Pojasta polvi pieneni

Julkaistu:

Peugeot 407 kasvoi ulkoa, mutta kutistui sisältä

Peugeotin ylemmän keskiluokan uutuudelta 407:ltä odotetaan paljon. Edeltäjämalli 406 esiteltiin jo yhdeksän vuotta sitten ja se kilpaili useiden merkkien ja mallisukupolvien välissä varsin menestyksellisesti.

Uusi malli on joka suhteessa hiukan edeltäjäänsä suurempi. Ulkonäkö on todella menevä ja aggressiivinen. Omituista kyllä, auton sisätilat ovat pikemminkin tiivistyneet.

Lisäpituus on käytetty erityisesti keulan hyväksi ja etuylitys on jopa huomiota herättävän suuri.

Valmistajan mukaan etupään muotoilussa on panostettu paitsi auton kolariturvallisuuteen myös jalankulkijoiden turvallisuuteen.

Akseliväli ja leveys ovat kasvaneet. Niinpä etupenkillä on loistavat tilat. Hyvät ja kookkaat penkit antavat oivallisen ajoasennon ja 181 sentin leveys tarjoaa tilaa sivusuunnassa. Pitkälle ulottuva tuulilasi tuo puolestaan avaruutta eteenpäin.

Takapenkillä tunnelma on aivan toinen. Koeajossa olleessa sedanissa on takana selvästi ahtaampaa kuin aiemmassa mallissa. Erityisesti päätila loppuu kesken, eikä istuma-asentokaan ole kovin hyvä. Istuinosa on matalalla eikä pitkän henkilön polvitiloissakaan ole kehumista.

Peugeotin takatilat tuntuvat kuuluvan luokkaa pienempään autoon. Selitys näyttäisi löytyvän muotoilusta, jossa on tavoiteltu coupemaisia linjoja. Harmi, sillä 406 oli erityisen suosittu tilavana perheautona.

Koeajossa oli malliston huipulla oleva kolmilitrainen bensiiniversio, jonka yhteydessä auto on aina automaattivaihteinen. Uuden Peugeotin äänieristys on hyvä ja kori on jäykkä. Tien epätasaisuudet on eristetty hyvin matkustamosta. Tämä voimanlähde kuljettaa autoa rivakasti, mutta ei räjähtävästi.

Kuusiportainen automaatti toimii hyvin. Kiihdytystilanteessa mietiskelyaikaa voisi luonnehtia keskinkertaiseksi.

Ajo-ominaisuuksiltaan Peugeot on herkän tuntuinen. Tästä huolimatta se pitää hyvin suuntansa. Ajovakauden hallintajärjestelmä on herkkä, mutta se puuttuu peliin pehmeästi.

Laaja keula saa auton tuntumaan kaupungissa varsin leveältä. Lisäksi sen pituuden arviointi vaatii toteuttelua.

Peugeotin varustelu on runsas. Lisävarustelistalta jää kaipaamaan lähinnä xenon-valoja. Koeajoautossa nekin oli tarjolla, tosin 1 000 euron lisähinnalla. Tavallisten turvatyynyjen lisäksi Peugeotissa on myös ohjauspylvääseen asennettu polviturvatyyny.

Vakiona oleva audiolaitteisto on laadukas ja monipuolinen. Vakiona ovat myös sadetunnisteiset tuulilasin pyyhkimet ja vakionopeussäädin.

Sedanin tavaratila on tavanomainen ja lastausaukko nykytuulin mukaisesti ahdas. Takapenkit voi kaataa kahdessa osassa ja tavaratilaa laajentaa matkustamon puolelle.

Tänä syksynä myyntiin on saatu myös farmarimalleja, joissa tavaratila on luonnollisesti runsaampi.

Tosin farmarissakin takalasista on muotoilun vuoksi tehty hyvin kalteva. Se leikkaa tavaratilaa samaan tapaan kuin Renault Lagunassa.

Moottorin koon, automaattivaihteiston ja painon huomioiden Peugeotin keskikulutus on kohtuullinen. Koeajoversio kulutti sekalaisessa ajossa hiukan yli 11 litraa sadalla kilometrillä, mutta maantiellä pääsee alle kymmenen litran lukemiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    3. 3

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    4. 4

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    5. 5

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    6. 6

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    7. 7

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    8. 8

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    9. 9

      Outokumpu kallistui loivan laskun keskellä

    10. 10

      EKP pelkää euron vahvistumista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    8. 8

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    9. 9

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    10. 10

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    11. Näytä lisää