SHoK etsii rahaaurheiluauton prototyyppin

ValmetAutomotiven tai julkistenrahoittajien usko suomalaiseenurheiluauto-hankkeeseenei ole riittänyt

SHoK Automotive -niminen kolmen nuoren miehen perustama yritys yrittää sinnikkäästi polkaista käyntiin suomalaisen urheiluauton valmistusta, vaikka maan ainoalta autotehtaalta Valmet Automotivelta tai aloittavien yritysten julkisilta rahoittajilta ei ole riittänyt sympatiaa saati rahaa hankkeelle.

– Meidän prototyyppimme ei maksaisi kuin muutama miljoona euroa. Miljoonallakin voisi jo päästä pitkälle, sanoo SHoKin 28-vuotias ilmajokelainen toimitusjohtaja Markus Hohenthal, joka on koulutukseltaan ekonomi ja ollut töissä esimerkiksi automaahantuoja Inchcape Motorsilla.

Muut SHoKin osakkaat hallitsevat muotoilun ja tekniikan, mutta eivät halua vielä esiintyä hankkeen yhteydessä.

Ylikysynnänautoluokka

Hohenthal uskoo lujasti suomalaisen urheiluauton mahdollisuuksiin tunkeutua ylikysynnän riivaamille urheiluautomarkkinoille.

Monet äärimmäistä suorituskykyä janoavat ostajat joutuvat odottamaan unelma-autonsa toimitusta parikin vuotta. Kaikkiaan suuritehoisia urheiluautoja myydään maailmassa vuosittain yli sata tuhatta kappaletta.

– Suomessa kannattaa tehdä juuri luksustuotteita, sanoo Hohenthal.

Tavoitteena on 400-hevosvoimainen, keskimoottorinen, takavetoinen, kaksipaikkainen urheiluauto. Hankkeen huokeus perustuu siihen, että SHoK rakentaisi auton korin hiilikuidusta, mikä vapauttaisi yrityksen suurista metalliprässeistä eli isoista investoinnista.

Nollasta aloittava yritys voisi nojautua täysin verkostoitumiseen ja alihankintaan ja käyttää siten hyväkseen auto- ja komponenttituotannon ylikapasiteettia.

Näillä avuilla on Hohenthalin mukaan mahdollista päästä 150 000 euron hintaiseen autoon, kun vastaavilla ominaisuuksilla varustetut kilpailijoiden tuotteet maksavat 300 000 euroa.

Merkittävistä osista SHoK:lla on jo olemassa tarjoukset, joihin yritys kustannuslaskelmansa perustaa.

Saksalainenkumppani

Hohenthalin mukaan SHoK on jo saanut hankkeeseen mukaan joukon suomalaisia autoalan alihankkijoita. Tärkein kumppani on ”saksalainen korkealle arvostettu autonvalmistaja”.

SHoKin tavoittelemaan luokkaan kuuluvia autoja on jo nykyisin leirissään ainakin Mercedeksellä, Opelilla, Fordilla ja Volkswagenilla, joten todennäköisimmäksi kumppaniksi näyttää jäävän BMW.

SHoK ei saksalaisen kumppanin nimeä toistaiseksi paljasta.

Kumppanin rooliksi tulisi moottorin kaltaisten keskeisten osien toimittaminen ja toisaalta valmiin tuotteen markkinointi omassa ketjussaan.

Hohenthalin mukaan Suomesta löytyy huippuluokan osaamista myös autojen suunnitteluun ja valmistukseen.

– Se näkyy markkinoilta, mitä asiakkaat haluavat, kuittaa Hohenthal epäilyn siitä, että tunnetun merkin, historian ja vanhan asiakaskunnan puute tekee kokonaan uuden merkin tuotekehityksen ja markkinoille tulon ylivoimaisen hankalaksi.

Tuotannon kannattavuusraja olisi Hohenthalin laskujen mukaan jossain nollan ja 2 000 auton välissä.

Toistaiseksi SHoK ei ole kiertänyt esittelemässä hanketta esimerkiksi autoista innostuneille bisnesenkeleille. Prototyypin teko vie aikaa noin pari vuotta, jos rahoitus järjestyy.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    3. 3

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    4. 4

      Outokumpu sulkesi vilkkaana tulospäivänä, Ixonos porhalsi

    5. 5

      Wahlroos: Sammon osakkeita yritettiin haalia väärin perustein – "Oli syytä sulkea ikkuna"

    6. 6

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    7. 7

      OP:n Karhinen: ”Meillä on ihan aidosti nousukausi”

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Suri ei ole täysin tyytyväinen Nokian kehitykseen

    10. 10

      Sammon hallituksen palkkiot nousevat – Wahlroosille +9 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    4. 4

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    5. 5

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    6. 6

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    7. 7

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    8. 8

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    9. 9

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    10. 10

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    8. 8

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    9. 9

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    10. 10

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    11. Näytä lisää