suunnittelemaan mainosfilmiä, joka tuo W-tyylille lisää katsojia ja kertoo uudesta lähetysajasta. Yhtiö lupaa harkita parhaan idean ostamista.

Konttinen toivoo, että ryhmät löytäisivät nopeasti luovan hulluuden. Mainosala on ryhmätyötä, mutta luovan ryhmätyön harjoituksia on tarjolla hyvin vähän.

Rehtorin ei tarvitse pettyä, sillä ryhmätyöhuoneista alkaa pian kuulua naurua ja vilkasta puheensorinaa.

Mäkeläisen ryhmä kertoo lähetysajan siirtymisestä perjantaista torstaihin näyttämällä kuvia, joissa asiat tapahtuvat liian aikaisin. Yhdessä filmissä uimari lähtee liikkeelle jo paikoillanne-komennolla, toisessa lapsi alkaa syntyä parturin tuolissa.

Voittoa sillä ei tule, mutta rankka päivä opetti Mäkeläisen mielestä paljon uutta.

– Ainahan mainonta perustuu ideaan, ja tällaisella kurssilla sen löytämiseen saa uusia eväitä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    2. 2

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    3. 3

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    4. 4

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    5. 5

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    6. 6

      Olvi kohensi tulostaan Suomen kehnosta säästä huolimatta

    7. 7

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    8. 8

      Trumpin kommentit ja Barcelonan isku hermostuttavat markkinoita – dollari heikkeni

    9. 9

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    10. 10

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    3. 3

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    6. 6

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    7. 7

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    8. 8

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    9. 9

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    10. 10

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    11. Näytä lisää