Suomessa vannotaan elinkaarimallin nimeen

Yksityisrahoitusmalleissa tarjousmenettelylle tulee hintaa

Suomessa yksityisrahoitusmallien käyttö on yleistymässä hitaasti. Valtion tiehallinnon lisäksi monet kunnat pohtivat mallin käyttöä investointihankkeissaan.

– Kovasti tuumitaan puolin ja toisin. Esimerkiksi länsimetro voisi olla sellainen, joka voisi pitkälti toimia yksityisenä hankkeena. Myös Vantaan Marjaradasta on puhuttu. Hyvin monessa kunnassa mietitään myös laajempia kokonaisuuksia, sanoo Rakennusteollisuus ry:n toimitusjohtaja Terho Salo.

Yksityisrahoituksen käyttö lähti Suomessa liikkeelle Järvenpää–Lahti-moottoritiestä, jota koskeva sopimus allekirjoitettiin keväällä 1997. Tien rahoituksesta, toteutuksesta ja ylläpidosta vastaa hanketta varten perustettu Nelostie Oy. Toinen erittäin tunnettu, jo valmistunut hanke on ollut Espoon Kuninkaantien lukio ja uimahalli, jossa yksityisenä osapuolena oli NCC:n, ABB:n ja Sodexhon projektiyhtiö. Muita hankkeita ovat esimerkiksi Ilmailulaitoksen toimistorakennus, muutamat terveysasemat Espoossa ja Haapaveden vedenpuhdistamo.

Yksityisrahoitusmalleihin liittyvä termistö on Suomessa vielä vakiintumatonta. Nykyään useimmiten käytetty nimitys on elinkaarimalli.

– Se on yleisnimitys, joka parhaiten kuvaa malliin liittyvää ajattelutapaa, Salo toteaa.

Julkisen sektorin mielestä ydin asiassa ei sittenkään ole yksityinen rahoitus vaan toteuttajan pitkä ja laaja vastuu.

Uusista väylähankkeista esimerkiksi E18 Muurla–Lohja-moottoritie toteutetaan elinkaarimallilla. Palveluntuottaja hoitaa suunnittelun, rakentamisen, hoidon ja ylläpidon sekä rahoituksen. Sopimusajaksi on esitetty 25:tä vuotta. Hankkeesta kilpailee viisi konsortiota.

Elinkaarimallin suurena hyötynä pidetään etenkin palvelujen tuottamista tehokkaasti. Toteuttajalle tulee intressi jo kohdetta suunnitellessaan parantaa ratkaisujen laatua siten, että ne alentavat esimerkiksi myöhempiä ylläpito- ja korjauskustannuksia.

– Millä muulla konstilla tilaaja voi saada kohteeseen 25 vuoden toimivuustakuun? huomauttaa Salo.

Rakennusteollisuudelle elinkaarimalli tarjoaa mahdollisuuden laajempaan ja pitkäjänteisempään liiketoimintaan. Tilaajille, kuten kunnille, hyötyä tulee myös siitä, että tarpeellinen hanke voidaan toteuttaa heti.

Mallissa on toki myös hankaluutensa. Kunnat eivät esimerkiksi voi saada valtionosuutta, jos kunta jää kohteeseen vuokralle. Kaikkiin projekteihin malli ei sovi.

– Malli ei muuta hiiltä kullaksi. Se ei sovi sellaiseen kohteeseen, jossa pitkän tähtäyksen tulevaisuus on epävarma, Salo toteaa.

Rakennusliikkeen kannalta ongelmana on myös tavallisia urakkakilpailuja kalliimpi tarjouspyyntövaihe.

– Vain tietyt suuret yritykset voivat olla tarpeeksi varakkaita tai teknisesti kypsiä tekemään merkittäviä isoja tarjouksia.

Terho Salon mukaan esimerkiksi Lohja-Muurla-tien lopullinen tarjousvaihe voi tulla maksamaan yritykselle tai konsortiolle jopa miljoona euroa. Rakennusteollisuus suositteleekin, että merkittävissä kohteissa tehtäisiin ensin puitetarjous, jonka voittaneet kaksi yritystä tekisivät lopulliset tarjouslaskelmat. Lisäksi ainakin osa häviäjän kuluista katettaisiin kokonaissummassa.

– Silloin molemmat tekisivät tosissaan töitä tarjousvaiheessa ja tilaaja voisi todennäköisesti säästää miljoonia euroja, Salo uskoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Keva ylsi kolmen prosentin sijoitustuottoihin – ”Huolet jatkon kehityksestä kasvavat”

    5. 5

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    6. 6

      Valtiovarainministeriö: Hallitus ei pysty kääntämään velkasuhdetta

    7. 7

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    8. 8

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    9. 9

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    10. 10

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    4. 4

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    7. 7

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    8. 8

      OP:n Karhinen: ”Meillä on ihan aidosti nousukausi”

    9. 9

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    10. 10

      Sampo otti haltuunsa 280 miljoonan osakepotin – miljoonia osakkeita odottaa mitätöinti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää