Yksityisrahoitus yleistyy myös kehitysmaissa

Skanska aikoo kunnostaa raunioituneesta afrikkalaissatamasta kannattavan investointikohteen

Mosambikin pääkaupungin Maputon edustalla kalastajat nostavat verkkoja perinteisillä veneillään, mutta kivenheiton päässä heistä nykyaikaiset satamanosturit lastaavat vauhdilla satamalaituriin ankkuroitua valtamerialusta.

Pitkän sisällissodan aikana rappeutunut satama on viimeksi kuluneen vuoden aikana kokenut täydellisen muodonmuutoksen. Asialla on kansainvälisten investoijien ja Mosambikin hallituksen omistama kehitysyhtiö, joka on saanut satamaan 15 vuoden käyttöoikeudet.

Investoijien konsortiossa on mukana rakennusyhtiö Skanska, jonka vastuulla on sataman infrastruktuurin kunnostaminen. Varsinaisesta toiminnasta vastaavat Britannian suurimpiin satamaoperaattoreihin kuuluva Mersey Docks and Harbour ja portugalilainen satamaoperaattori Liscont.

– Maputo on ensimmäinen yksityisrahoitusmallilla toimiva satama Afrikassa, Skanskan investointijohtaja Pieter Herneryd sanoo.

Skanskalla on yksityisrahoitushankkeista kokemusta muista maanosista. Yksi sellainen on Järvenpää–Lahti-moottoritie.

Ennen sotaa Maputo oli maanosansa tärkeimpiä satamia, jonka liikennevolyymistä valtaosa tuli Etelä-Afrikan ulkomaankaupasta. Skanskan työmaapäällikön MikaelLööfin mukaan satama oli lohduttomassa tilassa kunnostustöiden alkaessa huhtikuussa 2003.

Laivojen lastaukseen käytetyistä nostureista ainoastaan kaksi toimi – vaivoin. Nekin olivat 1900-luvun alkupuolella rakennettuja laitteita.

– Ruostuneita rautatievaunuja piti poistaa alueelta 350 kappaletta. Myös vanhat nosturit myytiin romuksi.

Kunnostustöiden ensimmäinen vaihe alkaa nyt olla loppusuoralla. Lokakuussa valmistuu yhdystie satamasta Etelä-Afrikkaan johtavalle valtatielle. Lööfin mukaan volyymien kasvattamiseksi rautatieyhteydet pitäisi saada pikaisesti kuntoon.

– Asiakkaat tulevat rautatien mukana, Lööf huomauttaa.

Mosambikin hallitus on valmistellut yksityisrahoitukseen perustuvaa hanketta Etelä-Afrikkaan johtavan rautatien kunnostamiseksi, mutta heikossa kunnossa olevan radan peruskorjaus ei ole vielä päässyt alkuun.

Kehitysyhtiön tavoitteena on nostaa Maputon kautta kulkevan rahdin määrä runsaaseen 13 miljoonaan tonniin vuodessa 15-vuotisen toimiluvan aikana. Tämä tietäisi nykyisen rahtimäärän kolminkertaistumista.

Sataman kunnostaminen ja laitehankinnat maksavat arviolta 70 miljoonaa dollaria. Herneryd uskoo, että investoijat saavat hankkeesta rahansa takaisin korkojen kanssa.

– Tästä tulee kannattava hanke. Investoijalta edellytetään Afrikassa kuitenkin kärsivällisyyttä, Herneryd muistuttaa.

Kärsivällisyys onkin ollut useaan otteeseen koetuksella, sillä Maputon sataman siirtämistä yksityisiin käsiin on valmisteltu 1990-luvun lopulta lähtien. Rakennustyöt pääsivät alkuun viiden vuoden kuluttua tarjouskilpailun järjestämisestä.

Mosambik on yksi maailman köyhimmistä maista, ja korruptio on yleinen ongelma. Rakennustöistä vastaava Mikael Lööf sanoo, että ainakin Skanska on pelannut Afrikassa samoilla eettisillä pelisäännöillä kuin muuallakin maailmassa.

– Hankkeen hitaasta liikkeellelähdöstä voi tehdä omat johtopäätökset, Lööf muistuttaa.

Yksityisrahoitukseen perustuvat hankkeet yleistyvät teollisuusmaiden tavoin myös kehittyvissä talouksissa, investointijohtaja Pieter Herneryd uskoo.

– Satamien lisäksi lentokentät ovat potentiaalisia investointeja Afrikassa, sillä monissa maissa niiden toimintaan pyritään tehostamaan yksityistämällä. Kaupallisesti kannattava hanke edellyttää kuitenkin, että liikennettä ja volyymiä on tarpeeksi, Herneryd sanoo.

Herneryd arvioi yksityisrahoituksen kasvavan myös Afrikan energiasektorilla. Erityisesti vesivoimassa on hänen mukaansa paljon hyödyntämätöntä potentiaalia.

– Maanosan talousveturin Etelä-Afrikan energiankulutus kasvaa koko ajan. Suuri osa energiasta tehdään hiilestä. Nykyistä toimivamman sähkönjakeluverkon ansiosta Etelä-Afrikka voisi hyödyntää myös muiden maiden vesivoimaa, Herneryd mainitsee.

Skanskalla on runsaan 30 vuoden kokemus rakennusurakoinnista Afrikassa. Hernerydin mukaan yhtiö ei kuitenkaan tällä hetkellä etsi uusia kohteita maanosasta. Skanskan nykyisen strategian mukaan yhtiö keskittyy Pohjoismaihin, muutamiin itäisen Euroopan maihin sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikan markkinoille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Stockmannin tappio odotettua syvempi – näkymät ennallaan

    8. 8

      Mikä vaikuttaa asuntolainan saantiin?

    9. 9

      Tästä seuraa ongelmia – ystävä haluaa työpaikallesi

    10. 10

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    11. Näytä lisää