Biofirmat perustivat markkinointikimpan

Julkaistu:

Neljä turkulaista lääkekehitysyritystä perusti yhdessä markkinointiyhtiön

Ongelma on tuttu lähes kaikille aloittaville yrityksille: ainoastaan oman erikoisalan osaaminen ei riitä yrityksen menestymiseen.

– Yrityksessämme kenelläkään ei ole paljon markkinointikokemusta, sillä kaikilla on tutkijatausta. Markkinointihenkilö tarvitaan, mutta kysymys on, mistä siihen raha tehdään? Kuitenkin yrityksen muu osaaminen on sellaista, että sitä kehtaa myydä. Miksi siis markkinoinnin pitäisi olla puolivillaista, pohtii biologisen datan analyysejä tekevän Genolyzen toimitusjohtaja Marko Mäenpää.

Genolyze on yksi neljästä tuoreesta turkulaisyrityksestä, jotka päättivät selättää ongelman perustamalla oman markkinointiyrityksen.

Eximia Research rekisteröitiin kesäkuussa. Genolyzen lisäksi mukana on Premedic Clinical Researh, joka tekee kliinisiä lääketutkimuksia. Fatman Bioinformational Designs tekee tietokoneavusteista molekyylisuunnittelua ja rakennemäärityksiä ja Pharmatest lääkeaineiden luustovaikutusten testausta.

Yritykset ovat vuodesta viiteen vuoden ikäisiä, ne työllistävät yhteensä 18 ihmistä ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin 1,2 miljoonaa euroa.

Yritykset eivät kilpaile keskenään, vaikka asiakaskunta onkin yhteinen: lääketeollisuus.

– Meilläkin on tarkoituksena lisätä henkilökuntaa, mutta edellytys on se, että joku hankkii meille asiakkaat, kun me itse emme ehdi sitä tekemään, sanoo Premedic Clinical Researchin toimitusjohtaja Annukka Haasto.

Sopivaa, jo toiminnassa olevaa markkinointiyritystä ei löytynyt, vaikka lääketeollisuuteenkin erikoistuneita yrityksiä on markkinoilla.

– Ongelma on se, että jos markkinoija ei tunne asiaa, on äärimmäisen vaikea keskustella kenenkään asiakkaan kanssa, koska keskustelu kääntyy heti sellaiselle tasolle, että alaa tuntematta ei voi viedä keskustelua pidemmälle, sanoo tutkimuspäällikkö Anna-Marja Hoffrén Fatman Bioinformational Designsista.

Yritykset kokivat, että markkinointiyritykset vaativat valmista pakettia, jota ne voivat myydä.

– Meidän pitäisi pystyä määrittelemään hirvittävän tarkasti, mitä he tekevät ja miten. On myös mahdollista, että virheillä tehdään paljon vahinkoa, jos emme ole osanneet ohjata markkinointiyritystä oikein. Nyt meillä on vähän enemmän joustoa rakentaa ensin konseptia, sanoo Pharmatestin markkinointipäällikkö Rami Käkönen.

Eximia Researchillä ei ole vielä palkattua työvoimaa, vaikka markkinointipäällikkö onkin jo valittu.

Omistajayritykset pääsivät syyskuun alusta KTM:n rahoittamaan vientirenkaaseen. Tuleva markkinointipäällikkö tekee kolmen ja puolen vuoden ajan markkinoinnin oman yrityksensä nimiin ja siirtyy sitten Eximia Researchin palvelukseen.

Sinä aikana Eximia Researchin osakkaat keskittyvät viilaamaan yrityksensä brändiä.

– Tämä on myös hyvä bisnesidea, sanoo Pharmatestin toimitusjohtaja Jussi Halleen.

– Me voimme tehdä tällä bisnestä myöhemmin siten, että firmamme myy markkinointia myös muille, tuottaa voittoa sekä jakaa osinkoa, toteaa Halleen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    8. 8

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    9. 9

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    10. 10

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    2. 2

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    8. 8

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    9. 9

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    10. 10

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    11. Näytä lisää