Laivojen väylämaksujen kokonaisremontti siirtyy pitkälle tulevaisuuteen

Julkaistu:

Työryhmä miettii uuden jäämaksuluokan käyttöönottoa ja maksun porrastamista käyntikertojen mukaan

Väylämaksuja pohtiva työryhmä pyytää yli vuoden lisäaikaa työlleen. Työryhmä ei ole löytänyt kelvollista mallia väylämaksujen uudistamiseksi.

Samalla siirtyvät myös suurille risteilyaluksille kaavaillut väylämaksuhelpotukset ja pienten risteilijöiden maksukorotukset. Ne toteutetaan vasta kokonaisremontin yhteydessä.

Väylämaksujen uudistusehdotuksen piti valmistua syksyksi. Järjestelmäremontti osoittautui kuitenkin odotettua monimutkaisemmaksi.

Liikenneministeriössä tehdään hiki hatussa laskuharjoituksia, miten kokonaispotti voitaisiin pitää nykytasolla, mutta maksurasitus jakaa nykyistä oikeudenmukaisemmin eri alusten kesken.

Työryhmä pohtii muun muassa kokonaan uuden jäämaksuluokan käyttöönottoa. Tähän niin sanottuun turboluokkaan pääsisivät jäänkestoltaan teknisesti kaikista kehittyneimmät alukset.

Turboluokassa maksu olisi alhaisin. Se olisi pienempi kuin 1A Super -luokassa, joka on tällä haavaa laivoille edullisin.

Liikenneministeriössä mietitään myös mahdollisuuksia porrastaa ulkomaanliikenteen väylämaksut käyntikertojen mukaan. Maksuraja saatetaan tehdä liukuvaksi tai maksuttomien käyntien raja nostaa rahtialuksilla esimerkiksi 50 käyntikertaan.

Nyt rahtialus maksaa väylämaksun kymmenestä ja 120 matkustajalle rekisteröity alus 32 käyntikerrasta. Sen jälkeen alus vapautetaan enemmistä kertamaksuista saman kalenterivuoden aikana.

EU: Kotimaan maksu syrjivä

Työryhmä taiteilee kotimaisen varustamo- ja vientiteollisuuden sekä toisaalta EU:n sisämarkkinasäännösten ristipaineessa.

Nykyjärjestelmä on tehty suosimaan suomalaisaluksia.

Väylämaksut perustuvat paitsi alusten kokoon, myös niiden jäänkestokykyyn. Mitä parempi jääalus, sen pienempi maksu.

Väylämaksulla rahoitetaan jäänmurtoa eli ylläpidetään väyliä talvisaikaan. Suomalaiset tankkerit ja autolautat murtavat itse jäänsä. Näin ne ovat korkeassa jäämaksuluokassa ja niiden väylämaksurasitus on pieni.

Toisaalta täällä avovesien aikaan käyvät ulkomaiset alukset joutuvat maksamaan jäänmurtoon perustuvaa maksua, vaikka ne eivät koskaan näkisi jäitä.

Suomen kotimaanliikenteen vuosimaksua EU ei katso suopeasti. Se pitää sitä syrjivänä.

Varustamot: Taso on ongelma

Suomen varustamoyhdistyksen Henrik Lönnqvist ei pidä väylämaksun perusteita ongelmana, ainoastaan tasoa.

Hänen mukaansa väylämaksua peritään enemmän kuin väylien ylläpito edellyttää. Viime vuonna väylämaksuja kerättiin runsaat 72 miljoonaa euroa.

Väylien kunnossa hän ei näe ongelmia, vaikka liikenneministeriön selvityksen mukaan huonokuntoisia väyliä on 825 kilometriä

– Ongelmat koskevat lähinnä pieniä satamia, ei pääsatamia, Lönnqvist sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    6. 6

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    7. 7

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    8. 8

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    4. 4

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää