Laivojen väylämaksujen kokonaisremontti siirtyy pitkälle tulevaisuuteen

Työryhmä miettii uuden jäämaksuluokan käyttöönottoa ja maksun porrastamista käyntikertojen mukaan

Väylämaksuja pohtiva työryhmä pyytää yli vuoden lisäaikaa työlleen. Työryhmä ei ole löytänyt kelvollista mallia väylämaksujen uudistamiseksi.

Samalla siirtyvät myös suurille risteilyaluksille kaavaillut väylämaksuhelpotukset ja pienten risteilijöiden maksukorotukset. Ne toteutetaan vasta kokonaisremontin yhteydessä.

Väylämaksujen uudistusehdotuksen piti valmistua syksyksi. Järjestelmäremontti osoittautui kuitenkin odotettua monimutkaisemmaksi.

Liikenneministeriössä tehdään hiki hatussa laskuharjoituksia, miten kokonaispotti voitaisiin pitää nykytasolla, mutta maksurasitus jakaa nykyistä oikeudenmukaisemmin eri alusten kesken.

Työryhmä pohtii muun muassa kokonaan uuden jäämaksuluokan käyttöönottoa. Tähän niin sanottuun turboluokkaan pääsisivät jäänkestoltaan teknisesti kaikista kehittyneimmät alukset.

Turboluokassa maksu olisi alhaisin. Se olisi pienempi kuin 1A Super -luokassa, joka on tällä haavaa laivoille edullisin.

Liikenneministeriössä mietitään myös mahdollisuuksia porrastaa ulkomaanliikenteen väylämaksut käyntikertojen mukaan. Maksuraja saatetaan tehdä liukuvaksi tai maksuttomien käyntien raja nostaa rahtialuksilla esimerkiksi 50 käyntikertaan.

Nyt rahtialus maksaa väylämaksun kymmenestä ja 120 matkustajalle rekisteröity alus 32 käyntikerrasta. Sen jälkeen alus vapautetaan enemmistä kertamaksuista saman kalenterivuoden aikana.

EU: Kotimaan maksu syrjivä

Työryhmä taiteilee kotimaisen varustamo- ja vientiteollisuuden sekä toisaalta EU:n sisämarkkinasäännösten ristipaineessa.

Nykyjärjestelmä on tehty suosimaan suomalaisaluksia.

Väylämaksut perustuvat paitsi alusten kokoon, myös niiden jäänkestokykyyn. Mitä parempi jääalus, sen pienempi maksu.

Väylämaksulla rahoitetaan jäänmurtoa eli ylläpidetään väyliä talvisaikaan. Suomalaiset tankkerit ja autolautat murtavat itse jäänsä. Näin ne ovat korkeassa jäämaksuluokassa ja niiden väylämaksurasitus on pieni.

Toisaalta täällä avovesien aikaan käyvät ulkomaiset alukset joutuvat maksamaan jäänmurtoon perustuvaa maksua, vaikka ne eivät koskaan näkisi jäitä.

Suomen kotimaanliikenteen vuosimaksua EU ei katso suopeasti. Se pitää sitä syrjivänä.

Varustamot: Taso on ongelma

Suomen varustamoyhdistyksen Henrik Lönnqvist ei pidä väylämaksun perusteita ongelmana, ainoastaan tasoa.

Hänen mukaansa väylämaksua peritään enemmän kuin väylien ylläpito edellyttää. Viime vuonna väylämaksuja kerättiin runsaat 72 miljoonaa euroa.

Väylien kunnossa hän ei näe ongelmia, vaikka liikenneministeriön selvityksen mukaan huonokuntoisia väyliä on 825 kilometriä

– Ongelmat koskevat lähinnä pieniä satamia, ei pääsatamia, Lönnqvist sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Minkä yhtiöiden lennoilla saa parasta ruokaa? Asiantuntija listasi 5 huippua

    2. 2

      Selvitysmieheltä koruton arvio valtion rakennushankkeista

    3. 3

      Nämä neljä entistä Anttilan tilaa muuttuvat Tokmanneiksi

    4. 4

      Suomalaisten eläkkeissä isot erot – katso, paljonko kotikunnassasi saadaan

    5. 5

      Takavuosien murheenkryynin etumerkki vaihtui plussaksi

    6. 6

      Työt Kelaan, tilalle määräaikaisia – Kuntatyönantaja: ”Heidän kohtalostaan ei ole tietoja”

    7. 7

      Pentagon hyväksymässä ”Kuningasorin” – superkopteri nostaa 12 tonnia ja maksaa kuin synti

    8. 8

      Näin sääntö-Suomen purkaminen on edennyt

    9. 9

      Lähti pois kesken puheen – nobelisti kuittasi Stubbille eduskunnassa: "Alex, mihin sä lähdet?"

    10. 10

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarkistatko veroilmoituksen pikaisesti? Tästä syystä aikaa kannattaa käyttää tunti tai kaksi

    2. 2

      Lähti pois kesken puheen – nobelisti kuittasi Stubbille eduskunnassa: "Alex, mihin sä lähdet?"

    3. 3

      Pentagon hyväksymässä ”Kuningasorin” – superkopteri nostaa 12 tonnia ja maksaa kuin synti

    4. 4

      Nämä neljä entistä Anttilan tilaa muuttuvat Tokmanneiksi

    5. 5

      Näissä ammateissa työvoimapula on pahin – katso 15 ammatin lista

    6. 6

      Suomalaisten eläkkeissä isot erot – katso, paljonko kotikunnassasi saadaan

    7. 7

      Näin sääntö-Suomen purkaminen on edennyt

    8. 8

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    9. 9

      Nobel-voittaja Holmström: Sote on valtava sotku – Obamacare varoitus Suomelle

    10. 10

      Terveydenhuollon ammattilaiset kummeksuvat sote-esitystä – Mikä on ”yleinen sairaus”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    9. 9

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    10. 10

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    11. Näytä lisää